Akademisk demokratiförstörelse

Ur ett litet meningsutbyte på Twitter med en svensk grundskolelärare om vad hon menar med akademisk identitet, gjorde jag nedanstående reflektion. Hon berättade att hennes käpphäst, god handstil, är nödvändig för att eleverna ska tillägna sig en akademisk identitet. Jag ville veta vad hon menade med en akademisk identitet, och i förlängningen varför den var nödvändig. Men så långt kom vi aldrig, hon kunde inte förklara.


Akademisk identitet, vad är det? Identitetspolitik har vi hört talas om, kan det vara något sådant? Identitetspolitiken går ju ut på att skapa avstånd mellan olika identiteter. Detta avstånd skapas med avsikt att obehindrat kunna värdera olika identiteter på ett ojämlikt sätt. Detta trots att identitetspolitiken påstår att just den olika värderingen skapar jämlikhet genom att kompensera för inneboende eller nedärvda olikheter i värde.


Det ger mig lite funderingar kring Freud och Jung, båda anses obsoleta i dagens psykologi, ändå finns de där. Med lite anpassning av den psykologiska terminologin skulle man enligt identitetspolitiken med olika identiteter kunna hävda olika Själv. Självet är det starkare och undermedvetna Jaget, i princip den personlighet vi fötts med. Den rest i Jaget av barndomens Detet som inte påverkats av sociala normer. Indoktrinering sker effektivast via påverkan på Överjaget. När skola och eventuellt föräldrar och annan omgivning söker skapa en akademisk identitet är det Överjaget som bearbetas.


I identitetspolitikens ojämlika jämlikhetssträvan måste vita män idag nedvärderas i allt, eftersom vita män historiskt värderats högst. På så vis blir världen mer rättvis. Detta resonemang är naturligtvis min tolkning av identitetspolitiken, den är inte med säkerhet sann. Jag vill dessutom hävda att det generellt aldrig varit fråga om en toppvärdering av vita män och gradvis nedvärdering av män med annan hudfärg och kvinnor. Undantagsvis har det varit sant, men som sagt undantag.


När akademiker och lärare anser det viktigt att redan i grundskolan fostra eleverna till en akademisk identitet, har det konsekvenser om de lyckas. Eleverna kommer naturligtvis till sin första skoldag med en mängd olika identiteter, eller Själv. En av de viktigare av de som kan sägas stå i motsatsförhållande till en akademisk identitet är den entreprenöriella identiteten. Ett sådant själv vill förverkliga sina egna idéer, inte reproducera andras. Motsatsen till akademisk identitet kan inte bli tydligare.


Alla politiker sjunger entreprenörens lov för att det är de som skapar välståndet i ett samhälle, inte politikerna, inte akademikerna, inte kulturpersonerna. Ändå ges entreprenörerna aldrig bättre villkor än att de kan beskattas och regleras maximalt.


På universitet världen över går en rörelse som kallas för woke, vaken, men naturligtvis är dess motsats. Det började i USA för mer än 30 år sedan, men finns nu överallt. Det är ungdomar som sedan barnsben indoktrinerats med akademisk identitet, som inte känner till, inte känner igen eller känner samhörighet med entreprenörer. Entreprenörer och deras driv att göra saker själv, på eget bevåg skrämmer dem. Entreprenörernas bidrag till nationens välstånd ses som en identitetspolitisk ojämlikhet, en orättvisa som måste kompenseras.


Här har vi det skeende i samtiden som kan förklara det mesta av polariseringen mellan stad och land, mellan vänster och höger, mellan demokrater och republikaner. Mellan Trumps belackare och hans anhängare. De akademiska identitärerna ser sig själva som de självklart mest upplysta, de som borde styra världen. En karta över var dessa finns överensstämmer utomordentligt väl med var Trumps motståndare är tätast samlade. De påpekar gärna att hans anhängare har lägre utbildning, underförstått att de är mindre bildade.

Men som alla vet sedan länge är utbildning och bildning inte samma sak. Ibland, som i fallet med woke identitärer kan de till och med kännas som ömsesidigt uteslutande. Entreprenörerna däremot märker i sin vardag att akademikerna inte förstår ett smack av hur världen fungerar. De blir rättmätigt upprörda över att bli styrda av folk som inte begriper vad det är de styr.


Donald Trump har under sin tid som president gjort mer än någon annan för att sprida ljus över entreprenörernas betydelse. Hans arbete är inte slutfört och kanske aldrig blir det, inte ens om han får fyra år till. Men blir det Biden och hans kader av woke identitärer som styr från och med nu, har vi bara en lång kall akademisk vinter med ett navelskådande mörker att vänta oss i många år, ingen upplysning alls.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 svar på Akademisk demokratiförstörelse

  1. Stefan Eriksson skriver:

    “Akademisk identitet” förutsätter att realitet och verklighetsuppfattning undertrycks. Två av mina barn-barn “skolas” i enlighet med Waldorf-pedagogiken. Där är ifrågasättande av realiteter en ledstjärna från allra första början. De skall förmås att utröna sanningen i påståenden som 2+2=4 istället för att helt enkelt “hacka i sig” det som det stora flertalet köpt som en realitet.

    Jag kan inte se någon annan utveckling än en framtid som akademiker för dessa grabbar, vilket naturligtvis ger dem ett smalare spektrum att söka sin utkomst från.

    Sedan är det ju inte utan viss oro man tänker sig hur det skall gestalta sig den dagen dessa grabbar
    “stöter på” verkligheten och de problem denna kan föra med sig. Problemlösning av realiteter är inte deras starka sida, vill jag påstå.
    Men,,, det är väl bäst att hålla tyst,,, och värna husfriden.

