Det är mycket snack om påverkansoperationer nu. SVT, andra företag och myndigheter drabbas dagligen av belastningsattacker. Våra politiker talar gärna om påverkansoperationer. De kan då mena allt från kritik mot den egna politiken, till internettroll, spioner, sabotage och propaganda. Media fyller gärna på med spekulationer.
De svenska riksdagspolitikerna själva är utsatta för hårda påverkansoperaioner från både kurder och palestinier. De möts med slagord, burop affischer och plakat både på sin arbetsplats oc i hemmet. SDs Jessica Stegrud blev i onsdags attackerad utanför riksdagshuset. Trots polis på plats reagerade de inte alls. Det blev kringstående som senfärdigt fick komma till hennes hjälp.
Bilderberggruppen samlas i Stockholm, till stora kostnader för skattebetalarna. De ska diskutera hur de kan påverka politiken i stort och smått. Men då är det ingen som talar om påverkansoperation.
Tidigare i veckan diskuterade vi här i Frihetsportalen mineralbrytning i Norra Kärr invid vattentäkten på Vätterns östra strand. Där framkom också Kinas centrala roll i handel med dessa mineral och deras påverkan på valutor och arbetstillfällen. Kina och andra stormakter har tveklöst möjlighet till påverkansoperationer.
Samtidigt redovisades att regeringen gett rätt till flygvapnet att få börja bomba Vättern på den västra stranden vid Karlsborg. Hur det hänger ihop med Natomedlemskap och DCA-avtal redovisades inte. Men fri tillgång för amerikansk trupp på sjutton svenska militärbaser ger onekligen möjlighet till omfattande påverkansoperationer.
Runt millennieskiftet var EU aktivt med sitt vattendirektiv. Allt vatten i hela EU skulle underordnas EUs styrning. Vänern och Vättern föreslogs bli färskvattenreservoarer för EU, med pipeline eller skytteltrafik med fartyg ner till kontinenten. Även tanken på att stänga av hela Östersjön så att det med tiden kan bli ett sötvattenshav, slängdes fram.
Pandemi och ukrainakrig har kommit emellan, men nu tycks våra vatten vara viktiga igen. Den här gången har möjligheten att stoppa ryska oljefartyg att nå världshaven från Sankt Petersburg eller Kaliningrad, lagts till som ett plus med att stänga Östersjön. Kan det klassas som en påverkansoperation?
Skulle Östersjön stängas av med avsikt att bli en färskvattenreservoar, då kan vi nog säga adjö all tung industri längs rikets östra kuster. Att en EU-politiker med intressen i tysk stålindustri eller fransk aluminium skulle kunna lägga fram ett sådant förslag är ingen otänkbarhet.
Vår natur och vårt territorium tycks bli allt mer en ”mädchen für alles”, på ett sätt som gör långt större skada på enskilt ägande och medborgarnas friheter än vad allemansrätten och alla skyddsbestämmelser om naturen gjort.
Att det sker samtidigt som vi faktiskt, efter mycket om och men fått en debatt om dessa inskränkande och konfiskatoriska lagar, är det en påverkansoperation? Tar vi bara ett halvt steg framåt, så kommenderas genast två steg bakåt. Dessutom är det fredsg den trettonde idag.
Östersjön är idag en bräckvattensjö i de inre delarna, avsaltning är dyrt. Dessutom är vattnet numera svavelfattigt, vilket misstänks ligga bakom de omfattande giftiga algblomningarna. Vattnet skulle helst omsättas mer, alltså bli saltare; minns bråket och argumenten när Öresundsbron skulle byggas!
Cirkulationen skulle avsevärt förbättras med en kanal från Vita havet till Bottenviken. Samtidigt skulle den omfattande fartygsburna containertrafiken från Kina och Sydkorea kunna genomföras utan Suezkanalen, Hormuzsundet, somaliska pirater och tropisk hetta. Restiden skulle förkortas till tolv dygn i stället för ca fyrtio dygn som nu, vilket skulle möjliggöra en omfattande returfrakt till Sydostasien, av varor som inte tål värmen och den långa transporttiden nu, till exempel livsmedel och trävaror.
Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland skulle direkt gynnas av kanalen, för Danmark och Norge skulle situationen vara likartad. Kompletterad med en dubbelspårig snabbjärnväg från norr över dalametropolerna Falun, Borlänge och Ludvika till Moss i Norge skulle Kirunas usla transportlinje till Narvik också kunna förbättras avsevärt.
