Döden åker kana

Jag har bytt bil i sommar. Den nya bilen, begagnad, har gått i Stockholm på dubbfria vinterdäck året runt. Det fanns alltså inga vinterhjul med. Jag vill inte vänta till sista minuten med en så viktig säkerhetsdetalj, så jag har letat nya fälgar och vinterdäck i en månad nu. Det var inte det lättaste ska jag säga. Men jag tror att det är på väg att lösa sig.

Problemet har varit att bilen är lite udda och original däckstorlek, 275mm mönsterbredd, inte är anpassad för vinterföre. Alla vi som varit med ett tag, kört bil på vinterföre i Norrland vet att vinterdäck ska vara så smala som möjligt och vara smällfulla i dubb. I snö föser alla däck en kil av snö framför sig. Breda däck föser en högre och bredare kil framför sig.

Det är problematiskt av flera skäl. Det krävs kraft för att övervinna den kilen. Den kraften kostar mer bränsle. Snökilen påverkar också styrförmågan negativt. Snö är inget stabilt motstånd, ibland brister det, kollapsar. Då påverkas riktningsstabiliteten negativt. Medicinen för alla dessa problem är alltså smala däck och mycket dubb, samt anpassad hastighet. Stor diameter på hjulen är också alltid en bra hjälp på löst underlag.

I min jakt på nya vinterhjul har jag sökt igenom cirka 15 svenska hemsidor som säljer däck och/eller fälgar. Ytterst få har något som kan passa. Ingen har en perfekt match. När man ringer och frågar varför de erbjuder så uppenbart olämpliga vinterdäck, man kan under letandet inte undvika att se vad som erbjuds till andra bilar, så ljuger de och säger att det är biltillverkarna som kräver det.

Nej, det är inget krav från biltillverkarna. Däremot så lyssnar de ofta till en av de mest inkompetenta delarna av världens journalistkår, motorjournalisterna. De verkar tro att alla bilar vid varje tillfälle ska köras som om det var på torr asfalt i Monacos Grand Prix. Familjebil, kombi, pickup, minibil, alla förväntas av motorjournalisterna uppföra sig som en Corvette eller Ferrari på tävlingsbanan. Ingen hänsyn tas till att den som utnyttjar sin bils vägegenskaper på det viset på allmän väg gör sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik.

För varje årsmodell blir däcken lite bredare, även vinterdäcken. På saltade svarta vägar i storstäderna kan det väl gå bra, för det mesta. Men för oss som inte kör bil i sådan miljö, som får snö som ligger kvar upp till ett dygn, snö som packas och blir spårig och sedan isig, för oss duger inte dessa ”showdäck”. För en ovan bilförare, eller en som är ovan vid kombinationen snö och breda däck kan det plötsligt bli som att åka pulka på vägen. En mycket obehaglig upplevelse. Jag undrar faktiskt hur många dödsfall i vintertrafiken som kan tillskrivas de direkt olämpliga däck som biltillverkare, däcktillverkare tillhandahåller och politiker medverkar till att sätta på bilarna?

Situationen påminner om något jag skrev om för flera år sedan, hellre snygg än bra.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Döden åker kana

  1. Jan Suhr skriver:

    Det har verkligen gått mode i bildäck och hjul. Till min Camaro har jag 17″ fälgar vilket var modernt då för 12 år sedan när jag köpte dessa. Det fanns också många däck att välja på i de storlekar jag skulle ha. Idag finns det kanske 4-5 olika däck att välja på, det fabrikat jag valde har inte längre mina dimensioner i sortimentet. 17″ räknas som smått idag. För äldre bilar med 13 – 15 tum i fälgstorlek är det nästan omöjligt att hitta däck över huvud taget.

    Och vinterdäck är ännu värre, marknaden är mindre eftersom de ska vara märkta för Nordiskt vinterväglag. Själv har jag dubbfritt på min vardagsbil, det är sällan sådant väglag att jag skulle behöva dubbdäck där jag bor. Och skulle det vara riktigt dåligt får vi ta frugans Blazer som har 4-hjulsdrift men också med dubbfritt.

  2. Sten-Arne Persson skriver:

    Som vanligt en avslöjande och god analys av Mats. Modet slår ändamålsanpassat i alla lägen. Ensidig falsk propaganda förblindar folket. Vem har inte gått på den en eller flera gånger? Världen förefaller leva i en sorts masspsykos. Hur kan man lura folk att fly till ett frostigt land som inte ens har mat och bostäder till sig själva och dessutom saknar demokrati?

    • Samuel af Ugglas skriver:

      Masspsykosen är nog rätt så begränsad till Sverige men där desto allvarligare. Anledning finner Du hos STASI agenturen SR/SVT. Säger dig namnen Hanna Stjärne/ Anna-Karin Eliasson Celsing något? Mats vet säkert!

Kommentarer är stängda.