En god eruopé är en död europé

Jag har alltid varit intresserad av amerikansk historia, från de första invandrarna över Berings sund, indiansk kultur i nord och syd, till vikingarnas tidiga försök att få fotfäste, de första europeiska utforskarna, frihetskriget, konstitutionens tillkomst och genomförande, koloniseringen, inbördeskriget, indiankrigen och den moderna tiden. Så när jag fickmöjligheten att lägga vantarna på Dee Browns enastående verk, ”Begrav mitt hjärta vid wounded knee”, från 1970, tvekade jag inte ett ögonblick. Boken på 500 sidor ger många fakta om tiden 1850-1900 och framför allt indianernas egna berättelser om hur de förlorade sitt land.

Ett utmärkande drag för vad som hände är att fattiga européer kom i stora skaror för att bosätta sig i det glest befolkade landet och skaffa sig både frihet och försörjning. De kom från ett Europa där varken demokrati eller frihet var de utmärkande dragen. Den franska revolutionen som skulle befria vanligt folk hade kollapsat av sin egen oredlighet. Men i det unga USA hade man fått på plats en konstitution som fungerade och gav frihet och rättigheter till folket.

Dessa människor pressade ständigt på västerut, oavsett vad den federala regeringen bestämt eller lovat indianerna i avtal. När indianerna blev bortträngda och reagerade med att slå tillbaks i vad de själva ansåg vara väl avvägda aktioner för att tala om för kolonisatörerna att de gått över gränsen, kallades armén in och straffade indianerna på ett hänsynslöst sätt.

Även om många invandrare blev vänner och levde i fred med sina närmaste indianer, ansåg nog de flesta att indianerna var vildar och inte att betrakta som människor. Oavsett om detta synsätt berodde på väsensskilda religioner, olika hudfärg eller olika kulturer, kände invandrarna att de hade en högre moralisk rätt än indianerna. Man kände alltså inga egentliga restriktioner på ta indianernas land, döda deras villebråd, svika löften till dem och ofta nog inte ens någon tvekan att döda dem. Vissa militärer blev rent fanatiska i att döda indianer. Bland dem George Armstrong Custer och general Philip Henry Sheridan.

Efter en av dessa blodiga straffexepeditioner kom indianer vintern 1868-69 till Fort Cobb för att sluta fred. Hövdingen Silver Knive (Tosawi) gick fram till Sheridan och sa att han var en god indian och ville ha fred. Sherman svarade att de enda goda indianer han sett var döda indianer. Hans löjtnant, Charles Nordstrom, uppenbarligen en svenskättling, noterade uttalandet och omformulerade det senare till det bekanta uttrycket att, ”den enda bra indianen är en död indian”.

Nu blir det nypremiär på Kristina från Duvemåla. Björn Ulvaeus blir intevjuad av TV och säger att Karl-Oskar och Kristina var i precis samma situation som de flyktingar som nu kommer till Europa. Så vad då, blir inte vi som indianerna nu? Den här gången är det inte vi som kommer objudna och ockuperar andras land. Ser han inte skillnaden? Är vi dömda att bli överflyglade och i det närmaste utrotade av människor som kommer hit i massor? Ulvaeus har tillräckligt med pengar för att flytta vart han vill i världen, om det börjar brännas, men vi andra då?

Har våra hövdingar förstått detta tro? De bjuder hit alla som vill kalla sig flyktingar. Tror våra hövdingar att det nya folket kommer att välja våra hövdingar till sina? De kommer trots allt, precis som européerna i nordamerika, från en annan kultur, med en annan religion och åtminstone delvis med annan hudfärg. Vad hindrar dessa invandrare, om de blir tillräckligt många och med understöd från sina gamla arméer österut, att bestämma sig för att en god europé är en död europé?

Det har blivit mycket flyktingar och invandring på sistone, inte för att jag önskat det, men för att det blivit så aktuellt och med många frågetecken. Det har blivit så tvärsäkra uttalanden om vari godheten består. Svenska politiker verkar vara beredda lova bort allt det som de valts för att försvara och förbättra, enbart för framstå som goda människor i andras ögon. Och vi får inte ens tala med dem om saken, inte framföra andra synpunkter. Andra länders ledare säger stopp – problemen som föser dem hit måste lösas vid källan, det är inget de ska ta med sig och tvinga oss att lösa här.

De som inte lär av historien är dömda att upprepa den, sägs det. Indianerna ansåg sig själva överlägsna de vita från början, modigare krigare, högre moral, bättre kontakt med sina gudar och den jord de levde på. Men kolonisatörerna ändrade på allt. Om hundra år, hur kommer jämförelsen med kolonisationen av Amerika att falla ut då?

