Amerikansk kollaps?

Vad kommer hända om Trump vinner? Eller är rätt fråga att ställa vad som händer om Harris vinner? Kanske är rätt fråga, varför eller rent av hur nära är USA en samhällskollaps?

Här finns flera artiklar, kommentarer och statistik som visserligen pekar åt olika håll, eller på olika saker att uppmärksamma. Gemensamt är dock att de alla varslar om att allt inte står rätt till i USA.

Det kan vara läge att påminna om Sir John Bagot Glubbs granskning av imperier i historien. Han hävdade att från det att de lämnar en ordinär tillvaro bakom sig och stiger till imperiell makt för att sedan gå under, tar det cirka 250 år. Det är ungefär den tid som gått sedan USAs oavhängighetsförklaring.

Marcus Allen, Fd. FBI-agent avslöjar stor oreda inom FBI. Varnar att något kan hända efter valet, uppmanar folket att beväpna sig själva.

Demokraterna är redan påkomna med valfusk. Söker ändra regler och procedurer i sista minuten.

Hela USA riskerar hamna i en psykisk kris värre än efter Pearl Harbor, om Trump vinner, varnar analytikern Mark Halperin.

Ny statistik visar att demokratiska väljare beväpnar sig i aldrig tidigare skådad omfattning. Numera har över hälften av alla hushåll minst ett skjutvapen.

Historieprofessor David Gibbs drar likheter mellan hur USA provocerade Sovjet till kig i Afghanistan och nu Ryssland i Ukraina. Detta kan komma avslöjas fullt ut om Trump vinner.

Anthony Blinken som just prisats av Sveriges regering och statschef är inte populär i alla läger.

Hur ändras förutsättningarna för fortsatt krig i Ukraina om Trump och Vance vinner?

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

80 svar på Amerikansk kollaps?

  1. Jan Andersson skriver:

    Visst har USA existentiella bekymmer, mest på ledarskapsnivå men även att enskilda medborgare vill vara dumdristigt ”fria” i en utsträckning som saknar motstycke i resten av världen. Dåligt ledarskap leder till dåliga beslut eftersom ledargestalter som ställer motkrav på medborgarna har svårt att bli särskilt populära och därför inte särskilt långvariga.

    Variationerna är dock stora även i USA, och de fungerande mönstersamhällen som också finns får man aldrig läsa om.

    Om man ska räkna upp allt som USA har bättre än de flesta andra regioner i världen, blir listan ändå lång:

    – Ett gemensamt språk.
    – Låg befolkningstäthet.
    – Tusenåriga egna energitillgångar.
    – Ingen risk för militära angrepp från fientliga grannar.
    – Högt hantverk- och yrkeskunnande på alla nivåer.
    – En grundläggade kultur och vilja att jobba för sitt eget välstånd, ”The American Way”.
    – Religionsmotsättningar saknas i hela den amerikanska kontinenten.
    – En delvis outvecklad marknad med enorm utvecklingspotential i söder.

    Men i en typisk konkurrerande marknadsekonomi söker man alltid de bästa lösningarna till det bästa priset. Det innebär att de egna producenterna måste pressa kostnader och kvalitet tills det bokstavligen inte håller längre, eller koncentrera sig på områden som saknar seriös konkurrens.

    En medveten statsledning bevakar utvecklingen, men om man då gör konkurrerande varor dyrare blir man snart utbytt mot en omedveten dito. Men Kina har helt annorlunda förutsättningar och ett annat ledningssystem som styr med järnhand och anpassar sig blixtsnabbt. Alla andra i världen håller andan just nu; vilken princip kommer att vinna i USA?

    Egentligen är skillnaden: vill amerikanerna fortsätta med att sitta i soffan med en kinesisk fjärrkontroll i handen och se på sin kinesiska TV-apparat, eller spotta i händerna och jobba för personlig och nationell ”independence”? Valet är medborgarnas, men så inte i Kina, där en liten grupp ledare bestämmer allt. Kanske klokt nu, men hur blir det under nästa generation ledare? Kanske tur att Nordkorea finns kvar som avskräckande exempel…

    • Mats Jangdal skriver:

      Du har fel på tre punkter Jan!
      Det gemensamma språket är idag så uppluckrat att media tvingas erbjuda spansk version av sina program.
      Hantverksskickligheten variear betänkligt.
      Religionsmotsättningarna har uppstått även där, med importen av muslimer.

      • Benny skriver:

        Det enda som håller ihop USA är dollarn och när den försvinner som världsvaluta finna inga incitament för delstaterna att bry sig om träsket i Washington som de flesta i USA ändå hatar. Frågan nu är bara hur länge dollarn överlever men så länge USA kan hålla igång krigen, sanktionerna och den politiska kontrollen över vasallerna kan de halta sig fram, sedan är det finito. Den som inte ser tecknen är totalt oinformerad om det verkliga läget.

        • Glenn skriver:

          Håller med. Vad vi ser nu sakta men säkert ( eller fort) är dollarns kollaps. Brics är nu större än G7 nu och fler medlemmar står på kö för att bli fullvärdiga eller delvis fullvärdiga medlemmar. Ett flertal centralbanker uppges undvika dollar och också fiat valutor vilket ger en föraning om den kommande kollapsen – att blåsa rent och omforma världens ekonomiska system. Gör er skuldfria innan eländet. På Swebbtv finns ett avsnitt med David Webb ( för ett par veckor sedan ) som är högintressant. Han har skrivit boken ”The Great taking”. Man får onekligen rysningar om hans vinkel på kommande scenario stämmer. Detta avsnitt rekommenderas starkt.

        • Glenn skriver:

          ” Perhaps it’s too early to call it, but the yield appears to have bottomed and is on the turn higher. If this is the case, then not only will we see bond prices declining significantly, but this unexpected development could crash equity markets as well. Given that foreign dollar holdings total about $32 trillion overwhelmingly invested in bonds and equities, we can see that foreign faith in the dollar is being severely tested.”

