Elektrisk Svarte Petter till Sverige

Dagens gästskribent är Bertil Persson

Riktiga träd ersätts med stålskog, mot bättre vetande, då stålskog avger koldioxid vid tillverkning av fundament, epoxi, neodym, stål och 3M-tejp, dubbelt så mycket koldioxid jämfört med övrig svensk elproduktion [1]. Riktiga träd tar upp koldioxid och avger syre.

På Västgötaslätten arbetar ett kommunalt östgötiskt bolag – under Bixias hägn [2]. Bevis finns på plats: ”skogsvägar”, runt vilka träd inte växer under stålskog in spe, då turbulens från turbinblad torkar ut marken, som i Tyskland, med dess döende skogar [3].

Mot bättre vetande har Energi-/Naturvårdsverken ett mål om 100 TWh/år mer vindkraftsel trots att 50 Hz i växelströmmen redan hotar att skena vid nuvarande 33 TWh/år vindkraftsel. Mångmiljardbelopp får av Svenska Kraftnät betalas till vindkraften för att denna godvilligt skall flöjla vid kuling. Sverige sitter med Svarte-Petter på hand: max vindkraftsel per capita i världen. Vänd (bort turbin)blad – och gå vidare [4]!

[1] https://www.vattenfall.se/foretag/miljo/produktion/elens-ursprung/

[2] https://www.falkopingstidning.se/artikel/vindkraft-pa-hovero-bade-oro-och-kompakt-motstand/

[3] https://wattsupwiththat.com/2024/09/20/german-professor-wake-effect-decreases-wind-farm-efficiency-contributes-to-warming/

[4] https://www.affarsvarlden.se/kronika/northvolt-lardom-grona-bubblor

Det här inlägget postades i Gästlistan, Klimatbluffen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 svar på Elektrisk Svarte Petter till Sverige

  1. Benny skriver:

    Man kan ju göra som C-ledaren Demirok och låtsas som fysikens lagar inte existerar så blir det ju alla vanvettiga ”gröna” projekt lättare att motivera och sedan låta skattebetalarna stå för notan när det går åt skogen? Den ”gröna” lekstugan som alla partier mer eller mindre står bakom ska genomdrivas på order från Bryssel kosta vad det kosta vill och de nya direktiven ska implementeras till varje pris, även ekonomisk ruin för EU.

    • Jan Andersson skriver:

      Vad gör vi när alla makthavare knäböjer i samma Brysselkyrka och tillbedjer samma gröna gud, som inte ens existerar? Misstänker att det handlar om pengar; stora bidrag eller stora böter. En balansgång som de inte kunskapsmässigt kan hantera.
      Och de frågar givetvis inte oss…

  2. Jan Andersson skriver:

    Om man som Affärsvärldens skribent påstår sig vara förvånad över Northvolts debacle i Skellefteå så är man inte rätt persom att uttala sig överhuvudtaget i frågan och har helt enkelt dålig koll på världsläget. Jag känner ingen som varit positiv alls, och vi förutsåg redan vid starten i princip den utveckling som nu besannats. Och det är inte det enda, vi kan räkna upp många fler utopiska idéer som aldrig kommer att bli bärkraftiga (som grönt stål, vindkraft, nollvision, fossilfritt) därför att problemen är påhittade eller abnormt uppförstorade.

    Om vi ska lyckas kan det absolut inte vara något som påtvingats oss av naiva politiker, som inte förstår att det pågår en ständig kamp i världsherraväldet där de länder vinner som är mer desperata att hitta lönsamma nischer för att kunna utnyttja sitt folks strävanden och där politikerna håller sig i bakgrunden, och där ingen nollvision tillåts fördunkla omdömet. Det kan vara en väg som till helvetet bär, men det vet vi inte än, vi vet bara i detta fall att vi hade noll kompetens inom den svåra batteribyggartekniken, tvingades köpa produktionsutrustning och råvaror från den värste konkurrenten och ligger tjugo år efter i utvecklingen. Dessutom med en hopplös logistik, liktydigt med att lägga alla svenska distributionscentraler på Gotland.

    Varför satsar vi inte på det vi redan kan och gör det så bra som möjligt? Var är IKEA, ASEA och TetraPak idag, var är de svenska skeppsvarven? Jo, bortschabblade av svenska politiker, de som trodde att vi av bara farten blev duktigast bara för att de ville att vi skulle vara det?

    Problemet lösning är nu uppenbar: för helvete, håll tassarna borta. Låt näringslivet bestämma själva, inga andra är tillnärmelsevis lika kompetenta att fatta näringslivsbeslut.

    • Benny skriver:

      Ja, det är så att när politiker ska driva näringspolitik så går det oftast åt skogen? Det här med att via subventioner till svindyra elbilar försöka påverka marknaden är ju helt galet. Elbilar med nuvarande batteriteknik är undermåliga, dyra och inte alls miljövänliga men har man en gång börjat ljuga så är det svårt att backa. Den dagen batterierna lätt kan bytas, tillverkas av billiga material, icke brandfarliga och snabbladdade den dagen kommer elbilar att sälja sig själv utan bidrag. Det är svårt att förstå varför det är sån vurm bland politikerna för dessa batteribilar som nästan är osäljbara med dagens teknik?

      • Jan Andersson skriver:

        Självklart, om någonting är bättre är det gamla (som elbilar INTE är för den som inte vill bli kremerad i bilen efter sjutton sekunder eller förståndshandikappad av rökgaserna efter två andetag) så säljer det sig självt, utan subventioner. Så har det alltid varit och kommer så att förbli där vanligt bondförnuft råder.