Bygg kanalen innan den meningslösa landförbindelsen över Kvarken till Finland beslutas. Den har vi ingen glädje av, avgifterna är bara samma pengar som byter ägare. Mycket hellre skulle en tunnel typ Puttgarden till Lolland från Stockholm till Åland byggas, den skulle helt ersätta den tröga färjetrafiken till Finlands största städer.
För femtio år sedan var det sjön Bolmen i Småland som skulle tappas av med en pipeline till Tyskland. Fast Vänern med stor tillrinning och dålig avrinning genom Trollhättan och Göta Älv med usel fallhöjd till Göteborg helst ha en nödavtappning (en underjordisk pipeline till Ljungskile och Västerhavet har diskuterats som möjlig, men en pipeline till Tyskland skulle förstås vara klokare (men längre).
Förresten måste snart slussarna i Trollhättan bytas ut. Passa då på att göra dem bredare, så att Vänertrafiken sjöledes kan komma igång igen. Idag är maxbredden otidsenlig och en stor begränsningfaktor.
I London påpekades alltid att om man dricker ett glas kranvatten ”så är det åtta personer som har druckit samma vatten tidigare” det vill säga: avloppsvatten recirkulerades åtta gånger… det var inte direkt farligt att dricka men absolut inte gott…
En kanal från Vita Havet till Östersjön är nog mest realistisk om den går till Sankt Petersburg och således helt och hållet på ryskt territorium. Lycka till med den lösningen.
Även en järnväg från Asien till Europa behöver nog ryskt territorium.
Att göra sig ovän med Ryssland har nog varit detta århundrades hitintills mest korkade idé, för EU och Europa.
Finns redan en kanal från Vita havet till Östersjön, på ryskt område. Men liksom Göta kanal är den alldeles för liten för moderna fartyg.
En ny kanal måste byggas i glesbygd (som i norra Finland) och slussarna vara bortåt 60m breda. Hela Finland är platt som en pannkaka utom allra längst uppe i norr, där det faktiskt finns ett fjäll. Om man kunde korta restiden till och från Kina från 40 till 12 dygn skulle man även spara fossilbränslen i samma dignitet (hör ni det EU) och förmodligen betydligt mer än en övergång till elbilar i Skandinavien skulle ge.
Kanalen skulle betala sig själv genom att ecportmöjligheterna ökas krafigt, speciellt om ett dubbelspår i upphöjd betongränna dras till Västkusten. Hur som helst är Göteborgs nästan monopol på den tunga sjöfrakten snart ett minne blott, eftersom havsbottnen söder om Vinga också stiger med landhöjningen och redan skulle de största containerfartygen gå på grund. Och det är lönlöst att muddra på berg…
En ny djuphamn brådskar som så mycket annat, Lysekil och Brofjorden är påtänkta alternativ som inte ligger alltför långt från Göteborg, men även norr om Strömstad är ett alternativ. Men att passera Svinesund med järnväg är besvärligt, förmodligen för att en del av Bohuslän ligger separerat från fastlandet och rör sig en smula. Bättre vore en ny djuphamn på norska sidan, lika lättåtkomlig från Nordsjön som Göteborg, för distribution av varor till Norge, Danmark, Nederländerna och Storbritannien.
Om man kunde segla norr om Ryssland under årets alla dagar, skulle den lösningen fungera utan din kanal, då restiden utan kanal bara kan vara 2-3 dagar extra. Så sker inte och jag undrar hur det kommer sig?
Ryssland trodde stenhårt på idén och byggde tre nya atomdrivna isbrytare för assistans om det ändå finns ett istäcke vissa årstider. Kina hade då och inte ännu några containerfartyg med rätt isklass men lovade att det skulle fixas snabbt bara trafiken kom igång.
Sedan har det blivit kallare igen och mer is, men det skulle isbrytarna lätt fixa. Så det mest negativa är att det ännu inte finns någon containerhamn norr om Rotterdam som kan ta emot de största ibåtarna – även Göteborgs hamn är alltså för grund….
Men det skulle vara gudasänt att få komma igång med en returtransport till Sydostasien med varor som inte tål långvarig tropisk värme. Sverige försökte exportera plastgolv från Blekinge till Australien på åttiotalet men de kom fram som trumpeter i rulländarna…
Den traditionella rutten nu är riskabel på flera ställen och den som vill kan stoppa trafiken helt på flera ställen i morgon dag i Suezkanalen, Hormuzsundet och utanför Somalia.
