ICCT heter den organisation som avslöjade Volkswagens bluffprogram som lurade avgasmätare. Det var såvitt kan bedömmas ett korrekt avslöjande. Nu har de kommit med en ny rapport där de påstår att lastbilarna inte släpper ut mindre CO2 idag än vid millennieskiftet. De kräver nu att EU måste ställa motsvarande krav på lastbilar som på personbilar.
Det gäller utsläppt gram koldioxid per körd kilometer. Vad de inte verkar ha klart för sig är att man i transportbranschen mäter fordonseffektivitet i tonkilometer, alltså hur många ton nyttolast man får med sig per körd kilometer. Vill man mäta utsläppen av CO2 för lastbilar bör det alltså bli gram CO2 per tonkilometer.
Men det ger inte heller hela sanningen. För CO2 är som bekant en direkt konsekvens av hur mycket kolbaserat bränsle man matar in i motorn. Det är det bränslet som ger den energi som behövs för driva bilen framåt. Den typ av förbränningsmotor vi har idag har 130 år på nacken, den börjar vara mycket nära den bränsleeffektivitet man kan få ur den konstruktionen. Så räknat i gram CO2 per tonkliometer finns inte mycket att göra på motorsidan.
Någorlunda stora framsteg har dock gjorts på fordonens egenvikt. Man får idag med sig betydligt mer nyttolast per kilometer kilo fordon eller per utsläppt gram CO2. Det är av den anledningen man idag söker möjligheter att öka tågvikter och fordonslängder, för att få med sig en högre andel nyttolast.
Med ICCTs förslag skulle vi få fler lastbilar på vägarna och de skulle ha sämre transporteffektivitet än den som utvecklingen hittills levererat. Nu påverkar inte CO2 klimatet, men sämre transportekonomi för lastbilar påverkar definitivt både miljö och såväl privat- som företags- och nationalekonomin.
Personligen tycker jag att kombibilar och pickuper, som också är gjorda för att lastas eller frakta gods kunde få samma lättnader som de tunga lastbilarna. Även privatpersoner anser tydligen att de har behov av att på ett enkelt sätt kunna transportera diverse varor och föremål. Det är dags att politikerna godtar detta faktum och erkänner medborgarnas rätt att välja själva.
Sådana onödiga/subversiva organisationer är inte ute efter att förbättra något, utan för att förstöra.
Jag tycker att VW-koncernen var kreativ och verkade för sina kunders bästa, när de lurade överhetens tester. VW-bilägarna tvingades betala mindre skatt. Det finns/fanns kanske en/några libertarianer hos VW som agerade för folkets bästa, istället för staters bästa…
Frånsett att koldioxid knappast eller inte alls har med klimatet att göra (som du också skriver), är detta en klockren analys. Den starka betoningen på CO2-utsläpp som mätbart mått på förbrukning gick ut över rening av andra, skadliga och mer svårmätta utsläpp.
På den amerikanska personvagnsmarknaden står diesel bara för 3-4 procent, men VW-gruppen står för 20 procent av dieselmarknaden och är utländsk. Alltså gav sig ICCT på VW – men först efter flera års väntan. Sakförhållandet var redan känt – och inget att förvånas över.
Mycket riktigt är det själva kolet som är energibäraren. Diesel har högst andel. Alltså går det åt minst diesel per körd km – eller tonkilometer. Gas har i stort sett samma andel men kräver två tankar och dyra gasmackar. Bensin, etanol och metanol har i fallande grad mindre andelar och ger alltså högre förbrukning.
Men samma utsläpp av koldioxid per utfört transportarbete!
Hela CO2-tramset är en helt meningslös räkneövning, baserad på den felaktiga tron att CO2-halten ens nämnvärt skulle påverka klimatet. Men CO2-halt mäts för att den kan mätas – och tillmäts betydelse just för att den har mätts. Ett klassiskt cirkelbevis!
Skadliga utsläpp från förbränning av kolhaltiga ämnen kan med modern teknik elimineras, minskas, renas resp. återvinnas. Men klimatalarmisterna ogillar à priori kol som drivkälla för lika förhatliga personbilar. De vill ha oss alla att åka kollektivt, väntande i snålblåst och regn på försenade tåg och bussar. Bara det är jämlikt och rättvist = lika för alla!
