Subventionerad kollektivtrafik kostar svenska skattebetalare 25 miljarder/år. Gröna och vänsterlutande partier vill både tvinga fram mer sådant och samtidigt förbjuda mesta möjliga av privat bilism. De förstår inte vad bilen betyder för bildning, demokrati och frihet. Skulle det vara så att de förstår det, då är de i sanning folkets fiender.
För några år sedan berättade en bekant som fyllt sextio att han börjat ta körlektioner för att skaffa sig körkort och bil. Ingen i familjen hade då körkort och ingen bil. Men han hade svårt att få till körningen med manuellt växlad bil och kraven på uppmärksamhet på trafiken. Så jag föreslog att han skulle begränsa sig till körkort för automat och gav några tips.
Han gjorde så, och det dröjde inte länge så hade han sitt körkort. Eftersom han saknade erfarenhet av bilar bad han mig följa med för att titta på begagnade bilar för att välja en. Utbudet här i närheten är ganska bra så det gick enkelt att leta rätt på en standardbil med automatlåda och rätt status i övrigt.
Vi såg att bilen ofta var borta från husets uppfart och snart nog berättade han med glädje i hela ansiktet att de höll på att upptäcka världen, ja Sverige i alla fall. Alla de där ställen de hört talas om men som saknar kollektivtrafik. Liksom alla smultronställen som ingen berättat om, men som de upptäckt på egen hand!
Han har varit byggjobbare hela sitt liv, och pendlat med buss till byggen runt om i länet med de restider detta medfört. Möjligheten att köra bil har gett honom både fler jobberbjudanden och bättre ork. Nu, när det är dags för pensionering är han inte så sugen på det, för med resa dörr till dörr med egen bil orkar han fortfarande jobba heltid.
Vid samtal med dem har jag noterat att både man och hustru har blivit vidare i sin samhällssyn sedan de skaffade bil. De är inte längre bundna till att endast konsumera vad fack, parti och statliga organ berättar om landet och samhället. De kan nu fritt åka runt och kolla med egna ögon.
Allt detta vill bilförbudsivrarna ta ifrån folket, i demokratins namn.
Det kan man kalla en solskenshistoria , tack för den . Jag gläds med mannen och hans familj samt att Jangdals beskrivning om bilens betydelse i det dagliga . Jag har en bekant som sa för ca 40 år sedan att bilen kanske är den bästa uppfinningen i det dagliga . Och den roligaste är motorcykeln tycker jag .
Mvh Sjöström
Ja det roligaste fordonet är utan tvekan motorcykeln, tyvärr är säsongen lite väl kort kan jag tycka. Dessutom är det farligt eftersom det finns gott om ouppmärksamma bilister på vägarna. Fick vi bort dem så skulle trafiksäkerheten höjas flera snäpp.
Jag kommer ihåg vilken frihet det blev när jag fick mitt körkort 18 år gammal.
Angående restid. Jag bodde en gång i Solna och jobba i Waxholm. Kollektivt skulle den resa ta 70 minuter enkel resa. Jag skulle således få tillbringa 2 timmar och 20 minuter på kollektivt färdmedel. Med bil tog det 20 minuter enkel resa.
För att vara lite rättvis så hade bilen inte en chans att konkurrera mot kollektivtrafiken när jag jobbade på Klarabergsgatan i Stockholm.
Man undrar ju klimatalarmisterna tänkt att landsbygden ska överleva i ett glesbefolkat land som Sverige utan bilen? Eller externa köpcentra och turistmål som Gekås i Ullared som ju finns långt ute på landsbygden? Man kan väl misstänka att bland de ”gröna” miljötalibanerna så saknas som vanligt konsekvenstänk eftersom de själva bor centralt i städer och framförallt häckar i Stockholm som både har bussar och tunnelbana. Ja, inte för att jag tror miljötalibanerna i riksdagen nedvärderar sig till att åka kollektivt utan de åker taxi på vår bekostnad men de använder i alla fall det som argument! De ”grönas” långsiktiga mål är att lägga ner svenskt jordbruk för ”mat kan man köpa på ICA” så vi behöver inga bönder eller eller jordbruket i deras värld.
Spillran av landsbygdsbefolkningen, de som producerar livsmedel skall tvingas krypa på knä inför socialistiska byråkrater så fort du tänker rulla ett fordon på hjul, det här med kontroll ni vet.
I väntan på HOLODOMOR.
Pingback: Bil, bildning, demokrati, frihet | ulsansblogg
Jag är uppväxt med bil från 6 års ålder. Jag har provat kollektivtrafik. Den är lika usel idag som den var 1962 när jag började jobba som 15 åring. Sen jag köpte min första bil har jag alltid åkt bil till jobbet. Samt på resor på fritiden.
Från det ena till det andra, vart har Jan Andersson tagit vägen?
Han har inte skrivit något inlägg med sin vassa penna sedan den 9/1.
Någon som vet?
Verkar som han blev lite putt på mig när jag sa att han var ute och cyklade när han tolkade det jag skrivit till sin raka motsats.
Jan är varmt välkommen tillbaks!
Tack, jag läser Frihetsportalen varje dag, men har haft litet annat för mig ett tag. Och för att kanske avsluta debatten om skjutvapen så är det nog så i Sverige att det räcker med att vifta med även ett oladdat handeldvapen en enda gång för att bli idiotförklarad av sina grannar för all framtid – rätt eller fel. Vi har bott grannar med olika personer som bara lidit av städmani typ göra rent utemöblerna en timme varje dag eller tvätta bilen omsorgsfullt efter varje liten tur till affären och bara att bli vittne till detta räcker bra för att man ska börja undra var man har hamnat och flyttar.
Tack Jan!
Självklart finns det mer angelägna saker att lägga sin tid på än att hänga på Frihetsportalen. Det hoppas jag gäller alla, även om jag gläds åt det intresse och den debattlust som här visas upp!
Jag har med viss brådska åtagit mig jobbet att renovera en liten lägenhet. Och ett sådant projekt sväller gärna ut…