Mitt i den hysteriska starten av coronapandemin beslutade EU om ett nytt direktiv som ska börja gälla från halvårsskiftet 2022. Det gick nästan spårlöst förbi all media. Alla nya bilar av modell som då är ny, måste då följande elektroniska ”fotboja” installerad:
–Intelligent hastighetsbegränsare som hämtar information från såväl skyltar som GPS.
-Förberedelse för att enkelt installera alkolås. (Det skulle vara intressant att veta hur alkolås fungerar i kombination med handsprit.)
-Trötthetsvarnare som följer förarens ögonrörelser och varnar vid misstänkt trötthet.
-Distraktionsvarnare, liknande som för trötthet.
-Backvarnare, förmodligen både summer och avkänning som kan bromsa, se nedan.
-”Svart låda” som spelar in fordonsdata vid olyckor
A-vancerade nödbromssystem som bland annat innebär adaptiv avståndshållning till framförvarande fordon och fotgängare.
-Nödsystem för kvarstannande i körfält, även kallat körfältsvarning som säger till om man är på väg att byta fil utan att ge signal.
Det ska alltså inte gå att köra fortare än angiven hastighetsbegränsning. Med uppkopplad GPS kan myndigheterna i varje sekund veta var en given bil finns och exempelvis debitera trängselskatt. Möjligheterna till övervakning blir mycket omfattande.
Det ska gå att koppla bort systemen om så behövs. Det kommer naturligtvis att registreras i databoxen, den ”svarta lådan”. Vid trafikolycka eller lagöverträdelse kommer detta i så fall naturligtvis användas mot bilföraren och eventuellt bilägaren.
Från 2024 ska direktivet även gälla befintliga modeller som fortfarande säljs som nya då. Det kommer troligen inte vara särskilt många som får det installerat i efterhand om inte bilen från början är konstruerad för detta.
Som om inte all elektronik kan krångla och har en vana att göra det i bilar, vilket många besvikna bilägare fått erfara, hävdas nu att elbilarna som antas bli fler, utgör en ökad risk för bilmekanikerna!
EU sätter press på bilarna.
Avgaskrav som ställs blir allt svårare att uppfylla.
Så svåra att tillverkarna känner sig tvungna att fuska.
Var finns den lobby som ser till konsumenterna, som i slutändan betalar för allt?
Nedmonteringen av bilindustrin pågår med EUs hjälp.
Detta är redan standard hos många nyare bilar. Det fungerar sisådär, mest som avskräckning mot självkörande bilar. Bäst är givetvis nödbromsen. Sedan hastighetsskyltavläsningen, men det hänger på att hastighetskyltar finns uppsatta och inte är fulla med snö. Som tur är finns ingen automatisk hastighetsanpassning kopplat till skyltavläsningen, och det går utmärkt att köra ut på motorvägen med 30 km/h visat på displayen.
Det adaptiva farthållaren är bra för den som kör mycket på motorväg, men funkar dåligt i stadstrafik och inte alls i en rondell. Inte heller fungerar den när den verkligen behövs, i snöyra eller hällregn.
Trötthetsvarnaren som varnar om man man inte har vridit ratten under ett visst antal sekunder, brukar pipa litet när jag är som allra mest alert och håller rak kurs genom att hålla blicken så långt fram som möjligt. Den har aldrig larmat när jag varit trött på riktigt.
Körfältsvarnaren piper när man kommer nära en vit linje på vägen. Alltså ideligen i stadstrafik. Helt värdelös.
Min bil har dessutom automatiskt avbländande helljus, vilken bara tänder heljuset när det är kolmörkt framför bilen. Finns det en enda liten gatlykta eller gårdslampa i synfältet så får man åka omkring halvblind med bara halvljus när alla andra givetvis har helljus för att se var vägen går. Värdelöst och opålitligt.
De flesta av dessa system kan man vara utan, utom nödbromsen. De fungerar mest distraherande när man ideligen måste ta blicken från vägbanan för att hitta rätt knapp, och jag är övertygad om att man är en bättre förare utan dem. Fast de flesta funktioner går att koppla bort, utom nödbromsen, den enda funktion jag vill behålla. Men hastighetsskyltsavläsningen är också bra ibland när man närmar sig en fartkamera, som man omtänksamt varnar för men inte på samma skylt talar om vilken fart som gäller.