  2. PerH skriver:

    Benny skriver 08:37
    Exakt
    ..så länge USA kan hålla igång krigen, sanktionerna och den politiska kontrollen över vasallerna (i NATO ) kan de halta sig fram, sedan är det finito. Den som inte ser tecknen är totalt oinformerad om det verkliga läget.

    Svara

  3. Samuel af Ugglas skriver:

    Det är dem som opererar i skuggan av alla händelserna i USA som är mycket farligare för oss och övriga mänskligheten nämligen SOCIALISTERNA ! ! !
    De riktiga AMERIKANARNA reder nog ut problemen. Vi har betydligt svårare problem med socialister som plundrar oss på LIV och EGENDOM.
    Rättsläget i vårt Sverige är odefinierbart. SORRY.
    Nu läser vi att Petra Lundh och friherrinnan Charlotte von Essen skall pladdra inför Konstitutions utskottet.
    Man tar sig för panna!

  4. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    BRICS 2024: Blockchain Financial Payments, Common Currency, Expansion, mBRIDGE, | Dr. Y. Lissovolik.
    2024-10-24

    https://www.youtube.com/watch?v=XRLiVPFpIMQ

    Mvh,

    • Claes-Erik Simonsbacka skriver:

      BRICS mötet, sammanfattning

      Västvärlden har försökt isolera Moskva från den globala ekonomin på grund av Ukrainakriget. Men denna veckas BRICS-toppmöte i Ryssland kan ha bevisat nationens betydelsefulla diplomatiska roll när framväxande ekonomier ser ut att utmana västerländsk dominans .

      BRICS avslutade sitt 16:e årliga toppmöte i Kazan, Ryssland på torsdagen, vilket var det första sedan blockets expansion och deltog från mer än 20 länder – inklusive de som hoppades få gå med i alliansen. Kazan-deklarationen som utfärdades vid toppmötet inkluderade stöd för interbanksamarbete, gränsöverskridande betalningar, en spannmålshandelsplattform och den nya utvecklingsbanken inom blocket. Att skapa en internationell ädelmetallbörs diskuterades också, och en symbolisk BRICS-sedel avtäcktes.

      Ledarna efterlyste nedtrappning av regionala krig, även om inga specifika åtgärder diskuterades. FN:s generalsekreterare Antonio Guterres efterlyste fred i Gaza, Libanon, Sudan och Ukraina. På frågan om Donald Trumps löfte att avsluta Ukrainakriget om han valdes till president sa Vladimir Putin att uttalandet verkade uppriktigt. ”Vi välkomnar verkligen uttalanden av det här slaget, oavsett vem som gör dem”, tillade han.

      När det gäller att utmana den amerikanska dollardominansen sa Putin att målet inte var att förkasta valutan, utan istället hitta alternativ om åtkomsten är begränsad. ING tror att BRICS har störst potential att vidarebefordra sin de-dollariseringsagenda i valutareserver. Men hur framgångsrika skulle BRICS vara med att tillhandahålla alternativ till västdominerade institutioner? På vissa sätt upprepar det EU:s erfarenhet. Ju fler länder som ansluter sig, desto bredare intresse, men desto svårare är det att komma fram till snabba beslut.

      Mvh,

      • Mats Jangdal skriver:

        Här är vi nog mer ense. BRICS kan vara en nyttig motvikt till amerikansk imperialism och europeiskt dito patrulltraskande.
        Men det är inte säkert att det blir bra med en massa smånationer som gisslan hos befolkningsjättarna.

        Det vore väl om man kunde återgå till åtminstone ett någorlunda fast värde som valutakurserna förhåller sig till.

        Det svenska inflationsmålet om 2% är ett rent hittepå, som dessutom är skadligt för allmänheten. Det borde vara noll, om det ska vara någon nytta med att spara pengar. Men då knorrar spekulanterna.

      • Claes-Erik Simonsbacka skriver:

        BRICS MEDLEMSKAP (9 medlemmar + 13 partnerländer):

        – 5 ursprungliga medlemmar är Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika.

        – Fyra nya medlemmar som officiellt antogs i januari 2024 är Egypten, Etiopien, Iran och Förenade Arabemiraten. (Saudiarabien har inte officiellt accepterat. Argentina avvisade erbjudandet.)

        – 13 ”partnerländer” är Algeriet, Vitryssland, Bolivia, Kuba, Indonesien, Kazakstan, Malaysia, Nigeria, Thailand, Turkiet, Uganda, Uzbekistan och Vietnam.

        Mvh,

  5. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    USA kan stå inför en demokratisk erosion, d.v.s. USA kan omvandlas från demokratisk förbundsrepublik till en form av nationalistisk fascistisk förbundsrepublik, om Donald Trump skulle bli omvald till president!

    Donald Trump har gjort flera uttalanden som har uppmärksammats för sina ekon av fascism och retorik som påminner om 1930-talet.

    Donald Trump´s beteende kan jämföras med en berusad förares irrfärd på vägen!

    Mvh,

    • Mats Jangdal skriver:

      Den stora risken är dock att demokraterna ”vinner”, troligast med omfattande valfusk. Därefter väntar en permanent omdaning till socialistisk diktatur. De har länge beundrat sådana i Europa.

      Jag känner inte till någon människa över huvud taget som det ljugits så mycket om som Donald Trump

      • Samuel af Ugglas skriver:

        Vi kan ju fundera lite över varför FOX Corp så lättvindigt och glatt betalade ett enormt skadestånd till ”Dominion” för att stävja allt klander om redovisningsfusk?
        Naturligtvis nertystat!