  2. Thomas skriver:

    Hmm… Detta påminner mig om den dagen då jag träffade en seminör här på gården som nyinflyttad lantbrukare.. som skulle undervisa mig om hur avelsarbete med mjölkkor gick till… Jag undrade då vad jag hade gett mig in i?! Därför att jag kunde ju varit hans chef, istället för kund… Att frivilligt bli lantbrukare..”bonde” som LRF numera kallar detta yrke i en “ny-romantisk” ordning, är att placera sig längst ner i samhällshierakin. En ordning som förstärkts under åren på olika sätt. Man kan givetvis dra historiska paralleller, som Västroms fall med sin extrema beskattning av de fattiga och en skenande byråkrati.. ja, och den tidens vidskeplighet. Aktuella funktioner i dagens västliga, särskilt svenska, politik.

  3. Jan Andersson skriver:

    Mycket bra genomgång av entreprenörenas situation i västvärlden. Frågan är: varför utbildas så många till akademiker i utbildningar som ingen sedan frågar efter?

    En reform som jag grubblat mycket över är när man hittade på en ny handstil och förbjöd den gamla, som sett likadan ut i hundratals år och som vi äldre fortfarande kan läsa utan större besvär. Den nya handstilen blev ett mellanting av textning av individuella skrivtecken och den gamla, när man inte behövde lyfta pennan i ett ord, bara mellan orden. Och den blev liten, gnetig och svårläst.

    Det blev snart också uppenbart ute på arbetsplatserna att det tog för lång tid att skriva sina anteckningar med den nya stilen, och att läsbarheten knappast blev bättre. Det hade till följd att jag själv fick skriva alla hundratals protokollsanteckningar fast jag ibland samtidigt ledde mötena. Det kunde ibland bli femtio kladdiga manuskriptsidor, och de unga akademiker som deltog kom ofta fram och stirrade på de för dem helt oläsliga sidorna och frågade om det var stenografi.

    Men jag kunde läsa det och det hade fördelen att jag också kunde fördela arbetsuppgifterna efter eget huvud; ingen hade några minnesanteckningar som sa något annat. Och mötestempot hade aldrig saktat in pga mina skriverier, skillnaden idag när några skriver in protokollstexten direkt i laptopen är förfärande och ett möte där man måste vänta på att protokollsföraren hinner med är olidligt att delta i.

    • Göran skriver:

      Varför utbildar sig så många till utbildningar som ingen frågar efter? På grund av att folk ska självförverkliga sig och inte försörja sig.

      • Ivar Andersson skriver:

        Sunt förnuft saknas och därför väljer många den enkla vägen till examen och dåligt betalt. Folk med sunt förnuft väljer utbildningar, som kanske är svårare, som ger bättre betalt arbete.

  4. Åke Sundström skriver:

    “Med Biden och hans kader av woke identitärer som styr från och med nu, har vi bara en lång kall akademisk vinter med ett navelskådande mörker att vänta oss i många år, ingen upplysning alls”

    Sant, men även Trump kan kritiseras för att INTE ha marknadsfört sitt starkaste kort, hans nej till klimathysterin i allmänhet och Parisavtalet i synnerhet.

    Han har haft en kaxig vapendragare i klimatforskaren Ed Berry, som uppmanade Trump att göra ett utspel om klimatet. Men han fick inget gensvar och skriver nu på sin blogg (ED@EDBERRY.COM) att detta gav Biden segern, genom att ett väljartillskott på cirka 5 procent slarvades bort. Den kalkylen må vara överdriven. men även om det stannat vid hälften hade republikanerna ha tagit hem spelet. Ett självmål med andra ord.

    Berry skulle, gissar jag, instämma i att även Sveriges borgerliga majoritet gått förlorad på liknande sätt. Med “stöd” också av det svenska skeptikerkollektivet, som misslyckats därför att man avstått från driva de enklaste och bästa motargumenten. Än värre, förstås, att våra förment borgerliga partier har i än högre grad än Trump vänt dövörat till inför solklara fakta om klimatpolitikens totala meningslöshet och brist på vetenskaplig underbyggnad.

    Om Kristersson lyssnat inför valet 2018 skulle han nu ha varit statsminister och kunnat förhindra i varje fall de värsta socialistiska idiotierna. Rätt att skälla på socialisterna, men socialismens borgerliga medlöpare förtjänar än hårdare kritik för sin tystnad. .

    • Göran skriver:

      Biden får nog inte så lätt att hitta på galenskaper eftersom det mesta kan blockeras i Senaten.

  5. Samuel af Ugglas skriver:

    “Akademisk demokratiförstörelse”?
    Är det så här man konstruerar en fri ARBETSMARKNAD?
    Så skyddar sekretessen assistansbedragarna
    Antalet arbetstillstånd inom personlig assistans har ökat kraftigt och fusk och utnyttjande har följt i dess spår.
    I slutet av september presenterade tolv myndigheter en gemensam rapport. Arbetet, som gått under namnet ”ärende Olle”, har utförts av Nationellt underrättelsecentrum. Nuc, som det förkortas, sorteras under Polismyndigheten, men har en styrgrupp med företrädare från ett flertal myndigheter, som Försäkringskassan, Migrationsverket och Skatteverket.

    Mina personligt anställda ute på en gård kan snart betraktas som bedragare, eller? Halv eller helakademiker!

Kommentera