Har ni besiktat en bil det senaste halvåret? Då har ni säkert råkat ut för en besiktningsman som letar efter ett instansat chassienummer. I synnerhet de som gärna kör i importerade amerikanska bilar och igår avslutade världens största träff för sådana bilar, Power Meet i Västerås, drabbas av detta. Det räcker inte längre med de nitade skyltar som ofta sitter lätt tillgängligt på de flesta bilar, ofta bakom och läsbara genom vindrutan. Nu vill man kontrollera det nummer som ska vara instansat på en bärande del av bilen.
Dessa nummer kan sitta i motorrummet, i hjulhuset eller på en rambalk under bilen. I många fall är de täckta med rostskyddsmassa. Då tvingas besiktningsmannen förstöra rostskyddet för att säkerställa bilens identitet. Det är för att stävja fusk med bilars identitet, exempelvis vid stöld eller hopplock av delar från krockade fordon, som denna extra noggrannhet införts.
Men om inget nummer hittas får man en månad på sig att stansa det på egen hand eller via en verkstad. Någon riktig ursprungs- eller identitetskontroll utförs alltså inte. Det är fullt möjligt och mycket troligt att de som inte har rent mjöl i påsen enkelt kommer runt detta.
Visar man upp bilen med det nummer som står i registreringsbeviset, så tvingas besiktningsmannen ringa Transportstyrelsen och begära en rättelse på det tidigare nedslag man gjort då inget nummer återfanns. För detta betalar bilägaren inget. Det blir bara extra arbete för bilprovningföretaget.
Det är endast om ett annat (felande) nummer hittas som man tvingas till en ny registreringsbesiktning, för cirka 1500 kronor. Besiktningen utförs numera inte längre i statlig regi. Men man undrar ju om det är någon på Transportstyrelsen som har en släkting som kan tänkas tjäna pengar på detta. De lär ju knappast fånga många fuskare, men säkert åsamka vanliga svenssonbilägare bekymmer.
Som en ”hyllning” har jag ändrat lite i Lena Philipssons text till en känd låt.
Nu ska vi stansa i en plåt
på vår resa genom natten
Vi ska stämpla alla bilarna
Till gryningen
Vi ska stansa trots all gråt
Bortom ropen, bakom ratten
Vi ska fånga alla mekarna
I skymningen
Det löjliga med denna nya hårdare kontroll av detta är att alla amerikanska bilar redan har instansade chassinummer på minst två ställen. Amerikanska bestämmelser kräver detta sedan lång tid. Nu är det så att dessa nummer inte är godkända i Europa då de inte är kompletta. Alla amerikanska chassinummer är uppbyggda med en första del som beskriver modellen och en sista del som är själva identiteten. I produktionen där karossen tillverkas är man inte lika beroende av slutliga utförandet och därför är inte modellbeteckningen med när man stansar in identiteten. De modellspecifika detaljerna monteras i slutmonteringen. Men här i Europa så är det hela chassinumret som ska finnas med även om den första delen är lika på många bilar. Så den amerikanska metoden av instansade dolda chassinummer är inte godkänd.
Med min bil kommer jag få detta problem nästa år när den ska besiktigas, den har funnits i Sverige sen 1973 och har inget extra svenskt nummer någonstans. När jag registreringsbesiktigade den efter ombyggnaden frågade man var numret fanns och jag berättade att det inte finns något så lät man det bero.
Jag kan så klart stansa in ett nummer och hålla god min men det känns ganska onödigt på en bil som varit i landet så länge.
Att man införde denna kontroll är en konsekvens av att man tog bort monopolet och de som utfärdar kontroll och godkännande av besiktningsföretagen såg att här fanns en lucka som inte kunde få fortsätta. Nu har alla företagen ögonen på sig och byråkraterna bekräftar sitt existensberättigande.
Det är alltså Swedac som kan ta mer betalt av besiktningsföretagen vid revision. Sinnessjukt!
På mina två nyare bilar är hela nummerserien instansad. Återstår en äldre bil att besikta (-89). Måste ut och leta numret på den.
Men ett gott råd till alla, oavsett de ska sälja eller köpa bil, är att kolla upp var numret sitter, så köparen får se det innan affär.
