Vad göra de som vara borta Jörn?

För mer än 40 år sedan såg jag ett litet teaterstycke med ovanstående titel. Ja, den var skriven på än mer utpräglad västerbottensdialekt, men jag skrev här ett mellanting av jörnmål och skolsvenska som jag tror alla kan förstå. Stycket framfördes helt på jörnmål av en niondeklass som också skrivit allt själva.

Pjäsen handlade precis som titeln säger, om vad man lever av och drömmer om i det lilla samhället Jörn, beläget vid Norra Stambanan och knutpunkt för resande inåt landet, på tvärbanan som ansluter till Inlandsbanan i Arvidsjaur. En förort på distans till Skellefteå. De som bor där ägnar sig åt helt naturliga saker, går i skola, jobbar, i jord och skog, på sågen, ICA, vårdcentralen, SJ, med mera.

Mina tankar återkommer då och då till denna pjäs och livet i Jörn. Liv som jag upplevt på snarlikt sätt på andra orter i Sverige. Jag skulle kunna leva med att utföra vilken som helst av de sysslor som exemplifierades, inklusive fritidsaktiviteterna i naturen, det självklara och opretentiösa sällskapslivet och mycket annat.

Jag har sedan flera år ingen tablå-TV, ser allt via play. När ett playprogram tar slut blir det stillbild i TVn. Efter en stund kopplar det över till något slags diabildsvisning med vackra foton från hela världen, djur, natur och storstäder med skyskrapor i kvällsbelysning är vanligt förekommande. Om jag jämför vad man gör i Jörn och vad man gör bland skyskraporna i storstäderna, kan jag inte komma på något som jag skulle vilja eller troligen ens kunna ägna mig åt i storstan. Hur står folk ut med att leva där?

Det här inlägget postades i Frihet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

40 svar på Vad göra de som vara borta Jörn?

  1. Göran skriver:

    Hur kan man leva i en storstad? Ja, om man inte känner till något annat.

  2. Thomas skriver:

    Varför bildas storstäder? Vad är det för sociologiska funktioner som driver människan att samlas i så stora grupper?

    • Jan Andersson skriver:

      En fundering är att överskottet av överlevande barn i torpstugorna efter nödåren på 1850-och 1860-talet inte kunde sysselsättas i jordbruket längre, och emigrerade eller fick jobb i den accelererande industrialiseringen. De var då tvungna att bo på gångavstånd till fabrikerna – en cykel i början av 1900-talet kostade en årslön för en arbetare.

      Städerna växte och beviset för denna teori är att man fortfarande bygger i städerna för att folk ska gå dit de behöver till fots (eller möjligen cykla). Stadsplanerarna har fortfarande inte fattat att folk numera har bil.

      • Mats Jangdal skriver:

        Städer, även stora, har ju bildats också innan industrialismen. Sannolikt beroende på furstemakt, som kan locka många att hålla sig nära och handel som drivkrafter.
        Svenskarna har historiskt lockats mer av att hålla viss distans till furstemakten. Man kan leva friare då!

        • Göran skriver:

          Städer har även erbjudit skydd mot banditer och erövrare.

          • Mats Jangdal skriver:

            Och nu är det tvärsom!

            • Jan Andersson skriver:

              Göteborgs stads historia är kanske inte helt unik:
              Sverige hade inte tillgång till Västkusten och kunde inte skeppa ut svenska efterfrågade varor annat än genom Göta älv. Lödöse anlades (“Gårdaåns utlopp”) och befolkades av utländska handelshus som hade kontakterna utomlands. Gamla Lödöse flyttades på kunglig order ett stycke eftersom danskarna irriterande ofta anföll.

              Så småningom (efter återerövringen av Västkusten 1658) byggdes ett embryo till Göteborg på Hisingen, men projektet flyttades snart till Göta älvs södra strand istället och staden inom vallgraven byggdes, omgiven även av en hög skyddsvall mot främmande kanoner. Vallen togs bort så småningom men vallgraven är kvar. När krigsfaran minskade efterhand (eller koncentrerades till Älvsborgs fästning) började man bebygga även utanför Gamlestaden.

              Allt grundades på utrikeshandeln: Karl den IX var den tidens influencer som grundade bland annat Karlstad och fick igång en slumrande järn- och timmeríndustri som av kvalitetsskäl tvingande skulle använda Göteborg som utskeppningsort.

