Dödsfall i trafiken

Det rapporteras om katastrofal ökning av dödade i den svenska trafiken. Men hur sant är det? Det verkar finnas aktiva personer i Småland tex. inom NTF som gärna vill skriva upp dödstalen i något slags propagandasyfte.

Nu i november rapporterade SVT från Jönköping att antalet dödade ser ut att öka kraftigt i år 274 dödade på 10 månader mot 265 för helåret 2017. Transportstyrelsen anger dock 253 döda för 2017, medan Körkort online anger 254. Märkligt att det skiljer så, antalet dödade borde ju vara enkelt att ange i motsats till antalet allvarligt skadade. Det var dessutom ovanligt få som avled i trafiken 2017. Transportstyrelsen skriver på sin hemsida 252 dödade för 10 månader 2018, medan NTF alltså säger 274. Vem ska vi tro på? Det märkliga är att i juli 2017 gick tidningen Smålänningen ut med liknande varning för att antalet omkomna var på väg att stiga. Sanningen blev alltså en sänkning.

Man ger exemplet att en generell sänkning med 1 km/h ger en minskning med 5 dödade på helåret. Men det är märklig matematik, sänker vi till noll så borde vi matematiskt få tillbaks mellan 200 och 250 döda till livet. Det fungerar som alla vet inte så i verkligheten. Men då är också den matematiska tumregeln underkänd.

De som begår självmord via trafik räknas bort från och med 2010, det har gett en minskning med cirka hundra personer mot tidigare år. Men man kan aldrig veta helt säkert, i synnerhet inte med dem som inte lämnat någon indikation på självmord. Ett litet mörkertal finns rimligen kvar.

En annan och stor felkälla är att man inte redovisar antalet dödade och skadade i förhållande till det trafikarbete som är utfört. I detta fall är det vetenskapliga måttet personkilometer. Om antalet omkomna ökar i absoluta tal, men minskar i relativa tal, alltså i förhållande till antalet personkilometer, så är det ändå en framgång för trafiksäkerheten. Risken per rest kilometer har minskat.

Eftersom Sverige begåvats med runt en miljon nya trafikanter på bara några år, är det också en osäkerhet som bör redovisas. Vad vet dessa nya trafikanter om våra trafiklagar, vilka vanor har de med sig från en annan trafikkultur etc?

Hur många av dem har fått körkort via utbyte av sitt utländska körkort? Har de exempelvis halkbanekrav där? Finns det någon statistik på hur dessa nya trafikanter är representerade i olyckorna? Jag har inte sett någon, men det vore intressant att veta.

Vidare vill EU att mer ansvar ska läggas på lastbilstillverkare och lastbilsförare att undvika olyckor med oskyddade trafikanter. Jag vill påstå att de gör vad de kan, men det finns många människor som inte förstår trafiksituationerna med stora fordon. De förstår inte hur stor plats de faktiskt kräver, förstår inte hur de normalt kan beräknas avse att köra, förstår inte att man bör hålla ögonkontakt, förstår inte att det är bättre för den egna säkerheten att avvakta tills det tunga fordonet gjort sin manöver istället för att rusa på och oskyddat hävda sin rätt.

Sensorer, kameror, speglar och fönster kan bara göra så mycket för att en oskyddad trafikant ska kunna upptäckas. Resten måste trafikanten själv bidra med. De tunga fordonen är konstruerade som de är för att de har en annan transportuppgift än cyklister och fotgängare, de kräver därför också en annan trafikmiljö. Förstörs trafikmiljön för bilar och tyngre fordon, förstörs mycket av den service och tillgänglighet företag och konsumenter tar för självklar.

This entry was posted in Trafik and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Dödsfall i trafiken

  1. Samuel af Ugglas says:

    Med “statistik” kan man inbilla medborgarna praktiskt taget vad som helst. En lämplig åtgärd vore att avveckla SCB (även kallad socialistiska centralbyrån). Den förser politikerna med möjligheter att kriminalisera en hel befolkning för att därefter sprida anpassad terror i lagom doser.

    • Göran says:

      En av de saker som den första brittiska guvernören över Hong Kong gjorde – avskaffade statlig statistik.

    • Åke Sundström says:

      Så är det, dessvärre. Terror är förstås en överdrift, men andemeningen är sann.

  2. Dandersan says:

    Antalet cyklistolyckor ökar i alla fall.

    • Jan Andersson says:

      Inte så märkligt, i min stad är många cyklister rena kamikazepiloterna. Utan cykelljus i hög fart rakt genom en korsning där redan åtta bilar trängs. Man kan se hur de ökar farten för att bilen som korsar deras väg skall bli tvungen att stanna.

