Trafikbedrägeriverket

Vi förstod när de införde hastighetsgränser på vart tionde heltal att det skulle bli för tätt mellan gränserna och för rörigt för bilisterna. Vi anade att det kunde vara en illasinnad plan för att sänka hastigheterna. Vi har ju trafiksäkerhetsdirektören Klas Tingvalls ord på att det viktigaste man kan göra för trafiksäkerheten är att sänka medelhastigheten.

Han har naturligtvis fel å det grövsta, något som jag påpekat flera gånger. Men han och trafikverket lyckas ständigt lura tillräckligt många för att komma undan ansvar för sitt trafiksabotage.

Jag har varit yrkeschaufför med både taxi, lastbil och allehanda traktorer och entreprenadmaskiner på meritlistan. Jag känner mig fortfarande som en yrkesman på vägen. Alla yrkesförare jag känner, alla, oavsett de kör snabba fordon eller långsamma, till och med de som står stilla och jobbar (grävmaskinister), säger samma sak. Det är inte hur fort det går när går som fortast som avgör hur fort jobbet blir gjort. Det är hur fort det går när det går långsammast som betyder något.

Det de menar är att medelhastigheten ska vara så hög som möjligt. Naturligtvis med beaktande av säkerheten. Men på Trafikverket tror man att man vet bättre och att det är tvärtom. Så därför lägger man inte sina ansträngningar på att göra vägarna säkra med så hög medlehastighet som möjligt. Man lägger sin möda på att hålla vägarna så dåliga att det motiverar låga hastighetsgränser.

Nu föreslår stf. GD. på Trafikverket, Lena Erixon, att de udda tiotalsgränserna ska sänkas till närmaste jämna gräns. 50, 70, och 90 blir 40, 60 och 80 km/h. Enligt verkets undersökning blir den förlängda restiden bara 2 minuter vid en sänkning från 90 till 80. Vilket makalöst nonsens! Det beror ju helt och hållet på hur långt man kör.

Det handlar om en knapp minut per mil. Vid tio mils resa blir det 10 minuter. Vid 20 mils resa 20 minuter. Om dessa 10 km/h betyder ytterligare sänkt medelhastighet förlorar man ännu mer tid. Är det en sådan sänkning i medelhastigheten som Trafikverket räknat in i de 2 minuterna? Har man empiriskt, vetenskapligt stöd för att medelhastigheten sjunker så mycket? I så fall är det ett allvarligt bedrägeri man ägnar sig åt.

Vid längre resor påverkar den förlängda restiden även antalet nödvändiga raster, vilket ytterligare förlänger restiden. Redaktören på bytbil.com har varken erfarenhet eller vett att ifrågasätta vansinnigheten, utan rapar bara upp den som en saning.

Inte heller redovisas någon konsekvensutredning om den ökade trängsel som blir följden av att med den föreslagna åtgärden kommer fler bilar att finnas på vägarna samtidigt. På järnvägsspråk kallas det för vagnlägesproblem och är en viktig anledning till järnvägens begränsade kapacitet.

När ska det svenska Trafikverket ta sitt uppdrag på allvar och verkligen befrämja biltrafik? Är det bara järnvägsfolk som sitter där och saboterar?

 

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Trafikbedrägeriverket

  1. allemand skriver:

    Problemet är precis som du säger att det är helt enkelt inkompetent personal som besitter platsen på tokarnas högkvarter.

    I Stockholm hade högsta ansvariga för trafiken inte ens körkort. Vad kan det bli då annat än sabotage.

    Kommer du ihåg när galningarna skulle begränsa hastigheten på bilarna? Jag frågade vad som skulle hända om någon missbedömde en omkörning, svar, det skall man inte.

Kommentarer är stängda.