      • PerH skriver:

        Instämmer i hur Trump drevats sedan klev in på den politiska arenan.
        Trump var definitivt hatad från scratch, han tillhör inte de smorde som styr USA, bara att inledningsvis annonsera ”städa upp träsket” innebar en tänkvärd dödsdom.
        Kontinuerliga förföljelser följde, de pågår fortfarande.
        Jag har haft förmånen arbeta med film och TV-produktion, även avveckling kallad, sända allmän och nyhetsredaktionernas program från 1969 och framöver, senare i huvudsak nyhetsproduktion från 1984 då som regional redigerare.
        Detta hos SVT.
        Gick i pension 2009.
        Den som inte reagerar på missförhållandet saknar något, vilket jag anser kan hålla våra media ansvariga för.

        • Glenn skriver:

          Mot detta kan hållas att inte vem som helst ”släpps fram” till att kandidera. Med andra ord, är Trump ett alternativ som accepterats trots den massmediala hetsjakten, trots hans verbala oanständigheter.

          Vad är då avsikten med att ha T som politisk maktspelare?
          Vem tjänar på att han ”finns där”?

        • Mats Jangdal skriver:

          Kul att du också jobbat på SVT!
          Jag utbildade mig till fotograf 1976-78. Det var då praxis att två elever från utbildningen gick som kameraman/studioman på Nordnytt i Luleå. Vi gick varannan vecka var. Det var sånt där mygel som SVT gjort upp med fack, arbetsförmedling och skolan för att få billig arbetskraft mot outtalat löfte om möjlighet till anställning.
          Jag fick inte, men Johan Hellsten fick, som ljudtekniker!

          Det var mycket som var konstigt på SVT tyckte jag. Efter en veckas utbildning på SVT i Göteborg, där Ria Wägner skällde på allt och alla mellan tagningarna, blev det så jobb i Luleå. Där var då en Hansson tror jag hin hette, som senare blev chef i Östersund, en synnerligen otrevlig kvinna. Janne Sundén, (inte Sundström) bara gled omkring och blev senare korrespondent i Asien, Rolf Frediksson, som senare hamnade i Bryssel. En sansad man.

          Där fann även Fredrik Burgman, som vid det laget ledsnat på SVT och gärna skojade med kontrollrummet genom att spela full och hitta på saker i studion när bandade inslag visades för publiken. Vi kom bra överens.
          Ted Ström var illustratör. Som bekant är han konstnär och musiker med den stora hitten En Vintersaga. Också en trevlig kollega.
          Där fanns även andra, som jag inte spenderade lika mycket tid med.

        • Claes-Erik Simonsbacka skriver:

          För nationalfacisten D Trump hör frågan om vad som är sant eller falskt hemma i ett annat universum. Hans nära medarbetare spelade med och talade om ”alternativa fakta” när Trump och de själva sprid felaktiga uppgifter. Olof Ehrenkrona, diplomat och tidigare rådgivare åt Carl Bildt, beskriver Trumps tankevärld, som har drag av en psykotisk miljö.

          Individer med narcissistiska drag är självupptagna, saknar empati för andra och tar inte ansvar eller känner skuld för sina handlingar. Å andra sidan drivs psykopater av sina egna idéer utan att ta hänsyn till konsekvenserna av sina handlingar eller ägna sig åt självreflektion. Kombinationen av narcissism och psykopati beskrivs som särskilt olycklig på grund av individens oförmåga att förstå eller bry sig om den skada de orsakar andra i maktpositioner.

          Mvh,

          • Mats Jangdal skriver:

            Det är precis sådana lögner om Trump som jag avsåg.

            • Claes-Erik Simonsbacka skriver:

              En skrämmande scenario om D. Trump blir USAs nästa president. Då det till USA presidentens uppgifter hör att vara högsta befälhavare för de militära styrkorna. Rätten att förklara krig och godkänna formella fördrag med främmande makter ligger formellt hos kongressen, men presidenten kan åtminstone för en kortare tid sända amerikanska trupper utomlands utan kongressens godkännande. Dessutom är den högsta militära befälhavaren i Nato är alltid en amerikansk militär som är underställd USA:s president.

              En av de mest betydande bidragsgivarna till uppfattningen om Amerika som ett ”levande dårhus” härrör från är den extrema politiska polarisering som har slagit rot i samhället. Valet av Donald Trump markerade en vändpunkt där traditionella normer för politisk diskurs ändrades. Hans administrations omfamning av auktoritär taktik, inklusive undergrävandet av demokratiska institutioner och normer, har lett till utbredd desillusion bland medborgarna. Många amerikaner måste känna sig fångade i en verklighet där rätt och fel är inverterade, vilket skapar en atmosfär av förvirring och rädsla.

              Mvh,

              • Mats Jangdal skriver:

                När jag läser amerikansk media menar de att valet av Trump 2016 innebar en återgång till traditionella amerikanska värden.
                Valen av Obama, Biden och lanseringen av Harris innebär i stegrande grad avsteg från de amerikanska värdena. Men demokraterna själva säger naturligtvis det motsatta.

              • Göran skriver:

                Låg du och sov från 2017 till 2021?

                Oj, vad krig Donald Trump skapade.

                Den djupa staten, med det militärindustriella komplexet tillsammans med korrupta politiker och höga generaler ville hålla igång kriget mot ISIS i fem år.

                Vad gjorde Donalt Trump? Jo, han tog Airforce 1 och åkte och talade med generalerna på marken och på plats. Fyra veckor senare var kriget slut.

                Det är precis sådant som gör att man har satt igång en hatkampanj mot Donalt Trump.

                Och många individer går på det både i USA, Sverige och övriga världen. De till och med har inget emot att tala om hur lurade de är.

    • Göran skriver:

      Det är knappat smickrande för din intelligens att kalla Donald Trump för fascist.

      Kamala Harris är den mest vänstervridna personen inom amerikansk politik. Hon står längre till vänster än Bernie Sanders.

      Låt säg att Kamala Harris vinner. Det innebär att stor invandring vars syfte är att skapa demokratiska väljare. Med andra ord kommer USA att bli demokratiskt för all framtid.

      De negativa konsekvenserna för västvärlden blir för mycket att skriva om här.