Amerikanska bilar som sålts nya i Sverige sen 80-talet (vet ej exakt när det infördes) har fått på fabriken fulla chassinummer instansat innan de lämnat fabriken. Då är det manuellt gjort och ser ganska fult ut då man slipat bort färgen innan man stansat och sen lämnat det omålat för att det ska synas ordentligt.
Ja det är Swedac som står bakom det nya förfarandet.
Märkligt med dessa byråkratpåfund. Detta leder till ny affärside i form av handel med hela balksegment mm med godkända r
I originaltanken fanns det säkert en idé om ökad säkerhet påtänkt av någon klåfingrig byråkrat , men väl i bes,hallen handlar det troligen mer om de kronor och ören en ombesiktning ger.
Se bara på den kraftigt förändrade synen på om halvljuset står fel eller inte, har servat ett stort antal bilar som tvåa på felaktigt ljusinställning där oftast ingen eller mycket liten felande inställning kunnat noteras. Flertalet bilar har heller aldrig justerats men ändå ombesiktats utan anmärkning.
Min bil är en av de modeller som gett bilprovarna huvudbry då det stansade chassienumret inte är speciellt lättfunnet, så vid nästa besiktning ska det bli intressant att se om de hittar det eller inte. Har hört söktider på runt 40 minuter innan de gett upp, och kaffet är ju gratis hos bilprovningen så jag kan se på länge medans de letar.
En förklaring jag läst om varför denna ändring gjorts är importen av alla vattendränkta och stormskadade bilar från USA, där mycket av elektroniken och de säkerhetshöjande detaljerna skadats, ändrats eller helt tagits bort.
Det sista stycket låter märkligt. Skadad eller borttagen elektronik visas väl med felkod, antingen i instrumentpanelen eller i OBDII. Ett instansat chassienummer kan väl inte påverkas av det?
Inte heller görs väl någon ”build sheet” kontroll, att de funktioner som var specade för ett visst individuellt chassienummer verkligen finns med och fortfarande fungerar.
Sverige kommer raskt att få en väsentligt äldre bilpark, tvärtemot vad politikerna önskar!
Databoxen har uppgifter om chassinummer men inte alla läsare kan se det. Verkstäderna kan få ut det med sin utrustning. Kan bli knepigt om man blir tvungen att byta databox och köper en från skroten om någon nu skulle kolla det.
Airbags som lösts ut vid en krock ersätts inte alltid utan demonteras och ersätts av ett motstånd för att lura övervakningssystemet. Lika med abs funktioner, lite kreativt elkopplande med abs varningslampan så ser systemet vid en snabb blick ut att vara okej utan att vara det.
Och hur många kontrollerar ex,vis felkoder eller abs funktioner vid köp av en begagnad bil?
Att köpa begagnad nyare bil idag har blivit mer riskabelt än någonsin tidigare, och ofta upptäcks inte problemen förrän bilen ska besiktas eller servas av den nye ägaren då en oseriös säljare troligen har bra kontakter med en privatiserad bilprovning där flera nya aktörer ska konkurera med en begränsad kundbas.
Till det ska läggas de nya reglerna om att p-böter, trängselavgifter mm som numera följer fordonet.
Se ex,vis denna artikel från 2013 http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130520/vattenskadade-usa-bilar-lurar-svenska-kopare
Jo, där radar du upp ett antal bilägar- och främst bilköparbekymmer som jag noterat på senare år.
Det är inte säkert att tekniken är vår bästa vän. I synnerhet om vi inte själva är vän med tekniken.
Jag har numera en felkodsläsare, men den verkar inte vara heltäckande. De riktigt bra är mycket dyra och overkill för ett enstaka begbilköp. Tråkigt nog.
Det var bara till för några år sedan inte olagligt att byta chassinummer på en bil i Sverige, tror det var 2007 som lagen ändrades. Man kunde alltså plocka ihop en bil av flera donatorer och sen registrera på en annan donator som bara donerade sitt chassinummer.
Detta gjorde det ju möjligt att handla med stulna bilar och flytta chassinumret till den stulna bilen från en skrotad donator.
Man kan fortfarande se på Blocket att folk säljer ”Papper” på bilar, och detta blir ju svårare med de nya reglerna.
Undrar hur många vanliga svenssonpendlare med ringa bilintresse som känner till dessa saker?
Min kodläsare får fram både chassienummer och körsträcka från datorn. Men den hittar aldrig några fel?