Bringselius bör tala klartext om svensk akademis kvalitet.

Dagens gästskribent är Sture Larsson

I dagens Sydsvenska ger Louise Bringselius kritiska synpunkter på svensk akademi. Med rätta! Bra rutet men jag saknar klartext! Svensk akademi är myndighet och skall inom EU;s rättssystem vara politiskt oberoende. Inga beslut fattade av svensk akademi är idag legalt hållbara. Ledningsfunktioner är personer valda av politiker, vars uppdrag är att för medborgarnas räkning se till att allt håller kvalitet. För samtlig offentlig verksamhet i Sverige gäller att ledande personer, d.v.s. de som skall granskas är tillsatta av de som skall granska. Detta är inte tillåtet inom EU, nu vårt rättssystem! Sverige bryter helt öppet mot EU;s grundfilosofi om korruption. Svensk politisk filosofi: ”Tillsätt någon som inte råkar öppna en burk som luktar illa, i varje fall inte under denna mandatperiod.” Det blir riktigt tokigt när det gäller akademier. De måste ha kunskap som värdegrund. De kan omöjligen vara politiska redskap. Man kan idag inte lita på att det som produceras är kunskap och bara kunskap!

Bringselius gör ett stort nummer av att inbördes konkurrens stör kvalitetsarbetet. Med rätta! Bringselius påstår därmed att akademierna inte förstår akademisk kultur. En akademi kan aldrig utan reservation offentliggöra något som inte vilar på. validerad kunskap och validerad kunskap kan inte produceras utan att ett flertal oberoende akademier prövat påståendet och kommit fram till samma sak. Detta kräver samarbete och ömsesidig respekt. Påstående från akademi som inte vilar på validerad kunskap är ljugarbänksfilosofi. Nyss bröt samtliga svenska akademier mot den akademiska grunden. 531 s.k. forskare utan dokumenterad anknytning till klimat påstod sig plötsligt vara experter på klimat. Ingen akademis ledarfunktion reagerade. Sämre kan det inte bli!

Svensk akademi kan inte producera validerad kunskap av flera skäl. Ett är den brist på samarbete och öppenhet som Bringselius pekar på. Det andra är att finansieringen idag är så fragmentiserad och kortlivad att validerad kunskap inte kan förväntas produceras. Det Bringselius beskriver innebär att validerad kunskap inte produceras av svensk akademi! Vad skall vi då ha den till? En akademiker som efter examen vid 25 års ålder lämnar haket har inte ens snappat upp koden för hur att vara i arbetslivet. I min ungdom gick folk ut i arbetsliv efter 14 års ålder och 6 års folkskola. De byggde landet!

Jag ser idag inte att Sverige har trovärdiga akademier. Det har gått inflation i universitet. För några år sedan skapade sittande regering ett universitet av en högskola som nyss dömts att återbetala avgift till utländsk student p.g.a. undermålig undervisning. Lunds universitet, ett av våra äldsta, får idag inte examinera lärarstudenter i matematik p.g.a. för låg standard på matematikundervisningen. Matematik är kanske det äldsta kända kunskapsområdet inom akademi. Lund klarar inte detta. Jag upplever att vi har ett antal sosseuniversitet som sannolikt är mera till skada än nytta.

Svensk akademi i sällskap med många andra sitter idag i den värsta av fällor. Alla har målat in sig i det politiska klimatpolitikhörnet på felaktiga grunder. Det är inga naturvetare som pratar klimatpolitik, vilket borde väcka försiktighet i varje akademi! Alla klimatpratare säger att man skall lyssna till forskningen. Det har jag gjort och jag förfäras! Jag har tre gånger frågat svenska akademier och en gång hela 60 akademier i Nordeuropa om det finns någon som känner till någon som vill förtunna atmosfären, d.v.s. det interstellära skalskydd som ger oss den beboeliga Blå planeten. Eller om det finns någon s.k. växthusgas. Plus lite annat.

Ingen akademi har svarat objektivt. Flertalet svenska akademier svarar inte trots svarsplikt. De bryter hellre lag och tiger hellre än avslöjar att hittillsvarande klimatpolitik saknar vetenskaplig grund. Ingen rädd om sitt namn skulle t.ex. medvetet försöka slå ut all elektronik i nästa stora flare för att det interstellära skalskyddet förtunnas p.g.a. jakt på t.ex. koldioxid. Ingen känner heller till någon växthusgas av det enkla skälet att de i så fall måste skriva om alla termodynamikens lagar.

Det interstellära skalskyddet, fritt exponerat mot den termiska nollpunkten i omgivande rymd, – 273 oC, kan omöjligen värma en planet med innertemperaturen + 6000 oC. Svensk akademi och dansk, norsk, finsk och 5 tillfrågade tyska akademier sitter hellre tysta i det politiska träsket styrt av okunskap än erkänner att man inte försökt försvara validerad kunskap. Istället för att beskriva magmakulans konvulsioner relativt t.ex. tidjord och dess inverkan på klimatet, väl beskrivna i historien och i högsta grad aktiva idag, vilseför man dem som fixar deras finansiering.

Det riktigt märkliga är att svensk akademi inte känner till att de viktigaste biologiska molekylerna som bygger liv består av endast 5 grundämnen, syre, väte, kväve, kol och svavel i oändliga kombinationer. Av dessa är svavel ett bristämne i bioproducerande natur låst i svårnedbrytbara föreningar. För att liv skall skapas krävs att svavel kontinuerligt frigörs genom förbränning och sprids i en kontinuerlig cirkulation mark/atmosfär. Nu gör alla inom klimatpolitiken sitt bästa för att stoppa svavelcirkulationen och därmed biologisk mångfald, vårt livsvillkor. Med slagord som fossilfrihet, elektrifiering av fordon etc. bryter man kvarvarande stabila svavelcirkulation. Media berättar att minst 50 % av insektsfaunan är borta utan att akademierna reagerar. Klimataktivister påstår sig vara miljövänner. Det är tvärt om. Utan metabolt svavel inga B-vitaminer, inga nödvändiga aminosyror, inga proteiner, inget liv. Det kommer att dröja innan akademierna reagerar i kraft av den gamla spärren mot egen utveckling – inte uppfunnet av oss, alltså inte sant.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen, Gästlistan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Bringselius bör tala klartext om svensk akademis kvalitet.

  1. Samuel af Ugglas skriver:

    Sture,
    Den dagen SVENSKA FOLKET återtar rätten att sparka korrupta politiker kanske det händer något. Fram till dess måste vi koncentrera oss med att med alla medel förhindra skatteutplundringen.
    Att förlora jobbet som Politiker eller tjänsteman är det enda språk dessa missanpassade förstår.
    Muslimerna hinner att köra om oss om vi inte lyckas!

  2. Jan Andersson skriver:

    Var det inte exakt detta många kritiserade när man gjorde om alla högskolor i Sverige till ”universitet” fast de saknade all kompetens för att kunna forska, vilket var universitetens specialitet. Snacka om hybris, och vilka blev lärare? En hop 68-or?

    Högskolorna behövdes eftersom inte gymnasiet gav någon yrkeskompetens. Det fanns två linjer som gjorde det tills man drog ner på antalet lektioner i veckan från ca 40 till 24: gymnasieekonom och gymnasieingenjör. Och man kallade också rena yrkesutbildningar till frisör och svetsare för gymnasier, och införde helt meningslösa lektioner i irrelevanta ämnen för att motivera ”lyftet”.

    Detta debacel kallades ”flumskolan” redan för femtio år sedan! Och det har inte blivit bättre med obligatoriskt aktivistiskt flum som inte har ett spår med skolundervisning att göra.

    Eleverna är inte dummare än att de märker, vissa tydligt från dag ett. Föräldrarna skickar barnen till en psykolog, fast det borde vara exakt tvärtom.

    Skolan tar inte alls vara på elevernas önskan att ”bli vuxnare” och lära sig att sköta ett jobb och tjäna egna pengar. Och man kan inte lära sig något när man vantrivs svårt, ändå måste man ha ”betyget” för att kunna få något jobb.

    Man kan också kalla detta bortkastade liv, inte konstigt att många väljer energidryck, dataspel eller knark i stället.

Kommentarer är stängda.