      Sist. Hur fasen får man kapitalisten och frihetsälskaren Donald Trump att hamna till vänster rent politiskt, för fascism är vänster och en form av socialism?

  6. Samuel af Ugglas skriver:

    ”Omdaningen” påhejas naturligtvis av stackars utplundrade och förmultnade SVENSKAR, vad annars.
    Tack Mats, du ser saker och ting kristallklart.

  7. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    Trunp=Nixon

    Både Richard Nixon och Donald Trump använde sig av en retorik som appellerade till rädsla och missnöje bland väljare. Nixon lanserade sin kampanj 1968 med ett fokus på “lag och ordning” mitt under civilrättsprotester, vilket många kritiker såg som en kod för att dämpa afroamerikanska protester. På liknande sätt använde Trump en retorik som fokuserade på hotet från invandrare, särskilt mexikaner, vilket han beskrev som “rapists” och “mördare”. Båda presidenterna har anklagats för att använda dog whistle-politik för att mobilisera stöd från vita väljare som kände sig marginaliserade av den politiska eliten.

    Båda presidenterna har visat tecken på osäkerhet och behov av bekräftelse. Nixon krävde ofta beröm från sina medarbetare, medan Trump offentligt söker bekräftelse genom sociala medier och presskonferenser.

    Både Nixon och Trump har haft en konfliktfylld relation med media. Nixon försökte kontrollera nyhetsflödet genom att undvika ogynnsamma rapporter, medan Trump ofta kallar mainstream-media för “fake news” när de rapporterar negativt om honom. Båda presidenterna har också använt sina positioner för att attackera journalister och institutioner som de uppfattar som fiender.

    Nixon är mest känd för Watergate-skandalen, där han tvingades avgå för att undvika impeachment. Trump har också stått inför flera rättsliga utmaningar under sin tid i ämbetet, inklusive riksrättsprocesser kopplade till hans affärer med Ukraina samt hans hantering av dokument efter sin tid i Vita huset. Båda presidenterna har anklagats för maktmissbruk.

    Nixon styrde i en tid präglad av bipartisanship men tvingades navigera genom ett polariserat politiskt landskap mot slutet av sin mandatperiod. Trump å sin sida kom till makten under en tid av djup politisk splittring, där han ofta ignorerade traditionella normer kring presidentskapet för att främja sina egna agendor.

    Genom ovan nämnda aspekter kan man se hur Nixon och Trump kan jämställas trots deras olika bakgrunder; båda representerar komplexa figurer inom amerikansk politik vars handlingar har haft betydande negativa konsekvenser för nationen.

    Mvh,

    • Mats Jangdal skriver:

      Jag bodde där när Nixon blev omvald. Kan inte säga att jag har samma bild som du av vare sig Nixon eller Trump. Nixon var älskad av folket. Du upprepar de lögner demokraterna spred och sprider om dem. Nixons eftermäle har svärtats av demokraternas kupp mot honom.
      Anser snarare att båda två blivit offer för demokraternas utstuderade och infama lögner, cementerade av en lögnaktig media som vill se vänsterdiktatur i USA.

      • Claes-Erik Simonsbacka skriver:

        Mats, även Mussolini och Hitler var mycket älskade av folket, fast slutet, som vi vet, blev inte så glamorös vare sig för dem själva och folket.

        Mvh,

    • Göran skriver:

      Nixon är också en person som det ljugs en hel del om. Men historien om Nixon håller på att rättas till.

  8. PerH skriver:

    Träffade Burgman när vi sände hans kortisar innan Rapport, då i TVH- studio Eurovisionskontrollen EWK helt kort.
    Var under mina år i Örebro arbetskamrat med Ted och även nära granne i Nora.
    I dag är det gamla regionala delarna distrikten nedlagda, både SR o SVT, möjligtvis bara några kvarvarande skokartonger att jobba ifrån.
    Det handlade om att centralisera under ekonomins täckmantel.
    Landet talar nu med en röst, förmån regeringsstaden Stockholm

  9. Claes-Erik Simonsbacka skriver:

    En nyligen genomförd serie undersökningar från Pew Research Center visar att endast 12 % av republikanerna säger att hanteringen av klimatförändringar bör vara en högsta prioritet för presidenten och kongressen. Faktum är att klimatförändringarna rankades i botten av de 20 frågorna på Pew-undersökningsindexet. 59 procent av demokrater, å andra sidan, rankar det som en högsta prioritet, där 78% ser klimatförändringar som ett stort hot mot USA:s säkerhet. Kanske inte överraskande, därför har den republikanska kandidaten/fd president Trump ofta hänvisat till klimatförändringar som en ”bluff” och ”falsk vetenskap”.

    Mvh,

    • Mats Jangdal skriver:

      Låter rätt och riktigt att klimatpolitik, dvs att med politik söka påverka klimatet inte bör prioriteras, enär det är en ren omöjlighet.
      Däremot, att hålla en beredskap för att hantera klimatförändringar, årsmån och andra naturliga variationer, är en bra policy, låter också rätt.
      Trump är alltså det naturliga valet för den informerade och intelligenta väljaren.

    • tompas skriver:

      Klimatförändringen är förstås varken en bluff eller falsk vetenskap, ty den har pågått i årsmiljarder och pågår fortsatt. Däremot är det såklart en bluff att mänskligheten kan styra klimatet genom mer eller mindre bidrag av koldioxid. Lika lite som människan kan styra vädret, lika lite kan människan styra klimatet, som är väder på lång sikt. Dock har människan varit anpassningar till rådande klimat/väder och dess förändringar, eljest hade människan varit utdöd på denna planet. Hade jag bott och levat i USA hade min röst oreserverat gått till Trump. Inte för att han kanske är världens bästa presidentkandidat, utan snarare för att någon bättre lämpad för presidentskapet finns för närvarande inte.

