Trafikbeteende

Ni har säkert sett företagsbilar med texten ”Hur kör jag?” bak på bilen. Vanligen kombinerad med ett telefonnummer som går till företagets växel. Avsikten är främst att förmå förarna att inse att de är goodwill-ambassadörer för företaget.

Jag har kommit på ett sätt att utveckla den idén till andra trafikanter. Jag skulle vilja se sådana skyltar på både fotgängare och cyklister. Hur går jag? Hur cyklar jag? Frågan är om telefonnumret ska gå direkt till polisen eller någon annan. Mamma duger knappast, eftersom äldre kvinnor på promenad eller cykeltur ofta inte är ett dugg bättre trafikanter än unga dito.

Sedan har vi problemet med identifikation. Det är ju så noga med möjligheten att kunna identifiera bilar, även i mörker, att en bil vid besiktningen blir underkänd om skyltlyktan är ur funktion. Av jämlikhets- och rättviseskäl måste vi ställa samma krav på alla trafikanter, fotgängare som cyklister. Alla trafikanter har ansvar för korrekt uppträdande i trafiken. Trafikanter är alla som vistas i trafiken, i trafikmiljön. Det är alltså rimligt att alla trafikanter är utrustade med igenkänningsmärkning.

Det är helt klart otillfredsställande ur rättssäkerhetssynpunkt om vissa trafikanter kan smita från ansvar vid trafikincidenter av den enkla anledningen att de inte kan identifieras. Det är alltså mer övervakning och integritetskränkande krav som måste ställas på fotgängare och cyklister, eller också måste de börja uppföra sig mer ansvarsfullt i trafiken. Bilisterna kan inte förväntas kompensera för andra trafikanters dåliga uppträdande.

Därför ska alla vara utrustade med en unik individuell märkning som kan avläsas även i mörker, vilken gör det möjligt att i alla lägen identifiera dem. Tänk vilken hjälp detta skulle vara för polisen även i kampen mot fotbollshuliganer.

Ja tänk vad man kan få för sig när man hör cykelmaffian lägga förslag som gör bilisterna fredlösa i trafiken. Kan de, så kan jag!

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Trafikbeteende

  1. Göran skriver:

    Vi kommer nog alla att få obligatorisk rifi-märkning så vi kan nog se direkt i bilen på en display vad vi har runt omring oss och även bli varnade för om någon av de som är i närheten är kända trafikmarodörer. Kanske olika färger på fotgänger för hur ofta de går mot rött ljus – eftesom det naturligtvis kommer att registeras i en databas – osv.

    Som fotgängare kan jag observera hur illa vissa bilisiter och cyklister beter sig mot fotgängare.
    Som cyklist kan jag observera hur illa vissa bilister och fotgängare beter sig mot cyklister.
    Som bilist kan jag observera hur illa vissa cykliste och fotgängare beter sig mot bilister.

    Vad jag har observerat är att ingen av dessa grupper generellt kan erkänna att den grupp de själva tillhör inte gör några fel.

  2. Jan Suhr skriver:

    Märkning är intressant. Säg att bilar idag inte hade registreringsskyltar och någon myndighet kom med ett förslag om att sätta nummerskyltar på bilarna för att man skulle kunna se vem som äger fordonen.

    Det skulle orsaka en folkstorm utan like, integritetskränkande skulle vara slagordet och man skulle till slut vara tvungen att backa på förslaget.

    Idag är systemet med övervakning vardagligt och ingen ifrågasätter sättet som bilister övervakas. Det senaste är att polisbilar utrustas med automatisk skanning av nummerskyltar och poliserna får direkt upp om en bil inte är skattad, försäkrad, obesiktigad eller annat.

    I vårt förmyndarsamhälle är det konstigt att man inte kräver förarbevis för cyklister. Under några år cyklade jag till jobbet när jag bodde i Stockholm. De som uppförde sig värst av mina medtrafikanter var cyklister. En gång vid ett stoppljus, där alla cyklister faktiskt stannade, påpekade en kvinna för mig att jag inte borde cykla i svarta kläder. Hon var mån om att jag syntes dåligt. Vid nästa stoppljus blåste hon förbi mot rött ljus…

    • mats skriver:

      Ja, cyklar har ju bevisligen en konstruktion som medger att de kan framföras i högre hastigheter än 30 kmh.