      I och för sig saknar cyklister kanske körkort vilket är en stor brist i trång stadsmiljö när det nuförtiden även i småstäder uppstår rusningstrafik morgon oc( kväll. Och stadsplanerarna aldrig lärt sig att skylta tydligt var cyklister har företräde och var de inte har det. Det räcker INTE med upphöjda övergångsställen eftersom det finns mängder med andra vägbulor som inte är cykelbanor, och i vilketfall så syns de inte i mörker.

      • Niklas says:

        Många cykelbanor är inte upplysta på samma sätt som gatorna är, vilket orsakar många onödiga cykelolyckor. Finns mycket att göra inom stadsplaneringen, för att öka cyklisternas säkerhet.

  3. Göran says:

    Den nya kulturberikarna klarar inte av kraven för att ta körkort så kravet ska sänkas. Kravet borde egentligen höjas. Märkligt vad som kan åstadkommas i vissa namn, helt plötsligt kan trafiksäkerheten stå åt sidan.

    Vad mer ska sänkas? Kraven för att bli läkare eller sjuksköterska? Det kan bli en hel del i Sverige vi måste sänka kraven för. Kan vi finna orsaken till försenad kollektivtrafik i detta? Kan vi finna allt sämre myndighetsutövning i detta?

  4. Jan Andersson says:

    Man får väl anta att antalet olyckor är ett slumptal, och som sådant oförutsägbart. Man kan inte definitionsmässigt komma åt slumpmässiga variationer med några lösningar, bara om det finns systematiska variationer med känd orsak. Bilens fart kan vara en sådan systematisk variation, om en slumpmässig olycka resulterar i en död person i stället för en skadad. Alla andra faktorer som bilens kondition, förarens kondition, vägens kondition, väglaget, trafikintensiteten, natt/dag, regn och dis, med mera samverkar på så många olika sätt att en uppkommen olycka bara kan anses vara slumpmässig.

    Alltså finns bara fart kvar som den olycksfaktor som kan påverka antalet dödsfall. Men varje bilist vet att det är någon av de andra faktorerna eller en kombination av dem som orsakar själva olyckan.

    Budskapet är: vill du behålla livet – kör saktare (för det andra kan vi inte göra något åt, fast vi borde).

    Italien lär ha en bra dödsfallsstatistik beroende på att bara de som dött omedelbart räknas som trafikoffer, de som dött i ambulansen eller på sjukhuset ingår inte i statistiken…

    • Göran says:

      Det kan finnas orsaker till att olyckor sker på vissa speciella ställen. Men då får man titta på hur just dessa kan elimineras.

      I övrigt kan man tänka sig att hastigheten på skyltar kan ändras i förhållande till underlag, sikt eller antal bilar på vägen. Kan man ställa om hastigheten efter avstånd mellan bilarna?

      Kan vi styra hur bilisterna beter sig med mer sunt förnuft, kan vi även höja hastigheten, så det behöver inte alltid innebära att man är repressiv med lägre fart.

      Men jag har små förhoppningar. Ännu idag lyckas myndigheterna inte lista ut hur man ska undvika köer och låg fart på vägar som saknar hinder såsom trafikljus eller filbyten för av- och påfart. Ta bara en titt på Norra länken i Stockholm. Tänkte de med stortån när den planerades och byggdes?

      • Ivar Andersson says:

        Sunt förnuft till alla trafikanter och inte bara till bilister vore en önskedröm men sunt förnuft är en bristvara i hela samhället. Däremot finns det ingen brist på efterklokhet t.ex. vi har varit naiva.

  5. Dandersan says:

    SVD hade en artikel om olycksfall i arbetet idag. En chafför hade varit med om två olyckor.
    En krock utan skador och ett fall i trappa, med livslånga skador.
    Hiss krävs! Suck.

  6. Jan Andersson says:

    Man kan svära i kyrkan och man kan påstå som jag gör nu att jag aldrig har haft något som helst problem med andra bilister som kört för fort, men dagligen stora problem med andra bilister som kör för sakta. Trafikplanerarna verkar inte kunna räkna ut (som i Göteborg) att trafikintensiteten blir dubbelt så stor med en medelhastighet i innerstan på 25 km/h i stället för 50 km/h.

  7. Babbarna står givetvis för en oproportionerlig andel av trafikolyckor och därmed dödsfall. Araper är minst 4 ggr sämre bilförare än svenskar:

    Araber farligast i trafiken

    Eftersom de flesta hyperinvällare släpps in trots avsaknad av pass och visum, torde de inte ha körkort att visa upp, utan de kör körkortslösa eller tar körkort här. Hur de klarar av det senare är obegripligt om det inte ställs extremt lägre krav på babbar.

    Babbarnas farlighet i trafiken borde ensamt vara skäl att inte släppa in en enda, men de är ju här för att förstöra för oss så det är bara plus enligt “våra” onda makthavare,…

Comments are closed.