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till En god eruopé är en död europé

  1. Jan Suhr skriver:

    De som refererar till den skandinaviska emigrationen till Nord-Amerika gör det i perspektivet att det redan var en ”vit” värld som redan hade tagits ifrån indianerna. Man ser det inte som att vi tog landet från indianerna genom våld och utrotning. De kom till en värld som redan var redo att ta emot dom.

    En annan stor skillnad är att de som kom till Amerika fick klara sig själva efter bästa förmåga, det fanns ingen välfärd som försörjde dom. Och det var många som kom tillbaka till Sverige efter bara några år utan att ha lyckats alls. Det kanske även fanns en hemlängtan också.

    Läs Dick Erixons blogg där han skriver bra om hur vårt samhällskontrakt är på väg att lösas upp, http://erixon.com/blogg/2015/09/vi-ar-alla-manniskor-och/

    • mats skriver:

      Där hade Dick hittat rätt igen!
      Tyvärr har du fel om den skandinaviska migrationen till Nordamerika. Minnesota blev den dominerande inflyttningsstaten och det var just där de förödande indiankrigen inleddes när nykomlingarna krävde plats för sin verksamhet och den storskaliga deportationen västerut av olika indiangrupper inleddes.

      • Jan Suhr skriver:

        Jag menade att de som gör sådana kommentarer om utvandringen till Amerika ser det som att de kom till ett ”färdigt” land som de kunde börja leva i. Strapatserna för att skapa något, att jobba och få försörjning var inte så enkelt.

  2. Samuel af Ugglas skriver:

    Björn Ulvaeus, var det inte han som försåg Gudrun Schyman med ”papperslappar” man kallar ”pengar” och lät dom brinna upp i offentlighetens ljus på bästa TV tid i Visby av alla ställen, med hela politikerskocken stumma av beundran? Var det inte inledningen på den ”Palmeska” Almedalsveckan den gången det begav sig?

  3. Du vet vem skriver:

    Tror inte det går så långt, men du kanske överdrev för att illustrera extra tydligt? Med det sagt så ja, den enorma mängden människor som flyttar hit kommer att resultera i slitningar, i vissa fall kanske våldsamma sådana, det inser vem som helst.

    • mats skriver:

      Självklart har jag dragit resonemanget och de historiska erfarenheterna till sin spets. Vissa, förmodligen avgörande, skillnader finns idag. Men andra likheter är alldeles för slående för att inte beaktas.
      Det finns en bok som beskriver världshistoriens tio mest avgörande felbedömningar. Har för mig att det är en kvinna som skrivit den, men har glömt både namn på henne och titel på boken just nu. Hoppas hon inte får anledning att lägga in dagens flyktingpolitik på top-tio-listan.

  4. Upprörd fastighetsägare med mark och skog skriver:

    Man har inte råd att sänka skatten för pensionärer. Man har inte råd att baka in tandvården i allmänna sjukförsäkringen. Man har inte råd med att bygga bostäder åt våra ungdomar/studenter. Man har inte råd med anständig vård av våra gamla. Man har inte råd med kompetenta lärare.
    Samtidigt ger vi 1.5 miljarder till terrororganisationen Hamas och miljoner till Nordkorea!
    Och 1,5 miljard till ”rebellerna” i Syrien. Med andra ord, till IS och Al Nusra alltså.

    Men så fort det kommer asylsökande så finns inga begränsningar alls.
    Sverige har misstolkat asylsystemet. Underförstått måste vara att man ser till sina egna i första hand och att överskottet går till hjälp till andra. Nu har regeringen vänt på detta så att man i första hand hjälper flyktingar, i andra hand deras anhöriginvandrade, och först i tredje och sista hand – om pengarna räcker – våra egna medborgare.

  5. Rutger skriver:

    En iransk man, som var på skolan och fotade våra elever, ställde den retoriska frågan till mig, varför flyr inte muslimerna från Syrien och andra länder till Mecka stället för att fly den mycket längre vägen till Norden. De faller ju på knä mot denna stad flera gånger om dagen och den är så helig att en turist från Europa inte får besöka den. I Mecka är saudierna vana att hantera stora människoskaror, det finns många hotellrum och andra övernattningsmöjligheter som tält med luftkonditionering. Se vidare på http://www.lagmansnatursida.se/dbarkiv/2015/vecka37/db15sep11.htm

Kommentarer inaktiverade.