  10. Jan Andersson skriver:

    USA är en framgångssaga utan motstycke i världen, men har själva gjort sig otjänster på senare år. Men inte släpper folk frivilligt allt det som gjort USA unikt i världen! Brics tror jag inte alls på: vad har Brasilien, Ryssland, Indien, China/Kina och Sydafrika gemensamt? Ingenting, utom en överstor fattig befolkning som behöver mat och tak över huvudet. Det kan inga handelsavtal i världen ändra på, möjligen kommer China/Kina att tjäna på det. Det kommer bara att leda till nya globala konflikter.

    • Mats Jangdal skriver:

      Framgången har lämnat många lik efter sig. När motgångarna kommer för USA är det många som vill påminna dem om de liken.

    • Glenn skriver:

      Tåget går Jan,
      Lätt att tycka om USA – easy living, men nu börjar motorn skära ihop.
      Bara å inse – nu handlar det bara om hur snabbt motorn rasar.

      .

      • Jan Andersson skriver:

        Jo, allt är sant. Men det är lätt att vara enögd och utläsa definitiva slutsatser baserade på andras erfarenheter, i fallet media dessutom (skickligt) vinklade, Men media har blivit verkligheten själv idag vilket är en ny situation, och som är den som kommer att utgöra hela skillnaden mot förr, när folket med sin enda röstsedel valde jobb framför allt, medan woke innebär att man inte ska behöva jobba alls. Vi kan själva se på klimatlarmet i Europa, att vi skulle har orsakat temphöjningen är den värsta lögn som drabbat oss hittills och har haft svåra konsekvenser för oss bara hittills. Ändå är det bara början, nu kommer AI som redan lurar skjortan av alla som är totalt aningslösa, men får ändå rösta fram sin föredragna regimpolicy, baserad på lögnmedia.

        Det är inte hållbart, för att låna ett populärt uttryck från miljöhetsarna. Det enda som fungerar i längden är att alla medborgare aktivt bidrar till allas försörjning, vilket bara är möjligt genom att först och främst uttyttja de många naturresurser som givits oss, och när de upphör tillfälligt eller långsiktigt göra något annat i samma riktning. Sverige var kalhugget 1870, men har idag mer skog än någonsin (inte tack vare någon miljörörelse, utan bara skogbolagens egna insikt om att återplantering är nödvändig).

        USA har tydiigt skaffat sig problem, men de är lättare överkomliga jämfört med våra dito inom EU. Det finns massor att göra i USA, men vi måste ta hänsyn till förbannelse i evighet.

        Det blir mycket jobbigare att ta oss tillbaka till verkligheten i Sverige. Lättast äR att lämna EU så snart som möjligt och börja se verkligheten i ögonen igen.

        • Glenn skriver:

          Finns inte en chans att USA tar sig ur sin självskapade kreditbubbla som drabbar oss alla till slut. Vill du få rapporteringar om Brics och pågående möte så avvik fr västmedia som endast sparsamt rapporterar.

          ” Journalisten, författaren och ledande analytikern Pepe Escobar:

          Utbyggnaden av BRICS består inte bara av 34 länder som vill ansluta sig till denna union. Det finns redan 40, efter toppmötet kommer det att finnas 50-60. Alla kommer att vilja gå med i BRICS. Det här är inget nytt. Och föreställ dig nu hur den geopolitiska delen av unionen kommer att se ut med denna utvidgning. Det måste vara rättvist mot alla nya och gamla medlemmar. Wow! Ingen har provat detta sedan andra världskrigets slut. Amerikanerna ville inte behaga någon annan än sig själva, och de skapade ett system för sig själva. BRICS handlar om något annat. Det är nationer som vill arbeta tillsammans, även när det är svårt.”

          • Göran skriver:

            Alla dessa länder som vill gå med i BRICS är trötta på västvärlden. Främst vill de ha ett nytt monetärt system eller transfersystem för betalningar.

            Västvärlden är kört. Framtiden ligger i Asien, om de inte är så korkade att det ska låta socialism förstöra dem.

            • Jan Andersson skriver:

              Det är nog exakt vad Brics är i nuvarande skick: en diskussionsklubb på bruten engelska. Men det ligger avgrundsdjupa eller oöverstigliga bergmassiv framför ett fungerande samarbete.

              Också intressant att läsa att spanska språket i USA anses som ett hinder för samförstånd och framtida samarbete där, när vi i EU har 26 (eller 29) totalt väsensskilda idiom med i vissa fall olika bokstavstecken eller alfabeten. Spanska är dessutom ett av de enklaste språken att lära sig.

          • Jan Andersson skriver:

            En konkurs är ett beprövat sätt att bli av med skulderna och börja om på ny kula. Många av dagens bästa och lönsammaste företag har börjat så en gång. Borgenärerna få svälja djupt några gånger och inse att de hellre vill behålla en kund än att se dem försvinna (utan någon chans alls till framtida återbetalning).

            I en kapatalism är alla beroende av alla vilket på sikt ger utveckling, välstånd och fred. Att hota någon leder ingenstans. Lösningen kallas idag som alltid samarbete och kunskapsutbyte.

            Jag fick en gång i Småland frågan från en utsänd ung kvinnlig forskare från Kuba: ”Hur vet en ung mekaniker åt vilket håll han ska skruva en mutter på en skruv?“. Jag svarade: ”Första gången får han väl prova sig fram, sedan har han lärt sig hur det går till. Men det finns även i sällsynta fall vänstergängade skruvar, och där kan det vara en fördel att vara ny och oerfaren och prova sig fram”.

            Men jag befarar att de fortfarande grubblar på frågan…

            • tompas skriver:

              När jag jobbade som lärare på gymnasiets fordonsprogram så visade sig det ibland att när en elev skulle lossa en skruv så drog eleven åt fel håll. Jag frågade då eleven om han kunde öppna en cocacolaflaska? Jodå det kunde eleven. Nå vrid då skruven åt samma håll som du vrider korken på flaskan. Problemet löst och eleven kom därefter alltid ihåg åt vilket håll han skulle vrida för att lossa en skruv.

