Behörig trafik

Det borde stå en skylt vid varenda vägkorsning, som säger att endast behörig trafik är tillåten. Med en tilläggstavla som förklarar att endast registrerade motorfordon, mopeder, och arbetsfordon som kräver körkortsbehörighet B eller högre, är tillåtna.

Övriga trafikanter ska hålla sig borta från vägen. Vadan detta nu då? Jo, i dessa tider när svensson plockar fram cykeln efter vinterdvalan, gör media stor affär av cyklisterna behöver mer utrymme på vägarna. Alltså måste bilarna bort. Man jämför gärna med Köpenhamn. Vilken dålig jämförelse! Det är närapå ingen svensk stad som ger liknande möjligheter att cykla. Dels för att vi har ett hel annat vinterföre, dels för att Danmark vid varje jämförelse med Sverige måste betraktas som platt.

Jag kan berätta om hur det är att cykla i Östersund. Det går väldigt lätt åt ena hållet, om man har bra bromsar och inte kedjan hoppar av. Åt andra hållet är det nästan omöjligt att cykla. Dessutom är vintern lång.

I reportagen beskrivs hur de parkerade bilarna tar plats från cyklarna på gatan. Därför måste de bort. Notera, de parkerade bilarna! Men de parkerade bilarna måste väl vara ett litet bekymmer för cyklisterna jämfört med de bilar som faktiskt kör på vägen?

Det har också varit ståhej kring alla fotgängare som springer på saker, trillar i hål eller går rakt ut i gatan och blir påkörda för att de inte ser sig för. Dessa klantskallar tillför statistiken om trafikolyckor ett antal skadetillfällen. Det rapporteras även om cyklister som fipplar med telefonen medan de cyklar, och gör illa sig. Vi måste nog kräva att man börjar föra och redovisa separat statistik över olyckor som orsakas av icke motorfordon. För som det är idag så bokförs en olycka med ett motorfordon inblandat som en motorfordons olycka, oavsett vem som är vållande.

Likaså bokförs en olycka med en lastbil, exempelvis de människor som avsiktligt kliver ut i vägen för en lastbil för att ta livet av sig själva, som en lastbils olycka. Det är alltid det tyngsta fordonet som i statistiken skuldbeläggs. Vi måste börja få tillförlitlig statistik över vem som är vållande, för att rätt trafiksäkerhetsåtgärder ska kunna sättas in.

De värsta klantskallarna kanske ska tvingas bära blinkfyr på knoppen, eller fotboja som hindrar dem att gå ut i gatan, kombinerat med mobiltelefonförbud.

Vi måste helt enkelt återupprätta vägens idé. Vägen är ingen lekplats, ingen tummelplats för ouppmärksamma. Vägens idé är att underlätta raska och effektiva transporter, kommunikationer. De som inte ställer upp på de premisserna ska inte vara på vägen. De ska vara någon annanstans. De som inte gillar vägen ska inte tillåtas sabotera vägens idé.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Behörig trafik

  1. Stefan Eriksson skriver:

    Tacka vet jag Tysk trafikförordning, där du kan köra bil naken, men försäkringen gäller inte om du ertappas med att köra barfota.
    Undrar bara om det tillåts att cykla barfota ??

  2. Stefan Eriksson skriver:

    Undrar om det finns en uppföljning på Zebralagen, olycksstatistik, tillbud, kopplade till väjningsplikten vid övergångsställe för fotgängare, som missbrukas å det grövsta av cyklister.

    • mats skriver:

      Häromdagen såg jag en självmordspilot som i hög fart kom cyklande mot ett övergångsställe och när hon såg att det var mågs bilar på gång så hoppade hon av i farten och sprang över övergångsstället.
      Det är ju inte riktigt det beteende man förväntar sig av en kvinna i 40-50årsåldern. Oförutsägbara händelser och beteenden ökar risken. Det gäller i alla miljöer, inte bara trafiken. Det är dumt att i onödan addera sådant beteende till en miljö där konsekvensen av en olycka kan bli allvarlig.

      • Stefan Eriksson skriver:

        Jo , detta beteende att utmana ödet är ett gissel.
        Om olyckan är ett faktum, kan man lätt tänka sig justisen fröjdas över inkomsterna, när det skall fastställas vem som vållade olyckan.

        Sprang hon? Gick hon? Cyklade hon? eller något annat undantag som bekräftar regeln !!
        Förmodligen är man som bilist i ”strykklass” vilket som.

  3. Niklas skriver:

    Då cyklar räknas som fordon, är vägarna även till för cyklister.

    Alternativet vore j att bygga cykelbanor bredvid varje väg och varje gata – till stora kostnader! . Först då skulle Mats egenartade vision kunna bli verklighet.

Kommentarer inaktiverade.