    • dolf skriver:

      Det kommer, jag konstaterade redan på 70-talet att det bara är en tidsfråga tills det blir hjälmtvång för fotgängare. Vi har väl hunnit fram till omyndiga cyklister. Allmänt hjälmtvång för alla cyklister kommer förmodligen inom 5 år. Sen tar det kanske 25 år eller nåt sånt innan nån kommer med förslaget till nästa steg, att pensionärer måste ha hjälm när de förflyttar sig till fots utomhus. Men det lär jag slippa få uppleva.

  3. dolf skriver:

    Vad är det för förslag cykelmaffian har lagt?

    • mats skriver:

      Bland annat att bilister enligt lag ska tvingas lämna 1,5 meters avstånd till cyklister när de kör om. Hur nu det ska kunna mätas och verifieras i efterhand?

      • dolf skriver:

        kan bli lite trixigt om två mötande bilister båda kör om cyklist samtidigt, det skulle innebära att över 3 meter av vägbanan går bort.

        • mats skriver:

          Precis! Avsikten är att stoppa bilarna.

          • Göran skriver:

            Förstår inte problemet här. Man får inte köra om, om man har möte.

            • dolf skriver:

              Point taken. Men problemet kvarstår ändå. Man får väl räkna med åtminstone en halvmeter för cyklisten, plus 1 och en halv meters avstånd, dvs. minst 2 meter. Det finns smala vägar där då skulle bli omöjligt för en bil att ta sig förbi en cyklist eftersom det vägen är mindre än 2 meter bredare än bilen.

              • mats skriver:

                Det är ju det cykelmaffian vill. Att det ska bli så opraktiskt att köra bil att folk avstår.

            • Kgb35 skriver:

              Jo om du kan hålla dig på din väghalva.

  4. Niklas skriver:

    Vad är problemet? Kan man inte köra om med tillräcklig marginal, så får man vackert vänta till en tillräcklig marginal uppstår. Spelar i sammanhanget ingen roll om det är en cyklist eller en stor traktor med dubbelmontage.

    Å 1,5 meter är väl en ganska lämplig omkörningsmarginal, anser jag.

    • mats skriver:

      Problemet är att det finns cyklister som tycker (i strid med lagen) att de har rätt att uppfostra bilister genom att avsiktligt vingla ut när det kommer bilar. De cyklar i bredd, ibland tre, och de visar inte andra trafikanter den hänsyn de är ålagda att visa.
      Ger man de laglig rätt att ockupera 1,5 meter vid sidan om vingelfärden, måste man minst kompensera det med att kräva identifiering (exvis regskylt) för att bilisten ska ha en chans att få rätt i domstol. Några domstolsutslag senare kanske cyklisterna lärt sig trafikhyfs.

      Den gamla stingpinnen gav väl tillräckligt utrymme?

    • dolf skriver:

      En bil är väl normalt mellan 1,5 och 2 meter i bredd. Det finns vägar där två bilar inte kan mötas utan att den ena bilen är tvungen att köra ner i vägrenen eller in på någon sidoficka (och kanske backa för att kunna göra det) och vänta medans den mötande bilen far förbi.
      Om du nu kräver att en cyklist skall ha samma utrymme som en bil så skapar du en situation där det blir omöjligt för en bilist att ta sig förbi en cyklist (eftersom du inte kan köra nere i vägrenen, såvida du inte har en terrängbil). Det går alldeles utmärkt att ta sig förbi en cyklist lugnt och fint om inte cyklisten jäklas, men det går definitivt inte att göra det med 1,5 meters marginal.
      Och det lär finnas många gånger även i stadsmiljö där det 1,5 meters marginal inte fungerar. Men ju lägre marginalen är desto lägre hastighet får man givetvis hålla med bilen. Det är knappast rimligt att en bilist skall ligga bakom en cyklist som cyklar i 10 km/h för att han inte kan få till en marginal på 1,5 meter, när han utan problem skulle kunna ta sig förbi cyklisten i 20–30 km/h utan fara.

  5. Niklas skriver:

    Problemet är att det finns en hel del bilister som inte respekterar cyklisternas rätt att nyttja vägen. Sedan är det nog ganska få cyklister som medvetet jävlas med bilister, då insatsen i form av den egna hälsan och kroppen kan bli väldigt hög om bilisten jävlades tillbaka. Bilen får på sin höjd lite plåt och lackskador, medans cyklisten lätt kan få men för livet.

    Dock har många cyklister erfarit att många bilister tycks hålla samma omkörningsavstånd till cyklisten som cyklistens avstånd till vägrenen. Alltså finns det ytterligare en god anledning för cyklisten att cykla någon meter från vägkanten (utöver att vägen brukar vara klart sämre i vägkanten än i vägbanan).

Kommentarer inaktiverade.