Invandrare orsakar fler trafikolyckor

Är det korrelation eller kausalitet? År 2018 inträffade fler dödliga trafikolyckor än på flera år. Samtidigt har vi sedan 2015 haft en stor invandring av människor från utomeuropeiska länder. Dessa har i ökande grad kommit ut på vägarna som bilister. Nu rapporterar forskning om trafikolyckor att invandrare är överrepresenterade i förhållande till sin andel av befolkningen.

Något betyder det, men vad? Den varma sommaren medförde även något fler dödade mc-förare och 2017 kunde vi läsa att antalet cyklister i singelolyckor med dödlig utgång ökade. Inte i något av dessa fall med tvåhjulingstrafikanter har jag sett någon redovisning hur de fördelar sig mellan invandrare och svenskar.

Säkra slutsatser är därför bortom min åtkomst. Det enda jag kan göra är att gissa. Därför gissar jag att många av de migranter som kommit hit inte är integrerade för svensk trafikkultur. Om våra myndigheter inte inser det och skapar särskilda program för trafikintegrering, alternativt utvisar dem som inte bör vara här, kommer myndigheterna istället att piska vanliga svenskar till att försöka minska antalet olyckor i trafiken.

This entry was posted in Trafik and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Invandrare orsakar fler trafikolyckor

  1. Stefan Eriksson says:

    Jag har nödgas resa med bil via västtrafik vid ett par tillfällen den senare tiden. Ingen “behaglig” upplevelse precis.
    Jag möts av en yngre kille med rötter i Östafrika, gissningsvis 23 år gammal, som har funnit ett självändamål att utnyttja fordonets hela potential. Varvräknaren pendlar ihärdigt mellan 0 och 6000 varv i gatumiljön där resan oftast startar.
    Jag letar omedvetet efter om där finns ett 4-punktsbälte men får nöja mig med orrginalet .

    Samtidigt gör sig chauffören “isolerad” mot sin omvärld genom att stoppa in ett par högtalare i vardera örat för att lyssna till “hemlandets” populärmusik. Kommunikation förare och passagerare emellan är därmed helt utesluten.

    Resan fortsätter ut ur staden. Där märker jag en påtaglig sänkning av “tempot” i körsätt. Behagligt att det lugnar ned sig lite, tänker jag, tills jag upptäcker varför.
    Då låser nämligen chauffören sin blick på GPS-en som sitter monterad ovanpå instrumentpanelen.
    Att ta del av information via skyltning (eller av mig som vet varåt vi skall åka) är “överkurs. Det finns ju GPS.
    I regel blir det ett par “felkörningar” vid varje tillfälle, och då får man gå mer handgripligt tillväga och rycka ur någon av hörlurarna i förarens öron för att försöka förklara den rätta vägen.
    Samtidigt framgår det med tydlighet att föraren har noll koll på vad som övrigt händer i trafikmiljön.
    Han har ju sin musik och GPS-en, vad behövs mer?

    Jag brukar aldrig köpa någon lott med argumentet att jag har ingen tur, men det är fel.
    Jag har ju faktiskt kommit hem “helskinnad” efter ett par sådana resor, och det måste ju faktiskt vara att betrakta som ren tur, för med förarens kvaliteter har det inte att göra.

  2. Dandersan says:

    Attityd är farligt i trafiken.
    Svarta BMW är farliga i trafiken.
    Svarta BMW visar på attityd.

  3. Rikard says:

    Hej.

    Jag undrar var dessa invandrare får pengar till körkort ifrån?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • Göran says:

      Är man före detta ISIS-krigare får man betalt för körkort av kommunen.

      • Stefan Eriksson says:

        Är man före detta IS-krigare har man en helt annan inställning eller attityd till andra eller sig själv i trafiken.
        Ett människoliv rankas inte så högt i dennes sätt att prioritera.
        Än värre är att “yrkestrafiken” snart tagits över av dessa “dödsföraktande” individer.
        Ställs inga krav på ett förarbevis för yrkestrafik numera ?

        Det kanske är så att de har “vunnit” sina förarbevis.
        Se där, man skall ha lite tur för att lyckas.

  4. Göran says:

    Samtidigt som invandrare är överrepresenterade i trafikolyckor är de även överrepresenterade bland de som kuggas på körkortsproven. För att motverka kuggningarna ska kraven för att få körkort sänkas. Kan vi förvänta oss ännu mer olyckor?

    • Basti says:

      Döda i trafiken per 100.000 invånare 2013 (WikiP.):
      Sverige: 2,8
      Afghanistan: 15,5
      Etiopien: 25,3
      Irak: 20,2
      Nigeria: 20,5
      Saudi: 27,4

      Ja, det tycker jag att vi kan förvänta oss, samt krav på att förbjuda mänskliga förare eftersom det kan vara svårt för myndigheter att ha koll på exakt var alla bilar befinner sig, vilka som sitter i dem och vad de som sitter i bilarna har för hjärtrytm och sinnesstämning i realtid om inte de kan kräva att bilen är tillräckligt hitech för att köra själv. Dessutom skulle det vara svårt för staten att krocka bilar som kontrolleras av den som kör bilen, vilket försämrar deras möjlighet att avvärja terrorattacker, oseriös journalistik eller kriminell opposition.

      Jag har väldigt svårt att tro att inte sänkningen av kraven syftar till att skapa opinion för att förbjuda mänskliga förare.

  5. Thomas Gunnarson says:

    Hmm… När den hysteriska inställningen angående “nolltoleransen” om dödsolyckor i trafiken innebar att man detaljreglerade hastigheterna lokalt, med skyltar överallt och en jävla massa olika hastighetskrav – så insåg folk att de aldrig skulle kunna hålla i huvudet vilken hastighet som gällde där de just befann sig… Alltså skippade man alltihop och kör som biltjuvar. Istället borde man behållit de gamla funktionerna, med möjlig sänkning av hastigheten inom tätbebyggt till 45 km per tim. 70 och 90 km där man haft det förut (ev. 80 överallt) och höjt gränsen 120 på motorväg…. Men detta som nu är, har skapat ett totalt haveri som gjort svensk trafikrytm till ett varnande exempel utomlands…

    • Dandersan says:

      Mitt i prick!
      Skylttillverkarna måste ha haft gyllene tider.
      Vissa sträckor kräver fomel 1 bilar för att hinna gasa och bromsa i skyltad takt.
      På andra ställen får man i god tid veta om kommande hastighetsbegränsningar-typ 40 om 100 m.

      • Thomas Gunnarson says:

        Tack. Och givetvis.. om man kommer hit som immigrant och ser denna röra så hänger man på naturligtvis… Vi gammelsvenskar, som har den gamla trafikrytmen i blodet, fattar ju inte att det är nya tider.. nu är det saudisk ökentrafik som gäller – den som har störst fordon bestämmer.

        • Stefan Eriksson says:

          Den som har mest onödig utrustning i bilen som tar uppmärksamheten från framförandet vinner!!
          Tror jag, det verkar ju så!

          Det här med att känna av trafikrytm osv. löser inte bilfabrikanterna utan att lobotomera föraren.

          Och det kan ju förefalla lite drastiskt.

  6. Anders Rydén says:

    Här är ett filmklipp hur trafikanter från olika länder reagerar på en ambulanssirén .
    https://youtu.be/4nqkhC8zn8Y
    Ganska så talande, notera gärna hur många bilar som kör i bredd från Shanghai i början av filmen.

Leave a Reply