Den sanna glädjen

Skadeglädjen driver opinion och därmed politiken. I vår allt mer medialiserade värld blir naturligtvis medias inbyggda logik allt mer avgörande. Det tycks som om rubriker som appellerar till skadeglädje säljer bättre än rubriker som manar till delad glädje. Rubriker om katastrofer, försämringar och ökande hot säljer bättre än motsatsen.

Brottsligheten sjunker i såväl absoluta som relativa tal. Men media ger bilden av ökande brottslighet. Medborgarna tror på bilden av ökande brottslighet och formar sin opinion därefter.
En förändring i klimatet kan med fördel betraktas som en värld av nya möjligheter. Men media ger bilden av hotande klimatkatastrofer. Medborgarna formar sin opinion därefter.
Politiker, myndigheter och företagare utformar sina strategier utifrån de opinioner de möter. Därmed bekräftar de medias vrångbild av verkligheten. Verkligheten utvecklas via sinnenas förvillelse till något betydligt sämre än den kunde vara.

This entry was posted in Aktuella övriga ämnen, äldre text and tagged , , , , . Bookmark the permalink.