      • Göran skriver:

        Alla företag som behöver bidrag är dysfunktionella företag. De ska sättas i konkurs i stället för att få bidrar.

  3. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    Kan den gröna omställningen genomföras utan statliga subventioner och/eller direkta investeringar i kapitalkrävande investeringar i bl.a. batteritillverkning?

    Batteritillverkning är en kapitalintensiv industri. Det krävs stora initiala investeringar för att bygga fabriker, utveckla teknik och säkerställa tillgången på råmaterial. Utan statliga subventioner eller stöd kan det vara oerhört svårt för marknadsekonomiskt styrda företag att finansiera dessa projekt.

    Med ökade spänningar mellan USA/EU och Kina kan detta leda till ökad fokusering på strategiska allianser där kinesiska investerare söker möjligheter inom kritisk infrastruktur. Därför är det stor sannolikhet för att kinesiska företag kommer att gå in som aktieägare t.ex. i krisande västerländska batteriföretag. Detta beror bl.a. på :
    – Kinesiska företag ser värdet av att diversifiera sina portföljer internationellt samt få tillgång till ny nya marknader och kommer därigenom ytterliga förstärka den kinesiska dominansen.

    – Många västerländska batteriföretag kan komma att stå inför finansiella svårigheter på grund av höga produktionskostnader, bristande leveranskedjor och konkurrens från Kina och andra asiatiska aktörer.

    – För att få partnerskap kan kinesiska företag erbjuda kapitalstöd till de krisande företagen.

    Bjuder västländerna in kinesiska företag till dukade bord?

    Mvh

    • Mats Jangdal skriver:

      Den stora frågan är dock fortfarande, varför ska en grön omställning öht tvingas fram?

      Kineserna kan sin Sun Tzu, de kommer alltid att försöka agera så att andra tvingas ta smällarna.

    • Benny skriver:

      Elbilar är inte miljövänliga så varför ska de gynnas och subventioneras? Nej, politikerna ska verkligen inte blanda sig i hur bilar drivs fram och helst inte syssla med subventioner alls förut möjligen i krigstid om man behöver subventionera livsmedel, drivmedel och annan samhällsviktig verksamhet.

    • Jan Andersson skriver:

      Batterivärlden behöver framför allt forskning, och eftersom den måste vara grundläggande så tar det tid och blir dyrt. Det håller inte att använda självantändande substanser som är livsfarliga och så giftiga att inte ens en heltäckade rökdykardräkt skyddar nämnvärt. Och att risken att detta händer ökar med bilens ålder – våra ungdomar som vill meka med gamla bilar måste till varje pris hålla sig borta.

      Normalt skulle ingen ens kommit på tanken att försöka bygga och sälja något så farligt, om det inte vore för ”nollvisionen” som alltmer verkar bli en utopi eftersom ingen än så länge har försökt att förbjuda flyg och fartygstrafik, de verkligt stora oljeförbrukarna i världen. Biltrafiken står för futtiga tio procent av totalen.

      Utbytbara bilbatterier är nog en utopi också, eftersom ”batteriet” i de modernaste elbilarna är uppdelade i flera och integrerade i karossen för att få ner totalvikten som ofta blir orimligt hög annars.

      Elbilarna går förhoppningsvis samma väg som etanolbilarna. Vi som snart måste byta kan inte vänta så mycket längre, och vi vill hellre ha en ny billig enkel fossilbil som aldrig krånglar för ett billigt pris än att tvingas avstå, vilket skulle ha påverkat vår vardag synnerligen drastiskt.

      När detta vänds rätt igen, måste varje politiker som gjort sig en karriär som miljöfantast och elbilskramare göra offentlig avbön eller helst avgå med omedelbar verkan och ta ett jobb som elbilsskrotare på närmaste bildemonteringsanläggning.

      • tompas skriver:

        Varför måste så många ideligen byta bil? Det är ju inte kostnadseffektivt. Jag har inte bytt bil på 21 år och har inga planer på att byta.

        • Jan Andersson skriver:

          Jag kör 2500 – 4000 mil om året. Det skulle bli 52500 – 84000 mil på 21 år. Jag körde en SAAB en gång till 36000 mil, när jag och bilen gav upp. Byter idag ca vart 7 – 8 år, men nu finns inget jag vill ha. Så det blir nog några år till med befintlig bil, som har börjat krångla rejält efter 20000 mil.

      • Glenn skriver:

        Kan det vara så att man redan byggt bort sig – Northvolt?
        Ny batteriteknologi på g som är vida överlägsen.

        https://www.jpost.com/business-and-innovation/precious-metals/article-816695. ( köp silver)

        Och, vems teknologi har Northvolt köpt för att bygga fabriken ? Kinesiskt? Och vem kommer att köpa smulorna.
        Misstänker skarp kinesiskt kapital

        • Benny skriver:

          Kina gör exakt som västvärlden gjort i alla tider för att få bort konkurrens och nu är man arga i EU och USA för att kineserna är bättre på spelet än sina läromästare? Ja, så kan det gå…

          • Jan Andersson skriver:

            Kineserna, liksom koreaner och japaner har högre IQ än vi, vilket har stor betydelse för ett land. Högst har dock judarna i Israel. Sverige har länge legat på medelvrdäet, men sjunker nu stadigt på grund av invandringen. Det är viktigt att påpeka att ett lägre IQ skulle vara handikappande, när det istället ofta är en fördel för alla som sköter enkla jobb. Problemet är bara att alla enkla jobb försvinner först i Sverige som har kanske världens mest slimmade företag och en politikerkår som anser att alla ska få chansen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *