Storebrors marknad

Försäkringsbolagen söker nya möjligheter att med teknikens hjälp höja premierna och minska betalningsansvaret. Nu undersöker de om de kan utnyttja bilarnas datorer och annan modern teknologi för att kartlägga bilförarnas trafikbeteende och ta betalt därefter.

Som vanligt påstår försäkringsbolagen att de värderar risk eller riskbeteende och vill sätta premien därefter. Men lite data på hur man sköter gas och broms, plus lite annat säger inte något om en förares riskbeteende. Det avgörs ju också av i vilken trafikmiljö man rör sig.

Dessutom står försäkringen på ägaren, om denne lånar ut bilen eller någon annan i familjen kör den oftare än ägaren, då blir det genast mer komplicerat. Ska vi börja med förarförsäkringar istället för fordonsförsäkringar?

Hur mycket intrång i allas vår integritet krävs det för att skapa en rättvisande bild av enskilda bilförares riskbeteende? Vad hände med solidariska försäkringar?

Att de bilhatande politikerna gärna ser att vi mobbas till att köra extremt sakta eller inte alls, genom påverkan av höga försäkringspremier, det kan man ju förstå. Men är det förenligt med riksdagens ansvar för medborgarnas frihet och personliga ansvar? Är det moraliskt rätt av staten att använda torpeder för att få oss att lyda?

Det här inlägget postades i Frihet, Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Storebrors marknad

  1. Jan Suhr skriver:

    Ja vi övervakas mer och mer av allt fler aktörer. I vissa fall frivilligt och kanske omedvetet och i andra fall av staten på olika sätt.

    Biltillverkarna har ju idag en massa diagnosverktyg i fordonen för att varna om olika fel eller om det händer en olycka. Vid olyckor är det ju så klart bra att bilen själv kontaktar räddningstjänsten ifall föraren är medvetslös.

    Men att gå vidare till att använda denna teknik i övervakningssyfte för att sen kanske säga att du får betala högre självrisk vid den här incidenten för du körde för fort eller kanske inte får ut någon ersättning alls är i högsta grad en integritetsfråga. Vill vi ha det så? Nej säger jag.

    Dessa frågor gör att det blir ytterligare ett argument för att köra med en äldre bil som inte har detta inbyggt.

    Å andra sidan finns det ju snart självkörande bilar och vem ska skyllas för olyckorna då?

    Jag brukar säga att om alla bilar i världen inte hade nummerskyltar och staten kom på att man kunde märka bilarna med en skylt så att man kunde se vem som äger bilen, då skulle det bli ett ramaskri utan dess like. Men nu har vi vant oss vid det och polisen kan sitta i sina bilar idag och läsa av nummerskyltar med övervakningskameror.

    Friheten blir bara mindre och mindre för oss…

  2. Per skriver:

    Detta är ingen ny nyhet utan har diskuterats i flera år med olika ursäkter om säkrare trafik mm, men ännu har ingen vågat beröra det som verkligen påverkar trafiksäkerheten, föraren. Vill minnas att det gjordes några tafatta försök att ställa högre kunskaps och hälsokrav på förare för 10 talet år sedan det lades snabbt ner då någon pensionärsorganisation tycket det var kränkande.

    Bilar har utvecklats något oerhört trafiksäkerhetsmässigt på bara några år, något som sällan nämns då forskare och medier talar om minskande skadetal i trafiken.
    Fartkameror och sänkta hastigheter framhålls ofta som orsaken till de sänkta skadetalen, så mer av det tycks vara lösningen överallt.

    Men föraren då?
    Hur har kunskapen och hälsan utvecklats för denne sedan körkortet togs, vilka krav har ställts på denne förutom ett nytt fotografi vart 10 år?
    Kommer försäkringsbolagens riskanalyser väga in förarens eller ägarens fortbildning och hälsotillstånd?

    Mängder av trafikregler har ändrats eller tillkommit, men till vilken nytta om förarna inte lärt sig dagens regler?
    Är det ett större riskbeteende att köra fortare än tillåtet på en rak och tom väg än att inte veta var eller när lämna företräde för en oskyddad trafikant?

    Alla dessa nya system gör att jag skulle tveka att köpa en ny bil i.o.m att jag inte säkert vet vad som samlas in och vem som tar del av information.
    Däcktrycksövervakning är krav sedan något år och i år tror jag nya bilar själva måste larma vid en olycka. Men vad sker när dessa system felar? Trasiga däcktryckssensorer, parkeringsvarnare och backkameror är nästan mer standard än elhissar idag på lite äldre ”moderna” bilar

    Det vore intressant att se en sammanställning av utvecklingen av trafikolyckor sedan nollvisionens tillkomst, att de allvarliga minskat står ganska klart men hur är det med de mindre incidenterna som bara ger lite plåt eller plastskador och därmed hamnar utanför polisens och andra trafiksäkerhetsforskares intresseområde?

    • Göran skriver:

      Jag bor i en del av landet med vinterväglag utan salt. Jag upplever att en stor del av säkersvinsten från de säkerhetshöjande aktiva funktionerna, på vintern tas ut i högre hastighet. Biltester i pressen vittnar om samma beteende, då det inte sällan kommenteras att det aktiva säkerhetssystemet träder in vid halt väglag.

  3. Niklas skriver:

    Nästa steg blir kanske att koppla ihop hastighet, tid och position, vilket är i sig en enkel sak med en GPS. Sedan avläses den loggade data vid t.ex. årlig bilbesiktning eller bilservice.

    ”Oj, det visade sig att du flera gånger körde lite för fort utanför skolan, så då dras x antal kronor via autogiro. fån ditt konto.”

  4. I princip är det ju bra att så långt som möjligt anpassa premierna efter den risk man tar. Varför ska den som kör ansvarsfullt och försiktigt subventionera dem som kör vårdslöst?

    • mats skriver:

      Nu har vi en viss grad av solidariskt ansvar i försäkringsärenden. Det måste nog vara så om de mest aktsamma ska kunna få någon försäkring alls. För om de minst aktsamma skulle få skyhöga premier skulle de avstå.
      Å andra sidan bör premien i viss mån avspegla försäkringsbolagets risk med att försäkra en kund. Jag brukar säga att försäkringar en vadslagning mellan kunden och bolaget. Bolaget slår vad om att de hinner tjäna mer på premien än vad de tvingas betala ut i ersättning.

      I alla fall med intensiv övervakning och beteendestyrande kontroll uppstår alltid frågan vem som är mest kompetent att bedöma risk. Är det verkligen den som sitter vid ett skrivbord och tittar på ackumulerad data från högt och lågt, eller är det den som månar om sitt liv i en hektisk vardag?

      Long time no see, Norpan!

  5. Gunnar E skriver:

    Niclas, det där finns redan i bruk på lastbilssidan. Ett par år efter felaktigheter med hastighet eller körtider mm kan polisen båtfälla vid inspektion

    • Anders Rydén skriver:

      Gäller det utländska åkare också?

      • mats skriver:

        Hur tänkte du nu, Anders? Är det inte meningen att Sverige ska gå före och visa gott föredöme i allt som innebär nackdelar och frihetsinskränkningar enbart för svenskar?

Kommentarer inaktiverade.