I de röda hängslenas land

Vägverket kör sina kina-rapporter om trafiksäkerhet. Propaganda maskerad till vetenskap. Hastigheten dödar. Nu senast var det 25 liv per år som kunde räddas om alla yrkeschaufförer höll hastighetsgränserna.

Om nu hastighet är så farligt, varför jobbas det så hårt på att höja hastigheterna på tåg? Är det bara på vägen som hastighet är farligt? Kan det vara själva vägen, alltså vägverkets ansvarsområde, som är farligt? Inte trafiken, alltså trafikanternas ansvarsområde. Varför ska man då slå på trafikanterna?
Tågen ska nu helst gå så fort att de förlorar för mycket konkurrenskraft till vägtrafiken varje gång de stannar. De ska helst inte stanna alls mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Därmed tvingas alla som bor mellan dessa orter att använda vägen för sina kommunikationer, liksom alla med destination till någon annan ort. Är det för att ge konkurrensfördel till järnvägen som denna propaganda egentligen basuneras ut?
Vägtrafiken tillför mycket gott till samhället. Ja, hela vårt välstånd bygger faktiskt på att rationella transporter finns till hands. Vägtrafiken är den särklass viktigaste, mest använda. Kanske finns det anledning att acceptera att den har vissa extremt små, men ändå risker? Antalet självmord är faktiskt tre gånger större än dödsfallen i vägtrafiken. Säger inte den jämförelsen något om relevansen i Vägverkets propaganda?

Det här inlägget postades i Trafik, äldre text och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.