Vad som är viktigt är en riktigt bra förarstol och en styrning med hög precision som inte går för lätt. Ratten ska inte kännas som en död fisk i händerna utan ge tydlig information om bilens rörelser.
Allt annat är underordnat.
Sedan kan man fundera två gånger på varför EU har så bråttom att tvinga en massa halvutvecklad kinaproducerad lågpriselektronik på oss.
Visste inte att i stort sett samtliga system var ute på marknaden. Har hört att körfältsvarnaren irriterar många.
Bältesvarnaren är tillräckligt irriterande när man ska köra utan att behöva eller vilja ha bälte.
Avbländningsfunktionen har ju funnits väldigt länge och inte fungerat särskilt bra. Många sätter eltejp över sensorn så man själv kan styra hel- eller halvljus.
Regnsensor är en bra hjälp till intervalltorkningen.
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING om krav för typgodkännande av motorfordon …
”EUROPAPARLAMENTET OCH EUROPEISKA UNIONENS RÅD HAR ANTAGIT DENNA FÖRORDNING”
”Denna förordning är en regleringsakt inom unionens typgodkännandeförfarande som fastställs i förordning (EU) 2018/858. Därför bör bilaga II till förordning 2018/858 ändras i enlighet därmed. De administrativa bestämmelserna i förordning (EU) 2018/858, inklusive bestämmelser om korrigerande åtgärder och sanktioner är fullt tillämpliga på denna förordning.”
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-82-2019-INIT/sv/pdf
https://www.regeringen.se/496531/contentassets/e97541f1b3924836be212d536663091e/kompletterande-bestammelser-till-eus-forordning-om-godkannande-av-och-marknadskontroll-over-motorfordon-prop.-201920139
Mvh,
EU – Förordningar
En förordning är en bindande rättsakt som alla EU-länder ska tillämpa i sin helhet. När EU ville införa gemensamma skyddsåtgärder för varor antar rådet en förordning.
EU-förordningar och direktiv
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Rattsinformation/Direktiv/
Mvh,
Så småningom blir nog bilmarknaden i Asien så stor att biltillverkarna kan strunta i EU.
Tillför alla dessa system något till andrahandsvärdet? Som jag skrivit tidigare. Luften går ur nyproduktionen när andrahandsvärdet sjunker under resterande skuld på bilen.
Dock tror jag att biltillverkarna får sluta sälja bilar och i stället hyra ut dem om de vill fortsätta tillverka bilar i framtiden. Åtminstone i EU.
Och som alltid, kommer lågavlönade arbetare att drabbas mest av detta, och det är just den gruppen Socialdemokraterna vill skydda, eller hur?
Andrahandsvärdet på bilar som missgynnas av nya regler och skatter har gått upp rätt rejält. Till exempel jänkare med V8.
Tror systemen drar ner beg-värdet, dåligt med garantier på elektronik.
EU är på väg att bli ett u-land bilmässigt.
Sossarna vill inte skydda lågavlönade arbetare, de vill ha dem så för att kunna styra dem bättre.
Skrivbord befolkas ofta av bilfientliga. De gillar över huvud taget inte individuell framfart, särskilt inte i bilar drivna av bränslen baserade på olja eller gas ur marken. Det enklaste och vid beslutstillfället billigaste sättet att komma åt denna bilism är att sänka dess fart. Momentan kostnad: papper och stämpel. Kostnad på sikt: tidsförlust och minskad transportkapacitet för hela samhället.
De missar trafikens dynamiska förlopp med målet att komma fram med passagerare och last så fort, enkelt och säkert som möjligt. En viktig aspekt är att man UNDVIKA resp. KOMMA UR en kritisk situation genom att ÖKA FARTEN och t. ex. styra undan.!
Att lunka runt i 80 efter lastbilar och husvagnar invaggas en i en falsk känsla av att åka tåg utan egna insatser. Det inbjuder till slökörning med en hand på ratten och bäddar för olyckor för att folk inte reagerar i tid eller alls. Det lär knappast minska risk, antal och följder för och av olyckor.
Byråkrater har för lite att göra och hittar på regler som vi andra ska följa. När blir det obligatoriskt med hjälm för gående?
… man kan UNDVIKA….. invaggar en …
Bilkörning kräver hel och odelad koncentration på väg och trafik och inget annat. Allt som stör denna koncentration är a priori livsfarligt. ”Elektronisk förarassistans” är just störande och skapar vid olyckor den juridiska nöten: vem körde fordonet?.
Flertalet olyckor händer när föraren (cyklisten, fotgängaren etc.) INTE koncentrerar sig på väg, fordon och trafik. I runt en fjärdedel av olyckorna är föraren/trafikanten berusad. I ytterligare runt en fjärdedel är vederbörande drogad, medicinerad, trött, sjuk, dement, ur slag, ur form. Resterande hälft har olyckor för att de inte koncentrerar sig.
Enkelt men svårt för svårt för politiker och skrivbordsfolk att ta till sig. Det tar liksom emot…
Jag tog körkort när vi (hör och häpna) hade fri fart på vägarna. Det ska inte förnekas att det var otäckt många trafikdödade då, men mest på grund av dåliga däck och framförallt urdåliga bromsar, inga vita linjer efter vägkanterna, inga mittlinjer, inga säkerhetsbälten, hjälpligt fungerande defroster bara på vindrutan, urdåliga vindrutespolare och strålkastare och usel väghållning hos de flesta bilar, plus att många hade tagit körkort i medelåldern och kunde inte parera en enkel sladd. Många körde bara några hundra mil om året i fint väder och var ett lätt byte för den första kurvan på en isväg. Krockade man ordentligt hamnade bilmotorn i baksätet – krocksäkra bilar var inte uppfunna än.
Ingen köpte ändå en bil för ”för att krocka med”. Mycket få kostade på vinterdäck med grövre mönster, dubbdäck fanns inte att köpa. Men körde man inte för fort? Nej inte alls. Ansvarsfulla bilister körde med stor koncentration eftersom det faktiskt behövdes för att framföra en bil på den tiden. Och bilen representerade framför allt frihet, frihet, frihet. Man kunde åka till fjälls med hela familjens skidor på taket. Att bilen inte startade vid hemresan var en bagatell i sammanhanget.
I körskolan fick man förr lära sig att hastigheten skall anpassas till ”väglaget, trafiken och bilens och förarens kondition”. Det är en alldeles utmärkt regel fortfarande, men nu skall farten bara anpassas till hastighetsskyltarna även om man tycker att det går för fort i halkväder. Staten tog över ansvaret för trafiksäkerheten, förarens ansvar minskade.
Idag är det mycket säkrare men tyvärr också mycket tråkigare att köra bil.
Jag minns den tiden, men hann inte få eget körkort. Brukar också argumentera så när någon påstår att vi måste sänka farten på alla vägar för säkerhets skull.
Folk dör även i stillastående bilar, så det skulle ändå inte få stopp på alla bilrelaterad död. Men det skulle bli en dödsstöt för det samhälle bilismen varit med och skapat.
EU tar på sig ett enormt juridiskt ansvar genom att föra över ansvar från bilföraren till ”intelligenta system”, som tar över kontrollen över bilen. Åter: redan i dag är frågan i rättegångar om olyckor vem som egentligen körde bilen. Biltillverkarna försöker föra över ansvaret till de företag som levererar elektronisk förarassistans. Och dessa försöker friskriva sig. Kvar står föraren, som blir överspelad av elektroniken.
Jag köper och kör inte bil på de villkoren!! Då skall bilen vara helt självkörande och automatiskt styrd – och är inte längre i gängse mening en automobil med frihet och ansvar för föraren utan en variant på buss eller tåg med given färdväg och tidplan. Där är vi inte än i glesbefolkade länder. Det blir två marknader: a) inom och nära städer och tätorter med elektronisk styrning, b) på landsbygd och i mindre orter med behov av fri rörlighet.
Konflikten gäller mellan tät- och glesbygd. För alla gäller kostnadsaspekten. Infrastrukturen för helt styrd och övervakad trafik är mycket dyr. För dyr för glesbefolkade Sverige?
Bra att tar upp aspekten stad-land, för det kommer absolut att bli en ”vattendelare” vad det gäller individuell transport.