Klimathotaren och energikommissionären Günther Oettinger föreslår gemensamma vägtullar i hela Eruopa för att minska bränsleförbrukningen. Detta naturligtvis för minska koldioxidutsläppen. Om det skulle lyckas, alltså att minska utsläppen så innebär det en effektiv broms på handeln i Europa. Det går alltså på tvärs mot principen om fri rörlighet och det vore kontraproduktivt för en återhämtning av Europas ekonomi.
Gemensamma och lika vägtullar över hela unionen är inte heller förenligt med subsidiaritetsprincipen, en tanke som lite oväntat väckts av kritiker till förslaget. Däremot sägs att det skulle passa bra in med Polluter Pays Principen. Äntligen skulle bilägare och förare tvingas göra rätt för sig, enligt några kommentarer. Trots att flera undersökningar visar att bilismen med råge betalar sina egna kostnader. Då har man ändå inte räknat in nyttan av det utförda transportarbetet.
Det är dags att politiker och påtryckare börjar erkänna det fulla värdet av vägtransporter och bilism.
Ja här i Sverige betalar vi 2.38 kr per liter i CO2-skatt som ger statskassan runt 9 miljarder från bensinen. Skulle svensken köra mer om den slopades?
Hmm…
Är det en EU – skatt det handlar om….
Egentligen.
Intressant tanke,Thomas. Det tänkte jag faktiskt inte på. Som jag förstått förslaget skulle de enskilda länderna besluta om och driva in vägtullarna, men priset skulle vara detsamma i hela unionen. Kanske är det som du föreslår ett sätt att dra in skatt som länderna kan betala in till EU.
En annan konsekvens som inträffar är att dieseltjuvarna får börja betala vägskatt. Men de kanske hittar ett sätt att smita från det också. I övrigt blir det som vanligt, vi ärliga får betala flera gånger om.