Projekt stoppa bilen

EU anser att Sverige ska mer än halvera antalet dödsfall i trafiken från 300 till 130. DN har skrivit om detta flera gånger, nu senast dock endast i pappersupplagan. Trafikverkets förbudsivrare ställer gärna upp. Sänkta hastighetsgränser, förbud mot äldre bilar och dubbdäcksförbud föreslås. Det senare för att få ner halten av de partiklar som finns på våren efter sandningen innan man sopat upp. Ett slag i luften alltså, eftersom det redan är känt att de skadliga partiklarna kommer från sanden när vårsolen torkar upp gatorna. Mer dubbfria däck och ökad sandning förvärrar är alltså en del av problemet, inte lösningen. Att dubbdäcksförbud ökar riskerna vet alla som provat både och. 

Sverige har kanske den lägsta dödligheten i trafiken i Europa. Så vad EU ska lägga extra krav på oss för, det är svårt att begripa. Om det inte är så att ordern är beställd från Sverige. Att det finns ”experter” som inte förstår att trafik handlar om att flytta personer och föremål från A till B och att all rörelse innebär risker, det vet vi sedan länge. Frågan är om de avser att slå sönder hela vårt samhälle genom att slå på transporterna? Sverige har för god ekonomi, så det vore mer rättvist för våra konkurrenter om det svenska samhället helt enkelt brakade ihop?

Folksam har varit delaktigt i ett projekt där folk får sänkta premier om de kör sakta. Deltagarna har övervakats via GPS där vägarnas hastighetsgränser varit inprogrammerad. Så vi antas få en bättre trafikmiljö om en massa såskoppar år ute och täpper igen infrastrukturen? Integritetsfrågan har tydligen inte varit uppe alls.

Avsikten med allt krångel är väl att det ska bil så dyrt och obekvämt med bil att svenskarna inte har råd. Tack, kan någon beställa fram en hästdroska åt undertecknad? Jag har en avgång med ångjärnvägen att passa!

 

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 svar på Projekt stoppa bilen

  1. allemand skriver:

    Vi har diskuterat det tidigare, men de mest inkompetenta i denna härva av myndigheter verkar ha hamnat på Trafikverket.

    Förmodar att många av de som sitter och sover i Borlänge hade problem med att få körkort.

  2. B-J Bjurling skriver:

    ”Avsikten med allt krångel är väl att det ska bli så dyrt och obekvämt med bil att svenskarna inte har råd.”
    Precis som med djurskyddsregler och djurhållning… eller jakt…
    Jämför också sista stycket i ”När boten är värre än soten”. Mönstret går igen överallt.
    Så nej, Trafikverket är vare sig unika eller ens ovanliga.

  3. Niklas skriver:

    Under lång tid har billisterna fått betala långt mer till staten i form av fordonsskatt samt drivmedelsskatter (inklusive momsen) än vad samhället har återinvesterat i vägunderhåll. Jag kan inte siffrorna, men det rör sig om åtskilliga miljarder varje år. Detta sätter naturligtvis sina spår på vägarnas standard, som lämnar mycket att önska för bilister och än mycket mer för cyklister.

    Hur hade dödstalen sett ut om det istället rått balans mellan väginvesteringar + nybyggnation och skatter? Troligtvis hade vi redan varit nere på runt 130 döda/år, varav merparten nog skulle vara självmord.

    • mats skriver:

      Det var ett mycket viktigt påpekande du kom med där. Man räknar med att 100-150 trafikdödade per år är självmord. Hur vi ska kunna göra trafiken, inklusive motorcyklar, fyrhjulingar, snöskotrar, traktorer, etc, så säkra att det inte ens går att ta livet av sig med dessa hjälpmedel för dem som verkligen vill, det begriper inte jag.

      • Niklas skriver:

        Man får väl plocka bort motorerna;) Men seriös så gäller det ju generellt att satsa massa pengar på vägunderhåll och nya vägar, så att de uppnår tillräckligt god standard.

Kommentarer är stängda.