Vad är kyskhet i våra dagar? Motsats till vällust, jovisst. Men vi har befriat oss från kyrkans moralsyn på sexualitet. Vi har accepterat ett visst mått av njutning som en rättmätig del av ett liv i frihet. Men om man ska separera kyskhet från dygden avhållsamhet, då utkristalliserar sig kyskhet som den enda av dygderna som inte handlar om gärningar, utan om filosofisk inställning till livet.
Kyskhet visar sig vara renhet i ande och tanke, till skillnad från de andra dygderna som handlar om gärningar. Man kan till och med påstå att kyskheten är den mentala, beredskapen, förutsättningen för de andra dygderna. Utan kyskhet kan det vara möjligt att göra flera av de andra dygderna, men de kommer aldrig att vara självklara. De kommer att kännas påtvingade som ett socialt stigma.
Så hur kan man beskriva det rena sinnet? Kanske som en liknelse. Till exempel den om de två munkarna från en mycket sträng orden som på en pilgrimsvandring blev vittnen till hur en kvinna som tvättade kläder på en brygga föll i vattnet. De såg hur hon inte kunde simma och hörde henne ropa på hjälp. Den ene munken sprang då ner i vattnet och räddade henne, medan andre stod passivt kvar på vägen. När de åter kommit ett stycke på väg förebrådde den passive munken sin broder.
Han sa, -Broder, hur ska du sona din synd? Du vet att vår tro och våra löften förbjuder oss att röra vid en kvinna, än mindre bära en.
Varpå den räddande munken svarade, – Min broder, du bär visst fortfarande på henne!
Om vi utan orena baktankar kan göra det rätta är vi således kyska. Den goda viljan osjälviskt till hjälp på det sätt vår nästa efterfrågar den, inte nödvändigtvis som vi önskar tillhandahålla dem. Frivilligt erbjuden, inte beslagtagen som tvång.
Satan lurar dock som alltid i skuggorna. Risken finns att man själviskt börjar njuta vällustigt av sina goda gärningar. Hämningslöshet och hänsynslöshet fördärvar de föregivet goda avsikterna.
Orwellska nyspråkskonstruktioner, förbud och inskränkningar, tvång och påbud, ämnade att glorifiera den egna positionen oavsett konsekvens för den drabbade, sådant är allt annat än dygdigt. Var och en får skärskåda organisationer som SNF, WWF, IPCC, byråkrati i Sverige och EU, samt politiska organisationer och utröna vilka dygder de har, om några.