Man borde hellre mäta hur mycket mer koldioxid som växtligheten tagit upp och hur mycket mer syre som den genom fotosyntes tillfört atmosfären, oss alla till gagn!
Jag gillar ditt svar på Mats klockrena analys. Både analysen och ditt svar ger en god inblick i förhållandet och hållningen till CO2 och dess påverkan på klimatet. Och att CO2-halt mäts för att den kan mätas och just därav tillmäts betydelse!
Det påminner om kommunledningen som i timmar diskuterade inköpet av ett cykelställ till 2.000 kronor utanför kommunalhuset, samtidigt som man klubbade igenom en helt annan investering på 20.000.000 kronor utan att blinka eller tanke på vad investeringen egentligen innehöll eftersom den var för komplicerad att sätta sig in i.
Att tillmäta mätningar av CO2 betydelse för att det är något man kan mäta, är lika intelligent som att leta den borttappade husnyckeln vid gatlyktan. Med motiveringen att det endast är där det är ljust nog för att få syn på nyckeln.
Det handlar alltså om politik. Att nita tyskarna…. Hmm.. Är det för att tyskarna har lättare för att prata med ryssen än amerikanana?
Upplever vi nu en parallell till mellankrigstidens Europa?
Ja, det är flera som försöker dra en gräns i sanden eller säkra allianser. Det är flera observatörer som ser likheter med förberedelserna till både WWI och WWII.
Illavarslande!
Hej vill bara informera om att det kommer en dödens hand skattehöjning på bilar i vårbudgeten enligt MP- Medeltidspartiet.
Jag ringde tidigare i höstas till Riksdagen – på grund av goda tips till de som utreder detta på regeringens uppdrag men de ville inte uppge eller säga vad denna( bonus malus skatt- bra eller dålig på latin) innehåller jag skulle vänta till vårbudgeten 2016.!! LOL!!!
Men jag har förstått och samt läser mellan raderna att detta gäller de som under Allians åren köpte nya lågskattade pendlar diesel bilar majoriteten som nu Sverige rullar dieselbilar mellan 2007 och 2010 som då kan få den höjd från 2000 kr per år för en Volvo -Golf Opel- Astra med mera modeller småbilar till ca 8000 kr per år och då blir döda värdelösa skatte lik som är för nya för att skrotas bort.. Gamla bensin bilar under 2006 kommer att få 8000 kr per år och kommer att ställas av eller öststat exporteras eller skrotas då dessa ändå bara är värda ca max 20000 kr
Jag hade tur då jag fick min Golf miljö diesel modellen inlöst på grund av påkört råddjur och airbagen utlöste.. Därför tack vare detta tips numera vågar jag inte köpa en nyare dieselbil som jag tidigare pendlar körde!!!
Det förstår väl var och en att de måste ta en ordentlig titt på allt som kan beskattas, om de ska få råd att behålla gratis inträde för utlänningar i svensk sjukvård och socialtjänst.
Det är en viss skillnad på budgetposternas storlek för gratis inträde på det området och gratis inträde på museer, som det var bråk om för något år sedan.
Självklart kommer mp att vilja beskatta bilar av hjärtats lust. Vänsterpartiet har de ju redan med sig på att förhindra privata resor på eget initiativ. Gäller bara att få ”mjukiskommunisterna” (sossarna) med sig på galenskaperna.
Mats!!! som jag fattade ( medeltida fossil- Råmande Åsa) = så gäller det att beskatta de tidigare frälsta inlurade på skattefrälse miljöbilar – bilar som folk sitter fast med och har djävulska lån och är så pass nya så ägarna väljer att köra vidare samt idiot betalar dö-dieselskatten..
Vis av egen historisk erfarenhet och förlorade värde tusenlappar – så hade jag en äldre Mercedes diesel hösten 2000 som blev Bosse Ringrök dödförklarad på en dag till nästa av den då dubblade skatten på bilar ..
Jag ställde av bilen direkt då skatten började i januari 2001 och den blev sedan på sommaren skrotad men jag vet att många som då nyligen importerat bilar under 1993 förlorade hundratusen kronor på nyare Mercedes osäljbara bilar…