IT-kriget

Nej, inte det mellan Apple och Microsoft, eller Amazon och Temu. Utan det kriget i Ukraina visat, att framtiden redan är här. Krig kommer att vara datoriserat, digitaliserat. Det gäller inte bara styrning av missiler, GPS-teknik, sikten, nattkikare, drönare, robothundar, beslutsstöd, strategier och allt annat. Det gäller kort och gott allt, allt, allt och allt!

Det låter ju fruktansvärt för kriget, kanske så illa att det kan få människan att avstå från krig tänker någon. Det är i så fall extremt kortsynt tänkt. IT-kriget gäller i än högre grad fred och fredstid.

EU vill införa digitala ID-kort, för vår säkerhet. Hur kommer det fungera när deras centrala register läcker till främmande makt, terrorister och kriminella som kan skicka en microdrönare med ansiktsigenkänning i realtid att utplåna en specifik individ? Eller alla i ett visst område med viss hudfärg, hårfärg, längd, kön eller annat?

Vilken frihet eller säkerhet kommer vi att åtnjuta när aktivister på myndigheter och departement programmerat att den som inte sköter sitt jordbruk, sin skog, trädgård eller kör bil på ett visst sätt skall elimineras? Kanske inte dödas fysiskt då, men elektroniskt, deplatformerad ekonomiskt, förhindrad att fortsätta leva tills man inordnat sig?

De lovar att AI är programmerat att inte skada en människa. Men vad är en människa? När inte ens alla politiker är ense om vad en människa är, hur ska en tekniker kunna programmera en mördarrobot att skilja en människa från en icke människa?

Det talas redan om autonoma AI-robotar. Varför skulle en sådan bry sig om människor? Vi är ju bara hinder för dess programmerade eller inbillade uppdrag att sköta världen på ett visst sätt.

Kort sagt, i framtiden är även den nya vägen till helvetet kantad av goda föresatser.

”Friheten är ingenting värd om den inte innefattar friheten att fela.” Mahatma Gandhi

Det här inlägget postades i Frihet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på IT-kriget

  1. Glenn skriver:

    Rätt eller fel. Stora aktörer / länder vill införa åldersgräns på flera populära sociala plattformar. Jag antar att det då blir digitalt ID för att identifiera sig. Med andra ord, så speedar man upp införandet av digitalt ID på det sättet. Vilka ungdomar vill inte kunna bruka sitt FB eller Tik Tok eller …?

  2. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    Democrats on the brink of war powers breakthrough
    05/18/26

    Översatt utdrag:
    Demokratiska lagstiftare är på väg att anta en resolution för att avsluta president Trumps krig med Iran – med viss hjälp från en stadigt växande grupp republikaner. 

    https://thehill.com/policy/defense/5880849-congress-iran-war-resolution-trump/

    Mvh,

  3. Jan Andersson skriver:

    Första gången jag besökte ett högmodernt företag med datoriserad produktion var 1971. Datorerna (flera) stod på en egen våning med tjock heltäckningsmatta och den saknade fönster eftersom datorerna (stora som klädskåp) inte tålde solljus. Hårddiskarna var fasta, det vill säga de sökte inte efter info på en floppydisk utan var precisionsinstrument som bara fungerade i förutbestämda spår.

    All info som datorerna tillsammans hanterade varje dag säkerhetskopierades på en gammaldags hålremsa av papper! Varje dag var remsan ca 15 meter lång, och kunde läsas in om datorerna krånglade (och det gjorde de ofta).

    Sedan dröjde det till 1981 när vi fick en ABC80 på jobbet och kunde låna hem den ibland. Men säljaren hade kraftigt avrått från inköp av tillhörande hårddisk på 5 MB eftersom den bara krånglade jämt… så det gick inte att spara något…

    Men 1986 kom Apple men sin MacIntosh vilket var något helt annat, och ganska användbar. Jag köpte en plus en laserskrivare, jag minns att de kostade över femtio tusen…

    CAD som var en revolution ytterligare några år framåť fungerade bara till en början på dyra miniłdatorer, och alla kommandon skulle skrivas i DOS. Men utvecklingen gick nu snabbt och när Windows 95 kom var billiga PC-datorer redan tillräckligt kraftfulla för att skicka ut minidatorerna i kylan. Och med en modern plotter fungerade allt på det nya sättet och de gamla ritborden åkte ut.

    Men produktionen då? Jo, det gick kanske något trögt i början men snart sjönk priset på alla fältinstrument som behövdes och erfarenheterna var enbart goda, datorer styrde snart processerna lika dygnet runt och under alla helger. Personalen minskade men produktionen ökade liksom kvaliteten… det fanns ingen väg tillbaka nu.

    Idag är väl all serieproduktion datoriserad överallt…

    Jag har sysslat med ny- och ombyggnadsprojekt i industrin och aldrig intresserad mig för ”sociala medier” och har aldrig haft något sådant program installerat varken på mobilen eller datorerna. I skrivande stund har jag 49000 CAD-ritningar och mycket annat i datorerna och har fullt upp med att söka och radera alla dubletter…

    Jag litar inte på AI heller eftersom den ofta har helt fel. När det går upp för alla entusiaster snart kommer den knappast att göra någon skillnad, det är bara ett modebegrepp.

    När den seriösa användningen av datorer pågår inom nästan alla företag går den inte att stoppa. Och de flesta yrkesverksamma idag ser den stora seriösa nyttan av datorer och kommer inte att inbilla sig något annat…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *