Folk väljer bil med förstånd

Enligt undersökningar minskar intresset bland bilköpare för de ”gröna lösningarna”. Istället ökar köplusten för det praktiska och pålitliga. Företaget Leaseplan gör varje år en tjänstebilsbarometer, baserat på enkäter. Årets resultat är att el, etanol och gas är iskallt. Istället önskar tjänstebilsköparna en SUV.  Det är Leaseplans lätt uppgivna tolkning av att folk vill ha en fyrhjulsdriven bil. Regeringens klimatmål kommer inte att nås, suckas det.

I början av 90-talet var utbudet av fyrhjulsdrivna bilar på en helt annan nivå än i dag och 1991-1993 var endast runt 1,5 procent av alla nyregistrerade bilar fyrhjulsdrivna. Siffran har sedan hållit sig låg fram till början av 2000-talet. Först 2003 var mer än 10 procent av de nyregistrerade bilarna fyrhjulsdrivna. 2007 var andelen uppe i 15,1 procent och 2013 hade nästan var tredje nyregistrerad bil 4WD.

Enligt Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket kan det bli aktuellt med straffskatt på fyrhjulsdrivna bilar. Detta är en mycket märklig inställning. Enligt Trafikverkets uppdrag är framkomlighet och säkerhet de överordnade målen. Klimatet får man fixa på annat sätt. Den som tittat ut genom fönstret eller vågat sig ut på våra vägar på sistone måste rimligen erkänna fördelen med fyrhjulsdriven bil på vår vägar.

När det dessutom blir alltmer klart för alla och envar, utom våra politiker och de byråkrater som har sitt levebröd av att tjata om klimathotet att detsamma överhuvudtaget inte existerar, då blir Johanssons och TRV ryggmärgsreflex ännu mer stötande. Kanske Johansson övertolkat sitt uppdrag, eller försökte förekomma myndighetens ställningstagande, därigenom skyddande sitt eget ”revir”?

Dessa uppgifter kommer från bilbytarsajten Bytbil.com, som egentligen inte borde ha någon anledning att bedriva klimatpolitik i den korta nyhetsinformation de förmedlar. Bytbil.com ägs av norska Schibsted som även äger Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Metro, samtliga är ”pålitliga” klimatalarmister i svensk press. Tänk om folk kunde välja nyhetsförmedlare med samma förstånd som de väljer bil?

Det här inlägget postades i Klimatbluffen, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Folk väljer bil med förstånd

  1. Niklas skriver:

    Jo, jag reagerade också starkt när trafikverket apade sig i media om fyrhjulsdrift och miljöhot. Det verkade som om trafikverket hade gett upp nollvisionen

    Särskilt nu under vintersäsongen torde fyrhjulsdrift leda till en betydligt bättre trafiksäkerhet. Har själv en Mitsubishi Pajero Pinin med urkopplingsbar fyrhjulsdrift. När jag kör med vinterdäck är fyrhjulsdriften konstant ilagd. När jag byter till sommardäck, kopplar jag också ur bakhjulsdriften och spar ca 1 dl bensin/mil.

  2. Anders38 skriver:

    Vem äger UNT? Är inte det en liberal tidning?
    Kolla här vad man får sig till livs idag. Märk särskilt attityden hos inspektören (lagen är inte nog vi kräver mer, djuren är också människor), den undfallande djurägaren och den härliga faktarutan hur man anonymt anmäler sina medmänniskor…

    http://www.unt.se/uppsala/sa-skoter-sig-lanets-gardar-2820840.aspx

Kommentarer är stängda.