Igår fick jag ett mail från en förälder som bifogade ett exempel från vad en svensk grundskoleelev kan få för prov i skolan i ämnet NO. I provet utgår provgivaren från att klimathotet är odiskutabelt. Jag har tagit mig före lämna svar som motsäger detta. Här redovisar jag sex av åtta sidor.
Klicka på bilden för att få större bild,
A science test from a Swedish junior high school. It presumed concurrence with the Climate Scare scenario. I answered it with my educated and experienced understanding of climate.
Tror Du klimatbedrägeriets samhällsomstörtande verksamhet stannade vid enbart detta?
Lyssna här:http://snaphanen.dk/2016/10/25/her-masters-voice/
Förvirrande. Är det ett test i (engelsk) läs- och hörförståelse eller källkritik eller båda?
Hursomhelst, John Daly är ju den som ”Jonas N” ger äran av att ha satt honom på spåret. Jonas som är den jag bedömer vara den skarpaste klimathotskritikern i landet. Det finns ett Open dokument-dokument med Jonas texter som (med Jonas medgivande) skulle kunna spridas… Som exempel på John Dalys betydelse, om inte annat… Eventuellt kan Mats förmedla, om han vill.
Som jag förstår så är det ett NO prov utfärdat av Skolverket, men på engelska. Jag måste säga att dagens ungdomar i så fall är mycket bättre på engelska än på min tid. För vi hade knappast förstått detta på grundskolan.
I naturvetenskap ska man ju dels förstå vetenskapen, dels värdera källor och metod. Det är väl lite både och i detta prov. Fast med betoning på att tänka ”rätt”.
Jag har fått det där dokumentet med Jonas N:s bästa, så jag kan e-posta. Men finns det på nätet också, som länk?
Så Skolverket sänder ut ett NO-prov på engelska som i hög utsträckning handlar om källkritik… Jag förstår verkligen ingenting…
Nej, Jonas-dokumentet finns inte på nätet, intresserade får skicka sin e-postadress till Mats. Texterna handlar i hög utsträckning just om källkritik, vetenskapens sanningsanspråk, aktivism etc.
Vad sjutton är en ”environmental service” för något. Bäst att ta reda på det. Definitionen enligt OECD (http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=843):
There are three basic types of environmental services:
(a) disposal services which reflect the functions of the natural environment as an absorptive sink for residuals,
(b) productive services which reflect the economic functions of providing natural resource inputs and space for production and consumption, and
(c) consumer or consumption services which provide for physiological as well as recreational and related needs of human beings.
Ovan är fullständigt nonsens. Är det variabler i en planekonomisk funktion? Inte undra på att många elever inte vill gå i skolan.
På svenska ”ekosystemtjänster” – den nytta vi har av växter, djur och vår abiotiska omgivning i vår natur/på vår jord.
Jo, men det många inte förstår är att en resurs inte är något som ligger och väntar på en utan något man skapar. Om det inte fanns några vattendrag hade vi hittat på något annat som gett oss energi.
Jag ser det bara som en manipulation att införa centralstyrning. Några få personer som styra detta, vilket ofelbart kommer att leda till att inga nya resurser skapas och de gamla tar slut genom att vi inte vet hur vi ska skapa nya metoder att ens fortsätta skapa de gamla resurserna. Jämför med vertikal oljeborrning och fracking.
Rolig fråga om att vi ska förbruka mindre och släppa ut mindre föroreningar. Kan man inte då formulera en fråga i still med: Argumentera för att vi ska förbrukar mer för att få mindre föroreningar. Använda vindkraftverk som exempel i svaret.
Environmental services kallas för ekosystemtjänster på svenska. Det är precis som du säger en omskrivning för att kunna genomföra planekonomi och stöld av privat äganderätt.