25 anledningar.
- Varför är det ingen som skärskådar nollvisionen? När alla vet att vi aldrig kan nå ner till noll dödade i trafiken. Det sa till och med de som lanserade nollvisionen när den kom.
- Varför säger de att 500 dödas i onödan av för hög fart? När minst 200 dödas för att de körde berusade eller blir påkörda av en som kör berusad. När minst hälften hade överlevt om de haft bilbälten. När minst 100 använder bilen som självmordsverktyg.
- Varför påstår man att en sänkning med x kilometer i timmen i medelhastighet sparar y antal liv? När man inte har rensat sin statistik från sådana som skulle dött ändå oavsett hastighetsbegränsning på den aktuella vägen.
- Varför låter vi dem hållas med sitt sabotage av vägtrafiken? När alla som har något förstånd i ärendet vet att det är högt flöde som är trafikens främsta uppgift.
- Varför satsar vi miljarder på el- och telenäten? När ökad kapacitet bara betyder ökad trafik.
- Varför är det är dåligt med ökad trafik på vägnätet? När det är bra med ökad trafik på el- och telenäten.
- Varför är det ingen som påtalar likheterna med dem som för sent upptäckte de dåliga sidorna med fascism och kommunism? När miljömupparna försöker förändra vårt samhälle i grunden genom att slå på biltrafiken.
- Varför är det ingen som säger ifrån när miljöskatterna på bilismen bara går rakt in i den allmänna förlustverksamheten? När det var utlovat att de pengarna skulle hjälpa oss att ställa om till miljövänligare alternativ.
- Varför är det ingen som nyktert säger som det är? Att vi har minst 20 år på oss att byta bränsle. Om vi börjar nu och jobbar oss fram så kan det vara gjort om 20 år, men det är ingen panik.
- Varför är det ingen som står upp för individerna? När dessa mörkermänniskor vill tvinga alla till kollektivt beteende.
- Varför är det ingen som varnar för storebrorssamhället? När de vill övervaka varje steg vi tar.
- Varför är det ingen som ifrågasätter om vägverket gör sitt jobb på rätt sätt? När det inte bygger moderna vägar för högt flöde och istället lämpar över på polisen att jaga dem som inte orkar finna sig i vägverkets sätt att sköta sitt uppdrag.
- Varför har vi inga trafikjournalister? Vi har bara motorjournalister som ägnar sig åt pryl- och statusjakt.
- Varför är det fult med trafik? När vi alla, hela samhället, är så beroende av att den fungerar.
- Varför är det fint att försvåra för ett bra trafikflöde? När ett bra flöde spar både tid, pengar och miljö.
- Varför låter vi avundsjukan regera i trafikpolitiken? ”Om inte gamla jag kan eller vill köra fortare eller på bättre vägar så ska ingen annan få göra det heller.”
- Varför låter vi avundsjuka kollektivresenärer bestämma om vägtrafiken? Bara för att de inte vill eller kan köra bil. När hundra procent av deras vägkostnader och femtio procent av biljettpriset betalas av skattemedel.
- Varför inser inte såväl medelsvenssonbilister som motorjournalister att om vi bygger fler motorvägar så ryms den tunga trafiken mycket bättre och säkrare med personbilarna? Det räcker med dubbelfiliga vägar med mitträcke för att underlätta framkomligheten.
- Varför berättar inte vägverket att vajrerräckesvägarna har skrämt bort fotgängarna från vägarna? Kan det vara orsaken bakom de minskade dödsolyckorna på dessa sträckor? Det finns inga fotgängare kvar att köra ihjäl.
- Varför berättar inte vägverket att vajrerräckesvägarna har försvårat verksamheten för delar av den tunga trafiken? Svårigheten att leverera speciell maskinutrustning och annat har redan kostat svenska jobb.
- Varför låter vi dem som har som sitt levebröd att sätta upp vajerräcken att stå för statistiken och målsättningarna med trafikpolitiken? När det finns så många andra alternativ till hur vi kan lösa de problem som finns.
- Varför får vi ingen kraftfull folkrörelse som kräver bättre trafikpolitik? När allt annat kan organiseras i detta land.
- Varför är det inget politiskt parti som inser att de med en bra trafikpolitik kan få ett stort väljarstöd från alla håll? När alla andra partier väljer att ösa miljarder över en i stora delar dödsdömd järnvägstrafik.
- Varför sätter man inte en agenda med fasta datum när det första, andra och tredje delmålet i trafikens miljöomställning ska vara genomfört? Gör det för en tjugoårsperiod och lägg till bidrag eller skattelättnader till de företag som kommer ut på marknaden med kundanpassade system.
- Varför är det ingen politiker som ser affärsmöjligheterna i att vara först med det nya? Istället blir vi bara först med att riva det gamla, utan att ha något att ersätta det med.