              Och på den vägen är det fortfarande, storregionen runt Göteborg är Sveriges mest industrialiserade.

              Danskarna tycker fortfarande att Sverige är onödigt stort, men har ju på sätt och vis återerövrat Skåne genom Öresundsbron.

              Men globalisterna kan bara inbilla sig att det skulle gå att ändra folks beteende sedan hundratals år genom att sitta i New York, Paris eller Davos och storslaget bestämma hur vi ska leva.

              Idag styrs vi av anti-influencers med sina enda rötter i motrörelser där lusten att vara obstinat överskuggar allt rationellt förnuft.

              Vi kan inte jamsa med längre och tro att allt ändå löser sig till det bästa och att “de vet nog bäst”. Så är det inte längre, och det gäller för alla att fatta och börja säga nej.

  3. Stefan Eriksson skriver:

    Människan är ett “flockdjur”! Någon bättre förklaring kan jag inte finna. Jag är nog att betrakta som “omänsklig” i detta avseende, då jag trivs bättre utanför de stora “flockarna”.

  4. Dandersan skriver:

    Det finns något som heter “Lappsjuka”. Det får man inte i storstaden.
    Håller med Stefan ovan att vi är flockdjur.
    Nu i pandemin så är en ögonkontakt med passerande viktig och en utsikt där det finns människor som rör sig är intressant.
    Fast kommer det en älg i stället så smäller det högre.

  5. Samuel af Ugglas skriver:

    Funderar på att läsa om Ayn Rand “Och Världen Skälvde”. Den stärker min tro på att det opretentiösa livet på landsbygden är otroligt innehållsrikt om man bara anstränger sig en liten smula.
    Men det var en gång en man på en cykel som for runt i Mälardalen och förgiftade befolkningen med avundsjuka, hat och förnedring. Senare i livet blev han chefsutplundrare av svenska folket. En yrkesbroder förekommer i en runa i dagens alla tidningar nämligen “yrkesprofeten” Örn-Kalle som från sitt ynka käll landade på en klippa på Capri från vilken han fortsatte att sprida socialistiska profetior. En klassresa må man säga och cirkeln är sluten.

  6. Jan Andersson skriver:

    För att bo på landet idag måste man ha bil. En som säkert fungerar varje dag för att komma till jobbet, dagis, skolan, livsmedelsbutiken, bygghandeln, vårdcentralen och barnens aktiviteter i sporthallen i stan. En familj behöver troligen två bilar eftersom de pendlar till jobbet åt varsitt håll. Det blir dyrt men boendet är troligen billigare än i storstaden. Ska man straffa bort fossilbilarna med skattetryck så kommer det kort sagt att bli svårt eller omöjligt att leva och sträva där man vill bo.

    Bara att uttrycka detta förslag i parlamentet tyder på att politikerna även i Sverige betraktar lantisarna som “deplorables, beklagansvärda”.

    Jag vet nog vilka som är beklagansvärda. Det är de som gör tillvaron och framtidsutsikterna allt dystrare för medborgarna. Varför inte byta ut hela rasket, nu? Vi har ingenting alls att förlora.

    • Samuel af Ugglas skriver:

      Vem är Ulf Kristersson?
      Hans enda uppgift är att avpolletera ”löfvensocialister”!!!
      Han har ingen annan uppgift innan socialisterna är förpassade till evig glömska.

      • Jan Andersson skriver:

        Exakt så, varför gör han inte det?

        • Benny skriver:

          Han vill väl inte åtalas av sosse-staten för att ha “gripit” makten från “löfvensocialisterna”…Det är så illa i Sverige idag att sosse-staten anser att kritik av deras vanvettspolitik klassas som ett uppror mot makten! Man undrar ju hur länge Frihetsportalen får vara uppe innan “riksdvärgen” Johansson sätter stopp för den!

    • Benny skriver:

      MP som parti har i sin agenda att få bort bilismen och av allt att döma har sossepartiet anammat detta idiotiska tankegods! Utan att tänka på konsekvenserna för landet Sverige håller man aningslöst, eller helt medvetet, på att förstöra alla möjligheter för landsbygden att överleva i Sverige! Paradoxalt nog så började MP som en rörelse bland “gröna vågare” i 1970-talets Sverige som var helt beroende av de gamla rishögar till bilar man körde med för att få vardagen att fungera! Även tycks man ha “glömt” att städerna i Sverige är helt anpassade för bilism då ju svenska städer oftast är utspridda på stora ytor med handeln förlagd till “köplador” långt ifrån bostäder i förorten och villaghettona. Och vad ska hända med orter som Ullared, Kosta och andra små ställen där samhällena till stor del lever på att folk kan komma dit med bil? MP som Sveriges mest jordbruksfientliga parti har även varit med om att försämra för jordbruket till den grad att Sverige numera importerar ca hälften av sina livsmedel…Totalt vanvett! Den skada som Miljöpartiet åsamkat svensk ekonomi genom åren med klimathysterin, migrationspolitiken, företagarfientligheten m.m torde uppgå till hundratals miljarder och det är inte slut än…Förhoppningsvis 2022 om allt går väl och valfusket kan stävjas!

  7. Lars Mellblom skriver:

    “Hur står folk ut med att leva där?” Social status är svaret, främst eftersträvad av kvinnorna. Och när de flyttar till staden följer männen efter. I staden är möjligheterna att visuellt demonstrera sin sociala status långt större än på landet.

    Någon gång i slutet av förra seklet lyssnade jag till ett kåseri av en känd kvinnlig SR-journalist. Vilken har jag nu glömt. Journalisten bodde och arbetade i Stockholm, men hade blivit förflyttad till någonstans i Norrlands inland för att rapportera därifrån under ett par år. Kärnan i hennes berättelse var att hon investerat stort i att förnya sin garderob, skodon och smink, allt av de dyraste innemärkena, i avsikt att imponera på lantisarna. Till sin stora besvikelse och förfäran var det inte en enda person som intresserade sig för de nya kläderna eller ens kände till att de var högsta mode i Stockholm. Därav drog hon slutsatsen att folket i byn var halvt efterblivna hillbillies.

    • Mats Jangdal skriver:

      Ja, stackars stockholmare!

    • Göran skriver:

      Skansen i Stockholm anlades för att visa hur “primitivt” det var på landsbygden i Sverige.

    • Anders Rydén skriver:

      Ja på landet så är det oftast viktigare med vad man gör än vem man är, så att säga.
      Så det är ju inte konstigt att, kan man säga, påfåglar.
      Gör sig inget besvär.

    • Jan Andersson skriver:

      I mitt värnpliktskompani fanns många från Skåne, några från Mellansverige och ett fåtal från norraste Norrland. De sistnämnda hade svårast att inrätta sig efter dagordningen och blev ofta tillrättavisade. När någon “ordentlig” dristande sig att föreslå att de skulle förflyttas någonstans svarade befälet omedelbart: “Vänta till vi kommer ut i fält! Då är det de som är soldaterna och ni som står handfallna och fryser och vet inte vad ni ska göra. Norrlänningarna gör upp eld när det blir kallt och tar maten slut skjuter de någonting i skogen. De har mycket att lära er andra!”

  8. Lennrt Ehrsäter skriver:

    Hört i Schtaan. (Skellet).
    Hörrdu bussschåfförn, int gån´här bussn åt Jöörn? – Jo hä jöörn.

    • Dandersan skriver:

      Joo

      Hör det insugande bejakandet 😉
      Undrar om detta utsätter dem för smittan i större utsträckning?

      Vi som bor i storstadens närhet har upplevt ett år i isolering. Lite som folk på landet.
      När allt öppnas har vi ett brett utbud inom timme.
      Bara känslan av detta gör närheten attraktiv.

      • Göran skriver:

        Självupplevd isolering? Jag bor på landet och har inte märk av någon isolering över huvud taget. Jag lever mitt liv som om ingenting har hänt.

        • Jan Andersson skriver:

          Jag byter utan vidare TV.n mot en utsikt mot ett öppet vatten, helst från en liten höjd och med en trafikerad farled utanför. En ständigt varierande utblick som man aldrig tröttnar på. Det kan man inte säga om SVT:s utbud direkt! Det enda jag skulle sakna är en livsmedelsbutik som inte bara säljer falukorv, makaroner och tre dagar gammalt bröd. Och ett välsorterat byggvaruhus förstås.

  9. Kenneth skriver:

    Som en kompis sa vid ett besök i huvudstaden (H-fors) . Di väit vel nov itt hör dåolit di haar a.(Närpesmål) Dom vet väl inte hur dåligt dom har det.

    • Göran skriver:

      Jag jobbade en gång i Stockholm tillsammans med några gubbar från Sundsvallstrakten. De gillade inte alls Stockholm. De sade att var som att sitta i ett stort djävla krondike. Man ser bara himlen och inget annat.

  10. Lars Mellblom skriver:

    En delförklaring till att städerna är så attraktiva är att de flesta moderna människor finner fritidsaktiviteterna på landsbygden urbota tråkiga; jakt, fiske, djurfotografering, tämjande av frilevande vildkaniner och uppsättande av fågelholkar för min egen del. Vi som bor långt ut på landet ska nog vara glada för detta, då vi slipper städernas kriminalitet.

    Även etniska svenskar och fransmän uppfattar de här aktiviteterna som tråkiga. Under mina 30 år här i Normandie kan jag bara komma ihåg två personer jag mött som ägnade sig åt fritidsnöje på mina marker, bortsett från tjuvjägare som tyvärr är desto vanligare. Den ene var en äldre man på promenad, den andre en karl som letade romerska mynt med en metalldetektor. Likadant var det på Linderödsåsen där jag växte upp.

    Jag har bekväma jakttorn och fotogömsle, där rådjuren garanterat kommer bokstavligen ända fram till dörren och ibland sticker in nosen i gömslet. Många gånger har jag erbjudit vänner och bekantar att sitta ett par timmar i gömslena för att se rådjur på ett sätt de aldrig tidigare upplevt. Ingen har nappat på förslaget. Svaret är alltid: “Nej, så länge kan jag inte sitta tyst och stilla.” Sanningen är att de tycker det är ointressant att ha ett rådjur en meter framför sig och därför inte värt besväret att vänta två timmar.

    • Göran skriver:

      Du ska inte inbilla dig att t.ex. stockholmarna har ett rikare fritidsliv än de som ägnar sig åt jakt och fiske. Snarare tvärtom.

      Storstadsbor brukar gyckla lantisarna med att de hänger runt byns Sibyllakiosk. Vad gör storstadsborna som är så mycket bättre? Jo, de hänger på samma pub, samma restaurang, samma nattklubb, samma café osv. trots att de har tusentals att välja mellan.

      Det är nog fler lantisar som går på teater i Stockholm än det är stockholmare som går på teater.

      Om vi skulle titta på dansbandskulturen så finns det fler danser på landet än i Stockholm. Med det invånarantal som Stockholm har borde finnas minst tio danser en fredagskväll och tio på en lördagskväll, men det är bara några stycken, oftast bara en enda. På sommaren – högsäsongen – är det som max två danser en kväll, typ Gröna Lund, Skansen eller Hågelbyparken.

      Med det sagt är nog stockholmarnas största fritidsnöje att titta på TV.

      • Jan Andersson skriver:

        När jag och min bror besökte mina kusiner i Stockholm på femtiotalet, så låg det i luften att de var mycket modernare, tuffare, mer urbana och hade tillgång till tunnelbana, bättre skolor och massor av fritidsaaktiviteter. Vi åkte till Skansen. De hade inte heller varit där innan. När jag nu på äldre dagar träffar dem så bekräftar alla att de tyckte att det var kul när vi kom på besök, för det var enda gången de gjorde något utom att sitta hemma. Det var för besvärligt, dyrt och tog för lång tid att “gå på stan” när man bodde i Söderort.

      • Lars Mellblom skriver:

        “Du ska inte inbilla dig att t.ex. stockholmarna har ett rikare fritidsliv än de som ägnar sig åt jakt och fiske.”

        Det var just min poäng, men stockholmarna och andra stadsbor tycker att de har det. Jag har bott 10 år i centrala Paris och 8 år i Marbella, så jag vet hur det resoneras.

    • Samuel af Ugglas skriver:

      Lars,
      Kan du ge den här artikeln lite tid?
      https://snaphanen.dk/2021/01/30/naesten-ingen-politikere-indser-hvad-der-staar-paa-spil/
      Det är något vi har kunnat misstänka länge.
      SU

      • Lars Mellblom skriver:

        Samuel, den officiella politiska bilden av islam i Frankrike är att det finns en mycket stor majoritet av fredliga välartade muslimer och en liten grupp islamister. Att Macron nu skulle ta i med hårdhandskarna mot de senare vet alla är ett spel för gallerierna. Som Mats konstaterade för inte så länge sedan: Antingen är man muslim eller så är man avfälling.

        Jag är också pessimist angående den demografiska utvecklingen i Frankrike, men något mindre än för Sverige. Anledningen är att den franska medelklassen och undre medelklassen inte drar sig för att gå mycket långt i sina aktioner när de blir pressade på allvar, vilket vi såg i november och december 2018 vid de Gula Västarnas demonstrationer, där jag själv deltog. Observera att de enda muslimer som syntes till var plundrare från förorterna. De kom till platsen för protesterna sent på natten. Jag är ganska övertygad om att om Macron dykt upp utan skydd vid någon av de de större protestmarcherna hade han omgående blivit lynchad. Otänkbart i Sverige!

        Hittills har vi boende på landet varit förskonade från muslimska invandrare, men helt nyligen klubbades en lag om att 2500 assylsökande (läs muslimer) per månad ska spridas ut bland landsortskommunerna. Det finns 38000 kommuner i Frankrike.

        Som kuriosa kan jag berätta att afganska mujahedin 1986 gjort mig en tjänst. Jag bodde då i Paris på 49, rue Saint Honoré, 5e våningen, 94 trappsteg upp utan hiss. Afganerna hyrde en lägenhet på andra våningen mot gatan; deras europeiska representationskontor.

        En sen varm sommarnatt kom jag direkt från Sverige med en spinett (ett slags litet piano) på takräcket. Min tanke var att ge luffarna i Jardin des Halles en hundring för att hjälpa mig att bära upp den. Nu slumpade det sig så att fem av afganerna just kom ut från porten, så jag frågade dem om de kunde hjälpa mig. Javisst, svarade de. Efter mycket svett och stånkande fick vi upp den 120 kg tunga möbeln i min våning. Där bjöd jag på öl. Två av dem tackade ja, medan de andra bad om juice.

        • Lars Mellblom skriver:

          Samuel, kanske syftade du på om politikerna inte förstår faran av en islamisering? De gör de visst det, men politiker tenderar att liera sig med den segrande sidan. Se bara hur drösar av republikaner nu tar avstånd från Trump.

        • Göran skriver:

          Det tål att upprepas. Enda skillnaden mellan “vanliga” muslimer eller fundamentalistiska muslimer är takten i spridandet av islam.

          För normala muslimer får det ta den tid det tar att omvandla ett västerländskt land till en islamisk stat, medan fundamentalisterna vill att det ska vara klart i morgon.

          Vart eftersom islam ökar i ett land, så ökar våldet mot ursprungsbefolkningen.

          Detta är så fundamentalt och något man lär sig och förstår om man bara läser lite om islam.

          Så frågan är. Vad vet våra politiker om islam? Jag kan svara på det. I stort ingenting.

  11. Stefan Eriksson skriver:

    Att växa upp i storstaden kan lätt resultera i ett mått av skruvad verklighetsuppfattning. Man ser lättare hur livet frodas på landet. Den här tjejen behöver ha hjälp;
    https://newtube.app/TonyHeller/JCnEVWX

    • Mats Jangdal skriver:

      Du kunde ju ha varnat för att det var Greta!

      • Stefan Eriksson skriver:

        Nej, det var meningen att få upp blodtrycket och komma ur “vinterdvalan”.
        Tänk på det som en kalldusch, direkt efter man vaknat.

        Men allvarligt talat; Greta har ett “bästföredatum” med sin ringa ålder som bästa medel i marknadsföringen av detta tankegods.
        Tiden talar emot henne, hon blir äldre, och mer “vanlig” i makthavarnas ögon.
        Snart “slipper” vi se och höra från denna tjej.

  12. Samuel af Ugglas skriver:

    Undrar hur många som försöker reda ut hur det vulgärsocialistiska ordet ”ALLEMANSRÄTT” missbrukas av stadsborna?
    Den som gjort den lagliga rätten till egendom helt verkningslös, dvs gentemot etablissemanget helt rättslös!!!
    Läs RF Kap 2 par 15, sista stycket.
    Egendomsrätt i Sverige är en MYT!

Kommentarer inaktiverade.