NTF har startat ett projekt där man grafiskt med kors på en sverigekarta ska illustrera trafikdöden. Bakgrunden till projektet sägs vara (enligt NTFs hemsida) att väcka debatt om människans rätt till ett säkert vägtransportsystem, samt människans skyldighet att följa reglerna.
Hur naiv kan en organisation vara? Och hur anala kan dess mål vara? De där två sakerna hänger ihop, enligt Freud.
Min poäng är att det är utomordentligt löjeväckande att på allvar kräva riskfria aktiviteter, ett riskfritt liv. Det är också utomordentligt allvarligt sett ur ett frihets- och medborgarrättsperspektiv att kräva total lydnad. Nolltolerans är ju själva symbolen för, poängen med och konsekvensen av, det totalitära samhället. Jag har skrivit om detta samband förut, men det är tydligen nödvändigt att upprepa.
Att kräva krafttag mot andra, under förutsättande att man själv är klanderfri, är både naivt (okunnigt) och egoistiskt på ett sätt som i sig måste vara brottsligt.
När man redan genom att läsa de kortfattade redogörelserna för januari månads ”trafikolyckor” med dödlig utgång inser att minst två kanske så många som åtta, inte är riktiga trafikolyckor. Det vill säga, de har visserligen inträffat i trafiksituationer och i något fall skapat trafikolyckor. Men den dödliga utgången verkar inte vara resultatet av själva olyckorna.
I två till tre fall har personer insjuknat och dött. I två fall verkar det som om de hunnit bromsa in och parkerat eller bromsat in vid sidan om vägen innan de dött. I ett till två andra fall verkar det helt klart vara medvetet självmord där bilen varit verktyget. I ett annat fall ett omkullfallande träd direkt dödat en bilist. Men han dog inte för att han körde bill eller ens för att han befann sig på en väg. Han dog för att han fick trädet över sig. Träd som kan falla omkull finns det på många ställen även där det inte finns vägar. Folk omkommer även på sådana platser utan att vi kallar det trafikolyckor.
Endast i självmordsfallet är döden ett resultat av ett eventuellt trafikbrott. I de andra här nämnda fallen har inget brott och ingen vårdslöshet i trafiken varit fallet.
NTF påpekar i förbigående att statistiken är preliminär och att bland annat naturliga dödsorsaker ska sorteras bort innan den slutliga sammanställningen görs. Men helt uppenbart vill man rida på en indignationsvåg över höga siffror så länge det går. Annars hade man ju med fördel väntat med offentliggörande och långtgående slutsatser tills de rätta siffrorna finns tillhanda.