    • Claes-Erik Simonsbacka skriver:

      Varför är västmakternas dominans och deras institutioner på tillbakagång?

      Västmakternas dominans har sina rötter i kolonialism och imperialism, där europeiska länder och senare USA etablerade sig som globala maktcentra.

      Globaliseringen har lett till ökad independentens mellan länder, vilket har skapat nya maktcentra i Asien, Afrika och Latinamerika. Länder som Kina och Indien har blivit alltmer inflytelserika ekonomiskt och politiskt, vilket utmanar den traditionella västerländska hegemonin.

      Kina har blivit världens näst största ekonomi och fortsätter att växa snabbt, vilket ger landet större inflytande över globala frågor. Detta skapar en situation där västmakterna inte längre ensamma kan diktera villkoren för global handel eller politik.

      Politiska splittringar, populism och extremism har ökat i många västerländska demokratier. Detta underminerar den politiska stabiliteten som tidigare var en grundpelare för västlig dominans.

      Dessutom har det uppstått kritik mot hur dessa länder hanterar internationella relationer, inklusive frågor om mänskliga rättigheter, klimatförändringar och migration. Denna kritik har lett till minskat förtroende för västerländska institutioner både inom deras egna gränser och globalt.

      Den snabba teknologiska utvecklingen har också spelat en roll i förändringen av maktdynamiken. Digitalisering och internet har gjort det möjligt för nya aktörer att få inflytande utan att gå genom traditionella västerländska institutioner. Cyberkrigföring är ett exempel på hur makt kan utövas på nya sätt som inte alltid är under kontroll av västerländska nationer.

      Detta innebär att även om väst fortfarande besitter betydande resurser inom teknologi och innovation, så finns det nu betydligt fler aktörer på den globala scenen som kan konkurrera med västmakterna.

      Framöver kommer det att ske ytterligare förändringar i den globala maktbalansen. Västmakterna måste anpassa sig till en ny verklighet där multipolaritet måste bli normen snarare än undantaget. Det handlar om att hitta sätt att samarbeta med framväxande makter istället för att se dem som hot.

      Mvh,

      • Jan Andersson skriver:

        Oavsett det rådande ekonomiska läget vill alla föräldrar oavsett vad alla företrädade för politiska ideologier, religioner eller miljörörelser säger: att barnen ska få det bättre än föräldrarna själva har haft det. Inget snack, så är det bara.

        Men i de mest framgångsrika länderna har man slagit i taket ganska hårt, och symbolerna för ett rådande välstånd utövar inte längre någon lockelse på barnen. Vad barnen (och föräldrarna därvidlag inte inser är att man inte kan baka en halv kaka i framtiden utan att tappa mycket av det som man ändå vill och måste behålla. Barnen tror på fullt allvar att det är smart att ansluta sig till wokerörelsens irrläror för att kunna jobba mindre och leva ett mer fullvärdigt liv, men fortfarande ha allt det där kvar som de är vana vid: stora bostäder med 100 m2 per person, fem bilar på gården och stora TV-apparater i varje rum.

        Det är en utopi, dessutom förödande för det egna psyket som mår bäst när man sköter ett svårt jobb.

        Så det finns ingen utväg genom att jämna ut välståndet lika hos hela folket (eller värre, mellan länder bara som ”bistånd”) utvecklingen måste fortsätta för att alla ska kunna betala för sina ”måsten”.

        Att USA nu har jätteskulder beror på att vänstern där nu har fått slut på andras pengar, lånade av Kina. Men kineserna vill naturligtvis inte se att USA blir bankrutt, det är ändå deras bästa och största kund, som håller tiotusentals småindustrier igång i Kina.

        Republikanerna i USA har en rad förslag för att minska problemen, demokraternas enda idéer är att vara emot republikanerna i alla frågor (det skulle vara så i Sverige också om det inte vore så att de konservativa här inte heller har några matnyttiga idéer).

        Den störste kapitalisten där, Elon Musk, sponsrar Donald Trump. Go figure.

  11. Göran skriver:

    Dessa demokrater och de svenskar som håller på Kamala Harris och snackar om demokrati verkar inte veta att Kamala Harris är inte är vald av medlemmarna i demokraterna och att även Joe Bidens avhopp inte var något som medlemmarna i demokraterna fick vara med och bestämma.

    Kamala Harris är tillsatt på mer eller mindre kuppartade förhållanden. Ingen demokrati där.

    Jag har lyssnat på flera intervjuer med Kamala Harris och hon har bara lyckats svara på en enda fråga. Det frågan om hon ansåg att Donald Trump var fascist. I alla övriga frågor har hon bara svamlat och i många fall går det inte ens att förstå vad hon säger eller menar.

    På en fråga om hon tycker att något som har skett under hennes vicepresidenttid kunde ha gjorts bättre svara hon att man gör misstag när man uppfostrar barn.

    Kamala Harris är totalt inkompetent och korkad vilket var ganska enkelt att konstatera för 4 år sedan.

    • Samuel af Ugglas skriver:

      Göran, helt rätt!
      Precis som svenska s k riksdagsmän, de är inte heller folkvalda. Och den svenske väljaren är helt maktlös så länge vi inte får lov att SPARKA dem i ALLMÄNNA VAL!
      När skall vi lära oss?

  12. Göran skriver:

    Donald Trump talar mycket om kärnvapenkrig med sina familjemedlemmar, dvs. att han är orolig för att det kan bli så. Då fantiserar en massa stollar ihop att Donald Trump är krigisk.

    Kriget i Ukraina är ett projekt som demokraterna driver. Projektet startade ungefär år 2008. Det eskalerade med statskuppen, stöd av CIA, år 2014. Från år 2014 började Ukraina att skjuta artilleriprojektiler mot den ryska civilbefolkningen i bland annat Donbas. Ryssland har försökt att få stopp på dödandet av ryssar i Ukraina och ett avtal slöts, Minsk-avtalet. Angela Merkel har sagt att det inte fanns någon tanke att följa avtalet utan det var endast till för att ge tid att bygga upp Ukrainas militär.När Donald Trump blev president blev det ett uppehåll i projektet. Sedan fick demokraterna makten i USA och projektet kunde tas upp igen, så före Rysslands intåg i Ukraina hade Ukraina ökat beskjutningen mot rysk befolkning i bland annat Donbas.

