Nu går antibilmaffian igång igen. Svenska bilägare har för stora, tunga och motorstarka bilar. Man har jämfört både med Sydeuropa och med Finland. Än sen? I Sydeuropa har de inte vår vinter, de är aningen mindre i storlek, de har ingen allemansrätt och det är inte lika vanligt med sommarstuga eller husvagn, dessutom är deras gamla stadskärnor oftast trängre än våra.
Vad har nu detta för betydelse då? Jo, på vintern har vi vinterkläder på oss och annan utrustning med oss när vi åker bil. Det tar plats. Vi är fortfarande lite mer storväxta. Behöver det någon ytterligare förklaring till orsakssambanden? Allemansrätten gör att vi oftare tar oss ut i naturen, och vanligtvis med ryggsäck och annat gepäck, som tar plats i bilen. Angående sommarstuga och husvagn behöver knappast heller det förklaras hur det påverkar behovet av storlek på bilen. I deras gamla stadskärnor kanske de skulle vilja ha en stor bil. Men det går helt enkelt inte om man inte får presidenteskort som röjer undan framför sig. Det handlar knappast om ett val mellan stor eller liten bil. Det är liten bil eller ingen bil som gäller.
I Finland har man som nationaldygd att visa upp att man klarar sig med spartanskt och minimalistiskt leverne. Så när som på saunan, spriten och överdrifterna i historieberättandet. Likväl är stora bilar riktigt populära bland de finnar jag känner. Att försöka skambelägga svenska bilägare för att de väljer de bilar de vill ha och har behov av, och som de dessutom betalar betydligt högre avgifter för, är inte bara skamligt i sig, det är även cyniskt.
Antibilmaffian vill att vi ska köra mindre bilar för att de ska släppa ut mindre växthusgaser. Samtidigt gör denna ”mijörörelse” ingenting för att underlätta en omställning till alternativa bränslen i det befintliga fordonsbeståndet. Detta avslöjar mycket tydligt att det inte är miljön de värnar om. Det är sin egen avundsjuka och janteattityd som de månar om.
EU har beräknat att trafikarbetet kommer att öka med 30-40 % på fem år. Helt enkelt för att vägtransporter är det mest flexibla och användbara transportsättet. Sverige i sin tur är ett av de EU-länder som är mest beroende av att vägtransporterna fungerar bra. Att då hålla på och sätta upp konstlade hinder för vägtrafiken är att försämra utvecklingen hos oss på ett sätt som närmast liknar landsförräderi.