Snart är det fred i Ukraina igen, Vladimir Putin är avsatt, och vi tinar upp vårt förhållande till Ryssland igen, precis som vi gjorde med Tyskland efter WW2. Båttrafiken genom nortostpassagen är ett bra sätt att komma igång med att tina upp relationerna. Kineserna är beredda den dag vi blir det. Sköter vi det hela snyggt kostar det oss inte mycket mer än vad vi ändå planerar att bränna på mycket mer meningslösa projekt. Men det skulle vara ett jättelyft för hela norra Skandinavien inklusive Finland.
Det första jättelyft Sverige behöver är att förbjuda islam och återvandra alla muslimer i Sverige. Görs inte det är alla andra projekt totalt meningslösa.
Var ska man lägga till? Kineserna är mycket intresserade av en Skandinavisk hamn, inte minst för biltransporterna till Skandinavien och Östersjöländerna.
Den befintliga ryska Östersjökanalen är bara 14,3 meter bred i den smalaste av de 19 slussar som behövs för att övervinna 100 m höjdskillnad mellan havsnivån och en av sjöarna som utnyttjas. Den är alltså lika otidsenlig som den kanal som faktiskt förbinder Smedjebacken med Östersjön, men sjöfrakt var det enda alternativet innan tunga vägtransporter var möjliga och landtransporter bara kunde ske med häst och vagn om inte det fanns järnväg.
Dagens containerfartyg har en standardbredd av 50 m, men större finns också; ca 56-57 meter. Och ännu bredare planeras, bara de tar sig fram…
Havsnivån på svenska västkusten varierar ständigt med tidvatten, vindar och atmosfärstryck och skillnaden mellan högsta och lägsta nivån uppskattar jag till ca 1 meter. Det verkar som vattennivån i Vita havet ofta är något högre än i Bottenviken, men saknar betydelse när det finns slussar.
Troligen varierar vattennivån mellan Medelhavet, Röda havet och Indiska oceanen också…
Finns en liten tidvatteneffekt i Bottenviken också.
Där varierar vattennivån starkt med tryck och vindar. Jag påstår att det i extremfall är så mycket som +/- 1 meter, alltså 2 meter totalt!
I den grunda Bottenviken är landhöjningen relativt stor och hamnar flyttar successivt längre ut. Det går så snabbt att det är synligt för blotta ögat. Exempelvis Norra hamnen i Luleå. Nä jag var kunde skutor med ett djupgående på 2-3 meter gå in där. Idag går det knappt med fritidsbåt. Om några decennier är det bara lervälling där.
Muddra djuprännor…
Det håller på.
Dagens farled bröts rakt genom en ö för 50 år sedan. Stöter man på berg vid muddringen så spränger man.
Kolosserna ska ha rakast möjliga insegling till hamn.
Den så kallade attacken på Jessica Stegrud var inte mycket till attack. Tvärtom tycker jag det bara visade upp hur töntig hon är. Stiger någon upp i ansiktet på en, då knuffar man bara bort den personen. Det var också en livvakt – förmodligen från SÄPO – som verkade eskortera henne, och kanske därav att varken polis eller väktare på plats behövde göra något.
Aktivisten började med att slå mot henne. Syns inte på all video, bara på vissa. Det hade kunnat vara en kniv, eller en pistol avlossad på nära håll.
Helt fel från början till slut att låta terroristkramarna husera fritt utanför riksdagen i flera dagar.
Ja dessa terroristkramare skulle naturligtvis inte befinna sig i landet. Varför har politikerna importerat dessa terrorister till Sverige? Varför vill politikerna ställa till ett helvete för svensk befolkning? VARFÖR?
Jag skulle också vilja ha svar på den frågan. Vad tjänar politikerna på det och vad är det de vill uppnå?
Att det beror på dumhet eller okunskap kan inte vara svaret, för vem som helst borde kunna se att det är helt och hållet medveten och planerad förstörelse.
Vad är det till exempel som Jessica Stegrud anser vara fördelaktigt med att byta ut den svenska kulturen till en islamsk kultur?
Jessica Stegrud och SD har aldrig propagerat för denna massiva invandring av terroristkramare, det har däremot sju andra partier gjort.
Så du får ställa frågan till dem.
Vad gör Jessica Stegrud för att stoppa den? Därav att jag vill veta hur det kommer sig att Jessica Stegrud inte gör något?
Ja där har du en poäng. Uppenbarligen gör SD och regeringen inte skit för att stoppa invandringen ty den fortgår alltjämt. Inte är det någon fart på utvisningarna heller.
