Stockholm åt stockholmarna?

I Stockholm tänker sig politiker att förbjuda SUV-bilar, stadsjeepar eller vilken benämning man nu tänker bestämma sig för. Så vitt jag vet är det Vägverket som bestämmer vilka fordon, fordonstyper, som får trafikera svenska gator och vägar. Här finns naturligtvis även EU-dirketiv som styr såväl fordonens beskaffenhet, som direktiv om handelshinder med mera.

Om politikerna i Stockholms stad tänker sig att förbjuda vissa biltyper från stadens gator, vissa finansierade med statligt stöd, är inte det att införa ett slags särlagstiftning? Har de rätt till det? Hur ställer det sig i förhållande till intrånget i Vägverkets kompetensområde? Hur ställer det sig i förhållande till EU-direktiven? Kan det betraktas som ett inomnationellt, regionalt handelshinder?
I förlängningen undrar jag även över det så kallade försöket med trängselavgifter. Har huvudstadens politiker rätt att utestänga medborgare från andra delar av landet, bara för att de är bilburna? Har vi inte alla rätt till samma tillgänglighet till vår gemensamma huvudstad? Har en landsbygdskommun rätt att upphäva allemansrätten på motsvarande sätt för stockholmarna?

Det här inlägget postades i Trafik, äldre text och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.