  13. Pingback: Amerikansk kollaps? | ulsansblogg

  14. Göran skriver:

    Kamala Harris och demokraterna vill stänga X.com.

    Donald Trump vill ha en oinskränkt yttrandefrihet. Är det nationalsocialism eller fascism?

    Kamala Harris och demokraterna vill inskränka yttrandefriheten och de vill och har satt politiska motståndare i fängelse som har yttrat sig emot demokraterna. Vilka politiska ideologier liknar det?

    Donald Trum är 100 % för konstitutionens andra tillägg om folkets rätt att äga vapen.

    Kamala Harris och demokraterna vill ta ifrån folket deras vapen. Vilka politiska ideologier liknar det?

  15. Samuel af Ugglas skriver:

    Kanske hjälper det att förstå vad ”man”talar om?
    https://youtu.be/K8o6n-AVqMw?si=yoFpfrKCSNyY3q62

  16. Samuel af Ugglas skriver:

    En utmärkt lektion i Amerikas historia. https://swebbtv.se/w/rt7ky6SXC5di6tNhQaVH8p

  17. Glenn skriver:

    Annat.

    Co2 per världsdel och år.
    Dra era egna slutsatser.

    https://market-ticker.org/akcs-www?post=252258

    Diagrammet är klickbart.

    • Göran skriver:

      Oroväckande att det minskar på en del ställen. Vi behöver minst dubblera den halt av CO2 vi har idag.

      • Jan Andersson skriver:

        Vi har samma luft, men gasers blandning (diffusion) är en komplicerad historia, där både densitet, temperatur, fuktighetshalt, och systematiska och slumpmässiga vindar spelar in, på olika höjder över land och hav (skapar lufttryck). Vätgas ligger överst pga sin generellt låga densitet och kommer alltid från jordytans nivå, medan helium är nummer två uppifrån men bildas av solen (vilket hörs på namnet). Koldioxid som bara utgör 415 miljondelar av atmosfären är 50 % tyngre än atmosfärsluft och borde sjunka mot jordytan (där den hör hemma) men hinner inte göra det förrän den mixats ihop med allt annat i en ständig malström av luftrörelser.

        Vid ett senatsförhör i USA för ett par år sedan gissade de nästan ibland geniförklarade individer som blivit senatorer allmänt att koldioxidhalten i luft låg någonstans mellan 5 och 30 procent (alltså 0,05 till 0,30 andelar om gasblandningen luft antas vara 1,00. I den bistra verkligheten (den som alltid ställer till det för Miljöpartiet) är koldioxidandelen alltså bara 0,000415, försvinnande litet. Men tillräckligt för att Sverige nästan ska växa igen, vilket av Miljöpartiet tolkas som att avverkning måste förbjudas. Godnatt.

        • Mats Jangdal skriver:

          Andra stycket där var en mycket bra sammanfattning av hur politiker och aktivister uppfattar beslutsunderlaget!

      • Jan Andersson skriver:

        Vi har alla i princip samma luft överallt, och det finns fler gaser än koldioxid som innehåller kol C. Men i försvinnande små mängdet, som knappast skulle räcka till att upprätthålla någon växlighet på jorden. Minns att jorden en gång hade en atmosfär liknande den på Venus eller Mars, med 98 procent koldioxid i den atmosfär som fanns då. Var finns all den gasen nu? Tja, syret har kanske kommit därirån när den ökande växligheten spjälkade CO2-molekylen i kol och syre. Resten är bundet i alla växter, inklusive kalksten och snäckskal på havsbottnarna. Jag vet inte, men kommer att ta reda på det förr eller senare.

        Luftens sammansättning utan vattenånga

        Huvudbeståndsdelar andelar
        Kväve N2 0,78084
        Syre O2 0,20942
        Argon Ar 0,0093

        Spårgaser andelar
        Koldioxid CO2 0,000415
        Neon Ne 0,000001818
        Helium He 0,00000524
        Metan CH4 0.00000176
        Krypton Kr 0,00000114
        Vätgas H2 0,000000005 ca
        Dikväveoxid N2O 0,000.000.003.17
        Kolmonoxid CO 0,000.000.005-0,000.000.02
        Xenon Xe 0,000.000.087
        Difluorklormetan CCl2F2 0,000.000.000.535
        Fluortriklormetan CCl3F 0,000.000.000.226
        Difluorklormetan CHClF2 0,000.000.000.160
        Koltetraklorid CCl4 0,000.000.000.096
        Trifluortrikloretan C2Cl3F3 0,000.000.000.080
        1,1,1-Trikloretan CH3-CCl3 0,000.000.000.025
        1-Fluor-1,-dikloretan CCl2F-CH3 0,000.000.000.017
        1,-Difluor-1-kloretan CClF2-CH3 0,000.000.000.014
        Svavelhexafluorid SF6 0,000.000.000.005
        Bromdifluorklormetan CBrClF2 0,000,000,000.004
        Bromtrifluormetan CBrF3 0,000.000.000.0025

  18. Göran skriver:

    Om Kamala Harris blir president då kommer det att bli mer av följande typ.

    Två ny kärnkraftverk påbörjade i USA. De blev aldrig färdiga. Ett av dem övergavs efter att en vägg råkade bli en kvarts tum tjockare än ritning. Statens inspektörer ville inte godkänna det.

    Det jag ser mer fram emot än att Donald Trump blir president är att Elon Musk kan bli chef för en myndighet som har till uppgift att minska kostnaderna. Många myndigheter ryker all världens väg förhoppningsvis och en massa löjliga och onödiga regler och lagar.

