EU designar lastbilar

Nu har EU-parlamentet bestämt hur alla nya lastbilar i Europa ska se ut efter år 2020. Nosen ska bli 80 cm längre för att medge en mer aerodynamisk front. Alla europeiska lastbilstillverkare har sedan decennier vindtunnlar för att prova ut snålaste form. Fronten ska också få en mer krockvänlig profil för fotgängare och cyklister. Parlamentarikerna tror att med deras design räddas hundratals liv vid kollission med en 60 tons lastbil. Är det meningen att vi ska skratta eller gråta?

Dessutom ska hytterna bli längre, så att föraren kan vila mer. Att bilar med sovhytter redan finns tillgängligt på marknaden och är en storsäljare har tydligen inte kommit till beslutsfattarnas kännedom. Den nya designen ska spara 3-5% bränsle. Däremot röstade man ner förslaget att tillåta längre fordon och fordonskombinationer, något som man vet skulle spara bränsle. Med de nya hytterna förloras minst en lastpalls längd och volym. Hur mycket extra bränsle som går åt för att köra de volymerna på ett annat fordon framgår inte av beslutet.

Truck_Final_update2 kopia

Bilden som PDF här.

This entry was posted in Trafik and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.