Till sjöss har man det stora fria havet att handskas med, på gott och ont. Nya saker kan upptäckas, överraskningar kan vara både angenäma eller dödliga. Vid vissa kuster och infarter till hamnar finns ledfyrar där man seglar i vanligtvis vit sektor för undgå grunden. Medan i grön eller röd sektor på vardera sidan om den vita lurar grunden. Nu kan man inte stanna i vit sektor hela tiden, för då köra man på grund, helt enkelt för att ledfyrarna vanligen står på land eller grund. Så innan man hamnar på grund måste man finna nästa ledfyr och dess vita sektor, så man kan segla in i den.
Väl framme i hamnområdet får man navigera på lite annat sätt, kajerna är normalt upplysta på liknande sätt som gator eller industriområden. I vissa fall finns en fyr som anger ände på kajen.
Om livet är en seglats så vill man inte heller där hamna på grund. Men det gör en del människor, somliga helt avsiktligt. Jag brukar säga att de hamnar på examensgrundet eller titelgrundet. De har sett en ledfyr och styr så hårt på den att de hamnat på grund. De har läst en utbildning, vi kan kalla det kurs för att likheten med navigation ska bli tydlig. Sedan har de hållit sig till den följt ledfyren ända fram till fyrfundamentet. Där står de sedan på grund med sin examen och kommer liksom inte vidare med livet, kunskaper och insikter. De är sin titel, den är en korkek under vilken de sitter och luktar på blommorna.
Jag har aldrig varit sådan, av flera skäl.
Mats, du har aldrig varit sådan, och det är vi nog alla som skriver återkommande inlägg på Frihetsportalen medvetna om, för vi kanske också är litet åt det hållet? Att prova på olika saker och inte låsa fast sig på samma plats är att bli klokare och lära sig att se olika sidor av livet. Människan är kanske alltid en nomad, som Harry Martinson hävdade? Hans dubbelvolym ”Resor utan mål – Kap Farväl är den bok jag har värdesatt mest och läste upprepade gånger i unga år, och fann nya infallsvinklar varje gång.
Men man måste bli en sökande individ, inte en passiv följare! När man ligger på sitt yttersta och inte kan ta sig ur sängen och tänker tillbaka på sitt liv, är man då mest glad för man har varit ordentlig och lydig och alltid gjort som man blivit tillsagd, eller en outgrundlig äventyrare som tagit chansen när den kommit?
Slumpen och omständigheterna har lett mig till olika platser för att lösa olika uppgifter. Allt har inte varit trevligt men allt har varit lärorikt! När man har lyckats med något nytt minns man det och hur man ska tänka resten av livet. Det har aldrig varit min grej att ringa på hjälp, för jag hade ändå inte kunnat förklara vad jag ville ha hjälp med förrän jag hade provat själv. Och om jag inte vet kan jag heller inte ställa några krav! ”Men hallå, detta blev inte som jag tänkte mig!”.
En mångfald av idéer och tankar fyller fortfarande mina dagar, och ibland inser man nuförtiden osökt att man några gånger blivit lurad eller manipulerad av andra människor som inte orkat ta till sig att varje individ är unik utan begränsat min insikt och nytta av något man själv egentligen ville ha annorlunda. Ofta har man ändå sig själv att skylla, men kommer sådant från ”högre ort” så finner man sig när man är ung, men knappast som äldre när man skaffat egna erfarenheter.
Om man står bredvid kassakön i en livsmedelsbutik eller ett hobbyvaruhus en stund och ser vad folk köper så är det alldeles tillräckligt varierande för att man ens borde försöka att hitta en gemensam linje.
Men överheten, nu flyttad utomlands dessutom, vet egendomligt nog alltid vad just jag behöver och skall begränsas till att veta och äga och göra. Helst ska du inte hitta på något själv för det kan vara farligt! Jag opponerar mig med hela min varelse mot sådana begränsningar!
Havet, som Mats beskriver ovan är en utmärkt metafor för livet eftersom det för en ung och okunnig ser ut att vara farbart överallt där det finns vatten. Och så måste det vara, men den unge måste ha en erfaren äldre person bredvid sig som kan peka ut grynnorna. I innanhavet Vänern är nog varje liten grynna fysiskt markerad så att man kan undvika att gå på grund, men så icke på svenska Västkusten, där ingenting är fysiskt markerat utom farlederna som också de flesta också håller sig till. Men vilket äventyr det blir att söka sig fram och lära sig var grynnorna finns i de mer okända vatten där jag vill vara! Var fick du den där granna laxöringen? Vid Helvetesgrund, dit du sa att jag aldrig fick åka!
Detta måste varje individ ha som målsättning i livet, och inte bara ta den säkra vägen i en av andra utstakad farled! Det blir då just du som efterfrågas som lots i dessa okända vatten, och ingen alls av dem som alltid kört i kända vatten.
Alla kommer att sluta så småningom, men ska man hittas i sin drivande båt, eller på ångbåtsbryggan?
Tack för intressant svar, vilket jag sammanfattar med att kunskap och insikt inte är samma sak. Insikt får man när man prövar sin kunskap.
Märkligt nog har en av de publikationer jag får på mail varje dag som dagens citat, ”För att få kunskap måste man studera, men för att få visdom måste man observera.” tillskrivet Marilyn vos Savant med det högsta uppmätta IQ:t i världen 228.
Vilket i sin tur får mig att minnas 3T för framgång. För att lyckas behöver man Talang, Tur och Timing. I dag var i vart fall timingen den rätta.
Angående observationer, jag har börjat skriva på en roman baserad på observationer. Så här långt håller förutsättningarna för storyn, jag har gjort kanske en tjugondel. Vi får se vad som blir resultatet. Med två böcker utgivna utan backning av ett kommersiellt förlag skulle jag vilja lyckas med att få bok kommersiellt utgiven på riktigt.
Inte ens erhållen kunskap och insikt varar för evigt, har jag noterat hos äldre anhöriga. Tycker att min egen processhastighet sjunkit och minnet avslöjas emellanåt med luckor. Dock, skrivande kan tänkas vara hjärngympa.
Jag skulle nog säga, att för att lyckas behöver du upprepa samma sak varje dag. Ska du gräva en grop, så blir det nog inte så mycket grop om du tänker att någon dag ska jag gräva gropen eller i morgon ska du gräva gropen, mot att du tar ett spadtag om dagen.
En filosofi är att göra mer genom att göra mindre. Du gör något varje dag, vilket ger resultat med tiden. Femton minuter om dagen är lika med 11 arbetsdagar per år.
Jag brukar säga att skillnaden mellan de som förblir på kammaren hela livet mot den som vågar ta kliv ur sin komfortzon är en timme om dagen. Tänk dig att byta ut en timmes tv-tittande varje dag mot en timme där du studerar något som ger dig kunskaper. En timme om dagen kan göra dig ekonomiskt oberoende.
Det har varit min ambition i många år nu, att göra någon liten nytta varje dag.
Måndag skulle jag gräva i 15 minuter. Tisdag skulle jag nog åka och köpa en bättre spade. Onsdag skulle jag studera grävteknik. Men på lördag skulle jag nog vara klar, så vida inte alla gtannar varit på plats och kommit med goda råd. Söndag skulle jag ta det väldigt lugnt och vårda min onda rygg.
Här har ni en rolig konversation mellan USA Navy och en en spansk fyr.
https://www.youtube.com/watch?v=aKu04xhEU7I
En klassiker!
En gång jobbade jag på en arbetsplats där alla skulle vara så nöjda. De skulle vara nöjda med allt de gjorde. De trodde att de skulle må bra då och vara lyckliga.
Jag förstod aldrig det, eftersom allt man gör i stort kan göras bättre. Det har alltid varit mitt mål; göra något bättre, snabbare, effektivare och även billigare.
Det är väl okej om kunden är nöjd med det jobb jag gjort, men det är ännu bättre om kunden fick lite till.
Säkerligen är det som Jan skriver , att vi alla på sidan har lite av det Mats skriver och i varierande grad . Känner igen mig själv i mångt och mycket i dagens texter . Som pensionerad bilmekaniker (Scania) , underhållsmekaniker inom industrin (Volvo) bonde med köttuppfödning (200 nöt) tävlingsförare på 2 hjul runt om i Europa (och på ändan i bland) mm . Och utan att ha tagit allt för självklart och sökt vidare . Fick fast anställning som underhållsmekaniker i December 2023 och ska fylla 72 i Maj nu . Det är så roligt att var dag få lära sig något nytt och stilla nyfikenheten inom mig . 2022 var jag hem till min gamla verkmästare från tiden på Lecab /Scania i Karlstad då 89 år och tackade honom för allt han lärt mig under 10 år som jag jobbade under honom . kunskap och hyfs som jag burit med mig sedan dess , var 17 år när jag började där . 3 veckor senare dog han .
Mvh Sjöström
Bra exempel på timing.
Idag har jag ägnat två timmar åt att lära mig skillnaden på en CVT med rem eller kedja, och den nya eCVT som tagits fram av bland annat Toyota och Honda. Inte så jätteenkelt som det kan verka men synnerligen innovativt och smart. Men utan viss förkunskap om planetväxlar fattar man nog inte ändå, tur att man hade det.