  19. Jan Andersson skriver:
  20. Glenn skriver:

    Så, Trumps tal igår :
    Lovar 50 % off på energiskatter fr årsskiftet
    Lovar att ta bort skatten på övertid.
    Lovar mer hjälp till personer som vårdar anhöriga.
    Lovar : bort skatt på dricks.
    Om nio dagar : kommer att befria USA från ”aliens” , gränsinvandringen.
    Dödsstraff för ”aliens” som begår mord.
    Harris är enormt inkompetent. Många exempel.
    Harris oförmögen att tala inför folk. Funkar inte telepromtern är hon lost
    Berömde sig själv som utmärkt talare.
    Värsta dagen i USAs historia – uttåget fr Afg,
    The green news scam nämndes.
    Trött på krig(en)
    USA har bästa militären i världen.
    USA will kick their ass (kina).
    USA vill bli respekterat igen om Trump vinner valet
    Sexslaveriet. > 300” barn saknas. Videoklipp spelades.
    Leder i alla swing states.
    Pratade kort om Vance.
    Mk positivt prat om Musk.
    Tackade många personer.
    Och mkt mer.

    • Glenn skriver:

      GP rapporterade om Trumps tal och tillställningen idag, Man glömde av någon anledning att informera om skattelättnaderna som utlovas. Att halvera energiräkningen för amerikanen och att ej få skatt på övertidstimmar är väl inte kattskit. Kanske löften utan bindningstid – men ändå.

      hmmm.

      • Göran skriver:

        Donald Trump är även öppen för att avskaffa den federala inkomstskatten.

        Donald Trump vill minska USA:s skulder genom att växa ekonomin.

        Kamala Harris har jag aldrig hört ens nämna något om USA:s skulder.

  21. Jan Andersson skriver:

    Ytterligare en aspekt på USA:s inflytande över världen som jag inte har tänkt på speciellt mycket, men som det ser ut just nu i Mellanöstern, Östeuropa och på Brittiska öarna (och Sverige under EU kanske är viktigare än någonsin; friheten som vi alla vill kunna känna men som politikerna älskar att ta ifrån oss:

    https://www.document.se/2024/10/knall-eller-fall-i-usa/

  22. Göran skriver:

    Det är så patetisk med alla demokrater i USA som springer omkring med skyltar att Donald Trump är Hitler eller att han är fascist.

    Vet de ens, att Hitler inspirerades av Demokraternas raslagar?

  23. Glenn skriver:

    Kaliforniens guvernör Gavin Newsom (D) undertecknade på torsdagen ett lagförslag som förbjuder lokala myndigheter att anta lagar som kräver att invånarna visar upp en giltig form av legitimation för att få rösta.
    Lagen är ett direkt svar på ett omröstningsinitiativ som godkänts av väljarna i kuststaden Huntington Beach i Kalifornien. I mars röstade 53,4% av invånarna för att anta ett förslag som kräver att alla invånare som vill rösta i kommunala val måste visa upp en giltig legitimation. Åtgärden strider dock mot delstatlig lag och efter att den hade antagits stämde Kaliforniens justitieminister Rob Bonta (D) och statssekreterare Shirley Weber (D) staden för att hindra tjänstemännen från att verkställa den.

    https://www.democracydocket.com/news-alerts/california-governor-signs-law-to-ban-local-voter-id-requirements/

    Man går verkligen all in för sin demokrati.

    • Göran skriver:

      Samtidigt måste man visa upp id för att få gå på Kamala Harris valmöten.

      Följande video där vita intervjuas om id för svarta och sedan vad svarta säger om id är bland det bästa jag vet som visar upp vänsterfolks låga förväntningar eller fördomar mot svarta.

      https://www.youtube.com/watch?v=DCytgANu010

  24. Glenn skriver:

    Annat.
    Händelser i kronologisk ordning , steg för steg , förspelet till ”pandemin”.

    Pusselbitar som få tagit del av. Mäktig info. Håll till godo

    https://planetwaves.substack.com/cp/150770604

  25. Glenn skriver:

    Karl Denninger är inte nådig. Tangentbordet glöder. Trump och Harris får sig lite ovett.
    https://market-ticker.org/akcs-www?blog=Market-Ticker-Nad

    Karl Denninger :
    https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Denninger

  26. Göran skriver:

    Tittar man på vilka som stödjer Trump respektive Harris i följande artikel, så tycker i alla fall jag att samtliga väljare som röstar på ett parti i Sveriges Riksdag är klart vänsterblivna. Det finns inget så kallat borgerligt parti i Sveriges Riksdag. Inget så kallat högerparti existerar i Sveriges Riksdag.

    Alla väljer att stödja Harris som är långt till vänster. Moderater tycks vara bekväma med att stödja kommunister.

  27. Göran Axelsson skriver:

    Lite konspirationstankar. USA ville ha ett krig mot Ryssland. De valde ut Ukraina som offerlamm. Men det går inte så bra. Något mer måste göras.

    Georgien var förmodligen tänkt som en andra front mot Ryssland och ett andra offerlamm åt USA. Men valet gick inte som tänkt i Georgien. Nu skjuts den andra fronten upp i ett antal år, tills Donald Trump inte längre är president, förmodligen.

    Av någon konstig anledning kritiserar regeringen med Ulf Kristersson valet i Georgien. Av vilken anledning gör han det? Förmodligen för att Finland och Sverige är tänkt som den tredje fronten mot Ryssland och de tredje offerlammen åt USA.

    Ulf Kristersson får inte kriga mot Ryssland, så nu är han arg och ledsen. Han får vänta ett antal år.

    • Mats Jangdal skriver:

      Göran, det var inget fel på detta inlägg, enligt de premisser jag ställt upp för Frihetsportalen. Ändå ville WordPress att jag skulle granska och godkänna innan publicering.
      Hur kan det komma sig?
      FRA, djupa staten, eller annan som inte gillade budskapet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *