Att skolan lär ut läsa, skriva, räkna och analytiskt tänkande känns rätt och riktigt. Fast det där med analytiskt tänkande kanske inte sker så ofta som läroplaner och styrmedel förutsätter. För det skulle ju innebära att eleverna dels ifrågasätter lärarna i fråga om motiv, pedagogik, ämnesinriktning, relevans med med mera; dels ifrågasätter läroplanerna samt politiker och skolmyndigheter på motsvarande sätt.
Så kan vi ju inte ha det i en ”snällskola” som alla klarar och ska se tillbaka på med ömhet när de blir äldre. Än mindre kan man ha det så i en skola vars två främsta uppgifter ändå är att förse riket med lönsam arbetskraft som kan beskattas, och likaledes utgör en fårskock dum nog att i alla lägen rösta på de partier som plundrar dem.
Ni har alla hört om hur illa det är i skolan, det redovisas även i MSM, oordning, våld, sänkta krav, sänkta resultat, ökad byråkrati, till och med oro för sänkt IQ i riket! Vänstersidan vill förbjuda all privat verksamhet inom områden där offentlig sektor har intressen, hemskolning är redan förbjudet. Alla med barn eller barnbarn borde rimligen varje dag fråga dessa vad de lärt och framför allt vad de undervisats om i skolan, varje dag.
Men civilsamhället då? De frivilligorganisationer som på ideologisk grund vill hjälpa alla människor, de som bedriver folkhögskolor, vuxenundervisning, kvällskurser med mera. Nej, hoppet är ute om dessa. Enligt Johan Westerholm får de minst 4 miljarder kr per år för att lära ut islamism, bombtillverkning, hur man limmar fast sig i gatan och all sköns annan samhällsfientlig aktivitet. Varför skattebetalarna ska finansiera detta istället för att få en skola som fungerar är gåta, men MSM reser inte ett enda frågetecken.
Tack och Gott Nytt År
https://swebbtv.se/w/7oeN4PkiJqWH2ucN6cWxMt
Fortfarande aktuellt!
I u-länder, likt Sverige före 1945, så var befolkningens inkomster oftast bara på en självförsörjningsnivå så skatter var oftast omöjliga att ta ut…
I i-länder, som Sverige efter 1945, så övergick man till att beskatta folks inkomster och bedriva försörjningsstöd åt de som inte kunde betala skatt…
Men när ett I-land, som Sverige, nu snabbt lämnar I-landskaraktären och närmar sig U-landskaraktären med en befolkning som inte kan försörja sig på eget arbete inklusive skatteinbetalningar, så uppstår frågan… Hur klarar man det utan en fascistisk lösning av trettiotalskaraktär?
När skolans uppgift är att leverera ”produktionsfaktorer” till ett ”näringsliv” som inte längre är en fungerande lönsam exportindustri, vad är då skolans uppgift i ett postindustriellt samhälle..?
Själv så tror jag att ungarna själva kommer att formulera detta i trots mot skolans uppgift,(att leverera produktionsfaktorer) ty om man funderar på sin egen uppväxt och hur man reagerade så bör dagens unga reagera likadant…
Eller hur?
Jag känner en rektor på en gymnasieskola och han är j****t trött på de invandrade elever som av politikerna kastats in i det svenska skolsystemet. Inte många av de med utländsk härkomst har den minsta möjlighet att klara av kurserna vilket leder till problem! Värre är dock deras föräldrar som ringer och klagar och hotar både lärare och annan personal. Och märk väl detta är frågan om en gymnasieskola, det är mycket värre i grundskolan! Där finns inga som helst spärrar eftersom den är obligatorisk och alla dysfunktionella föses samman till en röra i jättestora klasser…Ja, ni kan själva läsa om eländet i valfri blaska eller på TV. Som allt annat i dagens Sverige så har även skolan havererat….”Vi såg det inte komma” påstår regimen!
Frågar mina nära och kära, hustru, barn och barnbarn.
Får alltid samman svar, visst går de i skolan så regelbundet det nu går.
Men att informera mig om vad de lär sig i skolan, “det är politik” och det är mer eller mindre förbjudet att tala om. Läroplanen säger visst något, verkligheten något annat.
Att ställa enkla frågor därvidlag är NEGATIV KRITIK!
Pingback: Skolan i politikens tjänst | ulsansblogg
Jag gick i brist på bättre idéer på tekniskt gymnasium. Inte tyckte vi i början att undervisningen var något begripligt och matnyttigt, men några av lärarna hade en skön förmåga att skapa en andra av framtidstro och att höja nivån på vår uppfattning om oss själva och vår roll i vuxenlivet. En del av oss behövde verkligen denna spark i baken eftersom vi var litet för unga för den tuffa läroplanen och sista läsåret trivdes jag bra med tillvaron i skolan.
Så när min äldste son skulle söka till gymnasiet, var det ingen tvekan – han skulle trivas bra med de coola lärarna där. Ack nej, det blev tvärtom. Vi första föräldramötet ramlade poletten ner – av mina lärare fanns ingen kvar, bara ett gäng helt opersonliga osociala torrbollar som gav blanka attan i vad eleverna gjorde eller tyckte. Nu fattade jag (och ett par av mina jämnåriga klasskamrater som gjort samma tabbe och rekommenderat sin gamla skola till sina söner) varför de alla vantrivdes som de gjorde. Halva poängen med att gå på gymnasiet (vuxenblivandet) fanns inte kvar!
Min son hittade en linje med lärare som han fortfarande umgås med, trettiofem år senare!
Denna viktiga aspekt på skolans existensberättingande, och som säkert har ökat i betydelse sedan min tid, verkar vara ytterst mager på många ställen. Om eleverna vantrivs beror det inte på kursen utan på andan i skolan.
Skola hit och skola dit. Enligt min personliga åsikt är det alldeles för mycket tro på skolutbildning eller examen eller akademiska poäng. Utbilda för det man har nytta av. De som vill ha utbildat folk kan gott utbilda folket själva.
Nu kommer säkert någon protestera och påstå att man inte kan bli kärnfysiker eller något liknande utan skola. Jo, det kan man, för de som har anlagen klarar av att ta till sig informationen och kunskapen utan någon lärare som föreläser. Det är liksom det som är lämpligheten.
Vem behöver en treårig gymnasieutbildning för att sälja kläder i en butik, hälla upp kaffe och lägga några kakor på ett fat, sitta i kassan i lanthandeln och liknande jobb? Den som behöver en gymnasieutbildning för det, är nog inte lämplig för jobbet. Ändå är det 3 års totalt onödig utbildning som mer eller mindre krävs.
Lite lustigt att Sverige är byggt av gymnasieingenjörer och inte universitetsingenjörer. Ja, tills den gymnasiala ingenjörsutbildningen gjordes akademisk för att kosmetiskt jämföras med andra länder.
Å andra sidan. Staten tycker det säkert är bra att skuldsätta folket så fort som möjligt. Först indoktrinering, sedan vingklippning medels skulder.
Decimeringen av jordens befolkning till 500 miljoner personer, vilka får vara kvar? Blir det vargar eller får. Vilka är det eliten vill ha kvar? Lallande ja-sägare eller kreativa och ifrågasättande individer?