Tyranners tårar

The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots & tyrants. – Thomas Jefferson

Blodig revolution leder visserligen till att tyranner störtas, men friheten vara sällan länge och nya ofriheter och tyranner tar de gamlas plats. Så jag skulle föredra evolution istället för revolution. Men även det innebär att trotsa och störta tyranner. Frihetens träd måste därför bevattnas till och från med tyrannernas tårar. För det mesta är det också krokodiltårar. Det är inte synd om tyranner som förlorar sin makt. Det är tidens gång när friheten segrar.

I Sverige gråter idag facket krokodiltårar för att Tesla och Elon Musk har modet att utmana dem om kollektivavtalen och därmed om fackets tyranniska makt över såväl sina medlemmar som över företagen. Fackets tid som tyrann är passé. Det är dags, sedan länge, att gå vidare och evolutionärt skapa en bättre samhällsordning än den där sossar vid den politiska makten ger ekonomisk, organisatorisk och agendasättande makt till facket.

Låt dem begråta sin förlorade heder och makt. Ju större tårflöde, desto starkare växer sig frihetens träd!

Det här inlägget postades i Frihet och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 svar på Tyranners tårar

  1. Kaebbe skriver:

    Bra skrivet.

    Elon Musk berättade att han är motståndare till fackföreningar eftersom det delar upp företagets anställda i två klasser: de styrande och arbetarna. Musk ser inte på människor eller företagande på det sättet.

    I åratal sov Musk i en soffa i konferensrummet på Tesla och var ständigt ute i produktionen. Alla Teslas (och de andra företagens) anställda är handplockade och de får aktieoptioner som alla i företaget (om detta gäller världen över eller endast USA vet jag inte). Musk säger att han känner sig som en i laget.

    Att det då skall komma in en extern organisation som man skall förhandla med och inte med varje anställd är inte alls det sättet på det sättet han ser företagande. Frågan är om ens Tesla eller SpaceX varit så lyckosamma utan den typen av företagande?

    Med den förståelsen kan man nog utgå från att Musk hellre lämnar Sverige än tecknar kollektivavtal.

  2. Jan Andersson skriver:

    Va! Jag trodde att Elon Musk satt med på toppmöten som i Dubai och fantiserade fritt som alla andra…

  3. Glenn skriver:

    Nja, Herr Musk är inte vad det ser ut som sin mediala popularitet till trots.
    Star-Link blir nåt som vi svårligen förstår just nu – alltså, inget bra för dig och mig.
    Men bra för ………

    • Kaebbe skriver:

      Jag har nu följt det mesta från Elon Musk i 7-8 år och kan säga att det enda mål som betyder något för honom är att ”göra människan till en multiplanetär art”. Alla hans bolag är på ett eller annat sätt direkt eller indirekt en del av projektet att uppnå detta mål:

      SpaceX och Starship. Såklart. Musk förhoppning är att en miljon människor skall flytta till Mars under en tioårsperiod. Starship (och nästa versin av Starship) är det som skall ta oss dit.

      Tesla är och var i första hand ett sätt få kapital. Men elfordon är det som kommer att gälla på Mars. Cybertruck ligger nog rätt nära vad vi kommer få se på Mars inom tio år.

      The Boring Company borrar biltunnlar. På Mars kommer såväl boendet som mycket av verksamheten att ske under marsytan (för att undvika strålning). Åtminstone tills man lyckats få igång en fungerande atmosfär.

      Tesla Solar Roof tror jag att han köpte av sin bror och Elon har inte skött det tillräckligt bra. Men solpaneler kommer vara sättet att få energi på Mars. De första flygningarna till Mars med Starship kommer att vara obemannade men med solpaneler och batterier som kan producera energi.

      Twitter och Dogecoin. På Mars kommer inte amerikansk lag eller valuta att användas. Man vill ha en egen infrastruktur med egna lagar, kommunikationssätt och valuta.

      Starlink. Ett sätt att tjäna pengar.

      Optimus. Den mänskliga roboten. Musk menar att Optimus kommer att bli en mångfalt större affär än Teslabilarna. I princip är en Teslabil en robot på hjul och använder stora delar av mjukvaran rätt av i Optimus. Mänskliga robotar kommer att vara till stor hjälp på Mars.

      Att ”människan som multiplanetär art” är viktigt för Musk råder det ingen tvekan om; detta är SpaceX främsta koncernmål. Alla anställda vet detta och är inställda på det. Det är lika tydligt som JFK:s mål att ”inom detta årtionde placera människor på månen och ta dem hem igen”. (För den som eventuellt tror att SpaceX är ett nördigt skitföretag – det är idag värderat till cirka 1,6 biljoner kronor (1600 miljarder kronor)).

      • Benny skriver:

        Värderat är inte detsamma som verkligt värde utan mest spekulation från de som handlar med aktier i bolaget! De kommersiella resultaten måste komma snart för det går inte att hålla liv i en bubbla hur länge som helst. Se hur bubblan med vindsnurror håller på att spricka.

        • Kaebbe skriver:

          ??
          SpaceX går med vinst fr.o.m i år. Trots enorma utvecklingskostander för Starship. Falcon X är däremot en vinstmaskin. Även Starlink börjar gå med vinst – på bara några få år har SpaceX skickat upp över 4000 satelliter och bör nu ha täckning över hela jorden; man räknar med en omsättning för Starlink på 4 mdr dollar redan nästa år. SpaceX är ingen bubbla. Det fina med Starlink är att så snart någon blivit kund så är månatliga intäkter säkrade för åratal framöver. Det är ju främst personer och företag på vischan som är kunderna än så länge.

          Även Tesla går med vinst om det nu var det du talade om.

          • Benny skriver:

            Går något som Musk sysslar med på vinst utan bidrag och smygstöd? Känns mer som ett Ponsi-bedrägeri alltihop och vi får väl se om det finns någon substans bakom eller om det är ett luftslott? Den Musk-frälsta tror på allt han påstår eller åstadkommer med kreativ bokföring!

      • Jan Andersson skriver:

        För att ett rymdskepp ska ta sig upp i ljusets hastighet går det åt lika mycket energi som alla mänmiskor och industrier på jorden förbrukar på två år. Det skulle man kanske kunna skrapa ihop för att skicka i väg rymdskeppet, men tyvärr går det åt lika mycket en gång till när det ska bromsa till stopp när det är framme…

        Annars lär det ju finns en jordliknande planet på bara två ljusårs avstånd.

        En vanlig radiosignal (elektromagnetisk strålning) går med ljusets hastighet, 30000 mil per sekund, 7,5 gånger runt jorden på en sekund.

        Elon Musk borde läsa Aniara av Harry Martinson…

        • Benny skriver:

          Den närmaste stjärnan förutom solen är på 4.2 ljusårs avstånd och kallas Proxima Centauri så det är dessvärre ännu längre än man tror till en jordliknande planet.

        • Kaebbe skriver:

          He-he.

          Vad pratar du om? Vi (USA och Kina) har redan skickat ett antal sonder och rovers till Mars. Starship skall inte till Proxima Centauri eller åka i ljusets hastighet.

          • Benny skriver:

            Nä, de farkoster som skickades ut i rymden på 1970-talet har knappt lämnat solsystemet så att åka till andra stjärnor är nog avlägset!

        • Mats Jangdal skriver:

          Musks affärer intresserar mig inte, annat än de ansträngningar han gör för det fria ordet.

  4. Jan Andersson skriver:

    Mer klimatvansinne, det tar aldrig slut när nördarna har för mycket pengar…

    https://www.dagensps.se/cleantech/bill-gates-nu-investerar-jag-i-sverige/

  5. Jan Andersson skriver:

    För att ett rymdskepp ska ta sig upp i ljusets hastighet går det åt lika mycket energi som alla mänmiskor och industrier på jorden förbrukar på två år. Det skulle man kanske kunna skrapa ihop för att skicka i väg rymdskeppet, men tyvärr går det åt lika mycket en gång till när det ska bromsa till stopp när det är framme…

    Annars lär det ju finns en jordliknande planet på bara två ljusårs avstånd.

    En vanlig radiosignal (elektromagnetisk strålning) går med ljusets hastighet, 30000 mil per sekund, 7,5 gånger runt jorden på en sekund.

    Elon Musk borde läsa Aniara av Harry Martinson…

  6. Göran skriver:

    Är inte kollektivavtal frivilligt att teckna? IF Metall har sagt att de kommer driva Tesla ut ur Sverige om inte Tesla frivilligt tecknar avtal.

    • Mats Jangdal skriver:

      Det är frivilligt, för vissa. Det påstås att Spotify inte har något och får vara ifred. Men skulle inte organiseras under LO.
      Samtidigt hör man från LO-håll att Tesla ska tvingas för att Musk är så rik. Inte vidare sympatiskt och hur tjänar det medlemmarna?

      • Samuel af Ugglas skriver:

        Hat och avundsjuka har alltid varit drivkrafter i s k fackföreningar.
        Fick känna av det 1968 – 70. Och igen 1978 – 92. Sen la jag av att producera livsmedel. Det fanns ju där ändå på hyllorna i MATTEMPLEN???

      • Göran skriver:

        Det kanske slutar med att de som ville ha kollektivavtal gör sig själva arbetslösa plus deras arbetskamrater.

        Facket struntar fullständig i om de som arbetar på Tesla blir av med jobbet. De får sina löner ändå.

        Jag kan bara skratta åt de som i andra företag krävt kollektivavtal och därmed fått lönen sänkt.

        Jag har inget emot att arbetare organiserar sig, men jag tycker illa om idén att andra ska förhandla åt mig. Jag har aldrig haft problem med arbetsgivare att genomföra åtgärder – förbättringar.

Kommentarer är stängda.