Den länge efterlängtade SOCIALISTISKA REVOLUTIONEN. Den man planlagt så länge för på Sveavägen 68 i Sthlm.
Socialisterna hade hoppats på att fira det utan blod.
Att socialisterna själva blir av med huvudena hade dom inte räknat med.
Det kan alltid vara något annat. Därav att man inte låter någon av denna sort komma när en.
Inte kan de väl köra bort socialdemokraternas väljare?
Om man först knyter handen bakom kroppen och sedan siktar rakt på antagonistens näsa eller hals, slipper man sedan vidare konfrontation. Så skulle i varje fall jag göra…
Det räcker med att sätta handflatan i bröstet på dem och knuffa bort dem.
Sikta du på näsan och förklara sedan för polis och domstol din åtgärd.
Så den som försvarar sig mot en angripare ska stå till svars inför polis och domstol?Det är väl i rimlighetens namn angriparen som ska stå till svars inför polis och domstol. Allt annat är ju totalt fel.
Jag kan väl inte bara slå ned en person som kommer nära mig. Jag får börja med en knuff i bröstet. Om sedan den personen blir arg och försöker angripa mig med nävarna en en djävla palestinaflagga, då får jag kanske ta till lite hårdare metoder.
Det räcker oftast med en hård knuff i bröstet. Du har visat att du inte backar eller tolererar något puckon fem centimeter från dig.
Jag bor och trivs i glesbygd och den som kommer närmare än en halv meter reagerar jag starkt på. Och nog har jag slagit folk på käften förr…
Jag siktade på bröstet med han böjde sig plötsligt framåt – inget jag kunde undvika…
Här är en brittisk variant av Jan Andersson.
https://www.youtube.com/shorts/gm4XTUcto00
I”Boken om San Michele” av Axel Munthe finns en påminnelse om ”att i Tyskland är allting förbjudet som inte uttryckligen är tillåtet” medan i Frankrike ”är allting tillåtet som inte uttryckligen är förbjudet”.
Och i Sverige gäller båda teserna, eller?
Vi närmar oss snabbt tyska förhållanden: åtta nya fartkameror på en sträcka i glesbygd där det inte ens lönar sig att ha en korvkiosk öppen på sommaren…
Det mest idiotiska hittills är väl EU-tvånget att varje bostad (alltså även i hyreshus) ska ”få” en egen billaddare. De menar ”ska tvingas att betala”. En fördubbling av elförbrukningen, och var hittar man denna goda cigarr? Otänkbart, även om man kan se ett kärnkraftverk vid horisonten från vardagsrumsfönstret. Våra elnät är helt enkelt inte byggda för sådana effektuttag någonstans i Europa…
Ingen fara med effektuttaget. Alla kommer inte att ha råd med elbil, så antalet minskar nog i sådan omfattning att vi inte behöver bry oss om ett ökat, dvs. icke ökat effektuttag.
De flesta som bor i glesbygd får flytta in till en stad och bo i en låda in något hyreshus. Staten kommer att förse dig gratis med antidepressiv medicin. Du och resten av oss kommer att dö tidigare på grund av biverkningar.
Så kan det tyvärr bli. Det är inte bara inköpskostnaden som får en att svettas, utan även komponentbyten (inklusive väntetid sex veckor) och obefintligt andrahandsvärde som saboterar alla kalkyler, utan det är att en ung barnfamilj faktiskt också behöver två bilar.
Det blir inte som på sjuttiotalet när man kunde köpa knutkors till en Volvo i Pressbyråkiosken…
I USA räknar man att ett hushåll som tjänar 1 till 1,5 miljoner SEK har råd att köpa EN elbil, men inte mycket annat, bara en elbil.
De som vill leva som sina föräldrar gjorde måste bort från EU-området så det vore bäst ur alla synvinklar om vi bara gick ur EU nu, och gjorde hela svenska folket glada igen. Det måste måste löna sig att arbeta för brödfödan utan att hela lönen går åt till att ta sig fram och tillbaka till jobbet…
Så sant. El bilar är högt prissatta. Behåller min dieselbil ett bra tag till även om bränslepriset sticker iväg. Den har 100 års finlir av teknik medan elbilar är som Bambi på is -ännu.
Samma här!
Ja jag har ju behållit min nuvarande bil i 23 år vid det här laget och bilen i fråga är ju endast 37 år gammal, så den lär väl rulla på ett gott stycke till förmodar jag.
