28? dödade på en lågstadieskola i Newtown, Connecticut USA. Gärningsmannen använde skjutvapen, En Glock och en Sig Sauer, båda är pistoler. I bagageutrymmet på hans bil låg ett halvautomatiskt gevär i kaliber .223, alltså av samma typ som Breivik använde. Men det kom tydligen aldrig till användning, ändå är det detta vapen som visas upp på bilder i media. Gärningsmannen använde enligt uppgift sin mors vapen för att först skjuta henne och sedan skjuta urskiljningslöst på hennes arbetsplats.
Området är ett välbärgat område cirka 10 mil från New York. Skytten, Adam Lanza, sägs i vissa notiser vara en ”honor student”, alltså en elev med goda betyg. Enligt vissa kan han ha lidit av någon form av psykisk störning.
Minnet är kort i media. Man påstår att detta är den värsta skolskjutningen i USA:s historia. Men då har man redan glömt skjutningen på Virginia Tech år 2007, som lämnade 32 döda.
Samtidigt rapporteras i internationell media att 22 barn och en äldre kvinna skadats av en knivmans attack mot en lågstadieskola i Chengping i Henanprovinsen i Kina. Ännu har ingen avlidit av skadorna, men några är allvarligt skadade. Enligt en tjänsteman är det bara det senaste av ett antal liknande attacker mot lågstadieskolor i Kina. Inga teorier redovisas om vad som driver de olika gärningsmännen till dessa dåd.
I Sverige är det inte ovanligt att elever eller före detta elever sätter eld på sina skolor. Det händer flera gånger per år. Vad är det skolan misslyckas med hos dessa elever? Vad är det samhället i stort misslyckas med?
Denna version av skoldebatt hör vi inget av i svenska media. Varför det, kineser finns det så gott om? Det är egentligen skjutvapen som är det hemska, inte att folk blir dödade och skadade? Inte att skolor bränns ned?
Den gemensamma nämnaren verkar snarare vara någon aversion mot utbildningsinstitutioner. Är det något gemensamt i gärningsmännens egna erfarenheter från sin skoltid som får dem att agera på detta sätt? Det är ju uppenbarligen inte skjutvapen som är den gemensamma nämnaren eller problemet. Bruket av skjutvapen, kniv, bomber, slagträn, mordbrand eller annat är bara substitut för de lösningar som verkligen skulle hjälpa dessa individer till en fungerande integration i samhället.