Trafikförtrycket

På ledarplats i SvD skriver man om megafonstaten, men glömmer den värste syndaren, Vägverket! För snart tiotalet år sedan gjorde man väl bottennappet när man på stora svarta tavlor längs våra vägar gick ut och förolämpade sina kunder i grovt osakliga texter.

I mer än tio år har nollvisionen varit noll vision och 110 procent propaganda. Hastigheten är enda orsaken till dödsolyckorna, bättre vägar skapar bara mer onödig trafik, enligt den officiella teorin. Motåtgärderna, alltså pseudolösningarna, är förbud, automatiserad övervakning, ökade pålagor och tvångsåtgärder.
Debatt om trafiken, samhällsnyttan, problemen, lösningarna med mera skys som pesten. Forskning och erfarenheter som motsäger Det Svenska Vägverkets Heliga Plan förtigs och ignoreras. Statistik tolkas enbart så att den stöder egna uppfattningen. Här ska dogmen segra över verkligheten.
Läs exempelvis http://www.sense.bc.ca/links.htm för att få en annan och vetenskaplig syn på hastigheten.
Med risk för att bli tjatig vill jag ge några exempel på etablerade “sanningar” som lätt avslöjas som falska.
Det är farten som orsakar olyckor. Nej, naturligtvis inte, det är dåliga manövrer och bristande kommunikation som orsakar olyckor. Hög hastighet vid olyckstillfället kan naturligtvis förvärra skadorna, men den orsakar inte olyckan.
Fler och bättre vägar ökar bara “trafikinfarkten”. Nej, självkart inte. Vid samma trafikvolym måste trängseln minska, annars har man byggt vägarna fel. Sant är att trafiken troligen ökar. Det är i sig ett bevis på en marknadsmässig efterfrågan på transportkapacitet. Det är betecknande att det framför allt är de partier som inte vill acceptera marknad och marknadslösningar som ser detta som ett problem, något icke önskvärt. Dessa sjuka hjärnor ser biltrafik som en samhällsfarlig, egoistisk, potensförhärligande verksamhet. Alla medborgare ska kollektiviseras, basta!

This entry was posted in Trafik, äldre text and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.