Låter som en Mersa eller Volvo, men Mersorna förr hade ganska kexiga undergolv…
Volvo
Läser idag det häpnadsväckande att EU har insett att det inte är avgaserna som är problemet, utan partikelbildningen mellan asfalt och bildäck, och att elbilar är ännu värre än avgasbilar härvidlag eftersom de är tyngre och har bredare däck… (jo du läste rätt!).
Så det enda alternativet är nu att minska bilåkandet drastigt för att minska partikelbildningen… alltså öka kostnaden kraftigt.
Har någon någonsin kommit med ett mer korkat uttalande? Eu 0har förstört två hela industribranscher, både bilindustrin och ”mackkulturen” och ska nu återgå hundra år och den stora depression vi hade då och kommer att få igen, men nu utan slut…
EU måste med skyndsamhet upplösas i sina beståndsdelar (dvs. halvgalna politiker som ska förbjudas att ta jobb i någon inhemsk förvaltning igen.
Bilarna var på sextiotalet mycket lättare (en mindre bil klart under 1000 kg, en medelstor familjebil 1000-1200 kg, och en stor kombi eller sedan kanske upp till 1500 kg, och alla hade ganska smala däck. En motsvarande elbil idag väger 2500 kg och har bredare däck för att klara vikten. Det ser ju också fränare ut och tilltalar dagen bilköpare, trots att de mest medför nackdelar.
Bilarna förr hade mycket svagare motorer (märktes inte så mycket eftersom de var lägre växlade, ingen gick i förbjudna 200 km/h. Småbilar hade en toppfart på 110 km/h. Men de hade också en mycket mer primitiv motorstyrning och drog i många fall mer bränsle per mil än dagens betydligt motorstarkare bilar… Men många sparade lätt in merkostnaden för bränsle genom att meka själv, standard varje år var oljebyte och nytt oljefilter, nya tändstift och brytarspetsar. Ibland bytte man även fördelarlock och tändkablar. Tändspolen brukade hålla bilen ut. Kostnad: gôrbilligt. Det enda som inte var så billigt var byte av avgasrör och ljuddämpare – svårt att göra själv, men de kunde rosta bort på tre år…
El-bilar är jäkligt snyggt designade, dock verkar design gå före funktion. Avsaknaden av enkla reglage för enkla måsten och ännu värre, buggig programvara är högst närvarande och störande. Min granne har en flong ny Volvo – elbil och är redan upprörd. Byt till Tesla sa jag på skämt – han replikerade att Volvon har ju samma software – vad vet jag ! Han jobbar med bilelektronik så han vet väl. Jag väntar minst 5 år till innan jag ens tänker tanken på el bil.
Och,
EU är en organisation som inte är till för dig och mig. Upplös eländet – gör oss fria. Snälla. Inget bra sipprar ner till vanligt folk.
Jag tycker batteribilar är fula som stryk, ja inte bara batteribilar, de flesta nya bilmodeller ser helt enkelt för djävliga ut. Dessutom tycks de vara stöpta i samma form.
Verkar som det inte är en bra plan att försöka stoppa den ”ryska” skuggflottan som fraktar olja nu när ett ordentligt krig är på gång i Mellanöstern och man har inte hört någon EU-pajas gnälla sedan Israel attackerade Iran och oljepriserna rusade? Sedan är ju den här ”skuggflottan” varken rysk eller på något vis olaglig den är bara inte försäkrad av västliga försäkringsbolag och ägs ofta från Panama och flaggas efter behov men som i sin EU-hybris kablar ut att den av den anledningen skulle vara ”olaglig”. Oljan däremot kommer så småningom via mellanhänder till EU och är då betydligt dyrare än om man köpt direkt från Ryssland. För hycklarna i Bryssel spelar sådant ingen roll det är bara skenet man vill upprätthålla.
Skuggflotta låter som om det seglar omkring en massa hemliga fartyg, när det bara är som du skriver en fråga om vilket försäkringsbolag de har.
Så kallad utflaggning har väl mer eller mindre skett sedan urminnes tider, sedan det börjades med kommersiella transporter till sjös.
Om vi måste säga farväl till all tung industri längs Östersjökusterna så gäller det inte bara Sverige, utan även Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Kaliningrad, Polen, Tyskland och Danmark.
Ryssland och Danmark kan nog hitta alternativa platser, men knappast de övriga. Ett mycket bättre alternativ är att lämna EU med sitt vansinniga klimathot. Visst stiger tempen men det har den alltid gjort historiskt. Och då brukar allt bli bättre.
Om man inte anser sig ha råd med alla vansinniga klimatåtgärder, måste man ändå böta vansinnigt höga belopp. Märker ingen att det är en bluff?