Scania testar konvojkörning, Volvo testar självkörande bilar. Bussar ska hänvisas till egna körfält och vägar. Staten är med och bekostar delar av denna forskning. Mellan raderna framskymtar motivet att minska privat bilägande och privatbilåkande. Kort sagt privat mobilitet.
Det hela kryddas med att dessa förändringar ska ge mindre avgaser, standard i all argumentation idag. Men det ska också ge mer plats på vägar och gator samt minska behovet av parkeringsplatser. Dela upp medborgarna i vi och de genom att subventionera stadsbornas resor och samtidigt låsa in dem i det offentliga systemet, medan man svartmålar landsbygdsborna behov av att fortsatt ha egen bil som kan köras efter egna önskmål.
Konvojkörning av lastbilar är förbjudet idag, eftersom det hindrar andra trafikanters framkomlighet. Det kan fungera på flerfiliga motorvägar där det finns bra och säkra omkörningsmöjligheter. Om det ska fungera måste fler riktiga motorvägar byggas. Självkörande bilar fungerar också bäst på motorväg och särskilt anpassade vägar där plötsliga eller oväntade stopp är sällsynta, som motorvägar. Busstrafik med BRT fungerar också bara där bussarna separerats från annan trafik, exempelvis motorväg med särskild bussfil.
Är det någon som hört miljöpartiet propagera för en storskalig satsning på motorvägsbyggen för att ge plats för de nya transportsätten? Nej, den viktiga ingrediensen i satsningen kommer naturligtvis att utebli. Resultatet blir att privatbilismen aktivt trängs undan och rent av förbjuds på väsentliga delar av vägnätet. Tro inte annat än att det har varit målet hela tiden.
Denna vilja att tvinga alla in i kollektivet får mig att tänka på Tom Lehrer och We will all go together when we go. Den handlar visserligen om kärnvapen, kollektivisering och konformism passar också bra till titeln.
Inga problem alls, man måste ju ha förtroende för vår ordförande i riksdagens trafikutskott.
Karin svensson-Smith (mp) före detta (v), har upplyst mig om att jag kan åka med det nya snabbtåget när jag vill någonstans. (Ni vet den som skall byggas på pelare).
Det blir ett stycke att promenera till stationen, men det är ju lika för alla (eller??).
Mitt förslag är att staten finansierar en studieresa till norra delen av Koreahalvön, där K.SS. kan skaffa sig alla de insikter hon behöver för sitt engagemang gällande trafikfrågor.
Som en bonus kan hon också beskåda despoternas egenhet att bygga sina monument på pelare,
då där finns rikligt med exempel på detta.
Det är ett genomgående karaktärsdrag att som representant för överheten också rent faktiskt tvinga undersåtarna att ”se upp” till den ”store ledaren” och dennes avtryck i geografin.
Där långt borta i öster, kommer K.SS att få en värdefull erfarenhet för hennes framtida värv i det offentligas tjänst. Kan ju bara bli bättre, eller hur??
Finns det något enda projekt som MP har hittat på som lönar sig? Nya höghastighetstågen har en beräknad förlust på 22-24 miljarder kronor per år. Av vad jag har läst är det mer än vad flygbränslet skulle gå på att transportera samma mängd människor med flyg.
Hela idén med självkörande (autonoma) fordon bygger på helt digitaliserad infrastruktur ungefär som spårvägar men med fysiska spår ersatta av digitala. Det blir som en stor, digital rangerbangård och kräver enorma investeringar – till förfång för redan eftersatt underhåll på befintliga spår och vägar.
Därtill kommer alla fordon att avsätta digitala spår och kan alltså följas och kontrolleras. Storebror ser oss i en skön, ny värld. Heja!
”Skit också”, jag som precis har skaffat mig tonade rutor runt om på bilen.
Lurad igen!!!
Jag har alltid misstänkt att det var det Ulrica Messing hade i åtanke när hon förklarade att de då nya stationära hastighetskamerorna ”till en början endast ska användas till att övervaka hastigheterna”.
Transportstyrelsen eller Trafikverket vill att man ska ta foton på alla bilar som passerar en hastighetskamera och sedan mäta tiden mellan varje kamera. Resten kan ni räkna ut själva.
Jag tror att ”plåtpoliserna” snart hamnar på skroten. I ställe därför kommer fordon att utrustas men en sändare ( typ gps )
där dess färd kan följas i realtid. Ertappas man som bilist utan fungerande sändare, meddelas körförbud och en väl tilltagen bot, för följsamhetens fromma.
När jag säger till folk att allt de skriver på en dator med operativsystemet Windows skickas till Microsoft, säger de flesta att de inte bryr sig om det. (Jag använder Linux.)
Det ska bli kul att se vad de säger när de får veta att de kan åka på fortkörningsböter hux flux. Hur många överskrider inte hastigheten? Hur många är inte ute i sista minuten och kör lite fortare etc.?
Visste inte att det fanns videoklipp med Tom Lehrer. Tackar för den. Han ska visst fortfarande vara vid liv, men till åren kommen (87). Tråkigt att han inte gjorde särskilt mycket. Rör sig väl om dussintalet låtar allt som alt.
Göran! Ett förhållande som visar sig tekniskt, ekonomiskt, politiskt möjligt att övervaka/kontrollera ,kommer per automatik också att kunna styras.
I det läget spelar det mindre roll hur hårt individen trampar på gaspedalen.
”Storebror hjälper oss” att hålla hastigheten, och för den delen om vi skall tillåtas köra bil överhuvudtaget.
Systemet att på distans övervaka bilens färd finns redan i vissa bilmodeller, där tillverkaren tagit full kontroll över tekniska lösningar och dess funktion under färd.
Banan är sopad för klåfingriga politiker och dess hantlangare!
Jag är medveten om det. Det blir en rolig framtid när människor hela tiden måste tänka på vad de gör; hur det kan tolkas.
Grundaren av Piratpartier Rick Falkvinge sade om tolkning:
”Tänk dig att du varje dag på väg hem från jobbet stannar med bilen vid en bar och äter din middag där. Varje fredag åker du sedan till Malmskillnadsgatan och besöker din mor som bor där. Statstjänstemannen tolkar detta som. Varje dag gör du bil berusad och på fredagar köper du prostituerades tjänster.”
Den naive säger: ”Jag har rent mjöl i påsen.” Problemet är att det inte är den naive som bestämmer om mjölet är rent.
Det första som rycker i det totala övervakningssamhället blir privata företag. Att tro att Sverige inte kan bli ett Nordkorea är naivt. Skillnaden är nog bara att i Sverige kommer medborgarna frivilligt omvandla landet. De kallar det för demokrati. Förmodligen kommer de som sitter i arbetslägren acceptera att deras situation är ett demokratiskt beslut.