Migrantfrågan höjer bensinpriset?

Vid ett möte med Europaparlamentet i Strasbourg den 19 januari varnade Europeiska Rådets polske ordförande Donald Tusk för att EU måste lösa migrantfrågan senast vid de europeiska ledarnas toppmöte i mars månad. Om inte det sker kommer schengenavtalet att falla, spådde Tusk. Vidare varnade han för att euprojeketet som helhet, ett område som beslutat om fri rörlighet inom sina gränser, riskerar att gå under om man inte lyckas kontrollera och hävda sina yttre gränser.

Kommissionens president, Jean-Claude Junckers, oro är att om intern gränskontroll återinförs så kommer euron att förlora sin status och det i sin tur riskera euprojektet. Här överdriver Juncker starkt, enligt min åsikt. Den fria rörligheten består, alltså rätten att fritt resa till andra medlemsländer. Den enda motprestation detta kräver är att man vid gränserna kan legitimera sig på ett sätt som bevisar att man faktiskt har den rätt man åberopar.

Den tyske finansministern, Wolfgang Schäuble, har föreslagit en höjd skatt på fossila bränslen som ett sätt att dra in pengar till att bekosta migrantadministrationen. Han presenterade sin idé på de europeiska finansministrarnas möte ECOFIN, den 15 january. Hittills har EU betalat 3 miljarder € bara till Turkiet, för att bromsa migrantströmmen. Vad den enskilda medlemsländerna på hemaplan betalat för migranterna redovisas inte. Men Schäuble säger att det kommer att kosta mycket mer och denna kostnad är nödvändig för att förvandla migranterna till en tillgång för sina nya hemländer. Hur mycket han tänkt ta ut i skatt på bensinen för detta ändamål avslöjas inte. Men vi betalar ju redan vägpengar, miljöpengar, klimatpengar och skatter på beninsen. Skatter som redan mångdubblar priset på drivmedel jämfört med vad vi skulle betala om det vore beskattat som vilken vara som helst.

Efter dessa utspel föreslog Internationella Valutafonden, IMF, den 20 januari att Europa accepterar en tudelad arbetsmarknad med låga löner för migranter med bristande kvalifikationer. Med låga löner har de ändå möjlighet att komma in arbetsmarknaden, komma in i samhällslivet och även skaffa sig de kvalifikationer som ger högre lön. Detta vore ett sätt att belasta ländernas skattebetalare mindre och låta migranterna jobba sig till de förmåner de vill ha. Förslaget är inte populärt i alla kretsar.

Frankrikes premiärminister, Manuel Valls, berättar för BBC att han anser Frankrike vara i krig mot IS och att allt måste göras för att vinna den kampen. Att ge upp försvaret av Europas yttre gräns vore att ge upp tanken om ett enat Europa.

Att något måste rättas till i europeisk politik har stått klart länge. Frågan är om politikerna klarar att ta oss ur den grop de själva grävt.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 svar på Migrantfrågan höjer bensinpriset?

  1. Upprörd fastighetsägare med mark och skog skriver:

    Det har varit så många floskler genom tiderna, för att legitimera denna massinvandring. Först hette det att de skulle ta över när 40-talisterna gick i pension… De gick i pension, men inte fick alla dessa invandrare något jobb.

    Sen hette det att de är otroligt välutbildade, mer utbildade än vad vi lata svenskar orkar läsa… Men det visade sig att en stor del är lågutbildade och analfabeter.

    • Upprörd fastighetsägare med mark och skog skriver:

      Nu ska man tvinga kommunerna ta hand om alla som ska hit. Men kommunerna börjat ställa sig på tvären, säga att det går inte längre, finns inte mer plats. Så nu försöker man pracka på problemet på övriga Europa. Men de övriga länderna i EU gillar inte ”allt till alla” de är inte lika naiva, lika dumma och inte lika goga till ”allt till alla” som vad våra politiker är. Så nu börjar våra politiker bli riktigt oroliga hur de ska lösa detta.

      Och jag är orolig för att de löser det – på sämsta möjliga sätt. På vår bekostnad – igen. För det är alltid vi som i slutänden ska lösa det. Vi ska ”öppna våra hjärtan”, vi ska vara villiga att offra oss, låta staten dra in på allt. Vi ska låta vår pensionsålder höjas, vi ska låta våra skatter höjas, vi ska acceptera att alla offentliga inrättningar ska försämras, så staten kan få in MER pengar att använda till dessa ”allt åt alla” som bara kräver mer och mer.

      • Thomas Gunnarson skriver:

        Det går väl an för norrlandkommunerna..
        Där vill ingen ändå bo.
        Men storstäderna kommer att bli ekonomiska svarta hål när alla dessa immigranter om ett par år blir bofasta. Då börjar pengarna rulla på allvar…
        För då har alla flyttat dit som nu är statens problem.

        • mats skriver:

          Nu var du sarkastisk. Många av de invandrare som hamnar i Norrland verkar faktiskt trivas där. För en del kan det säkert vara skönt att etablera sig iväg från grupptrycket hos forna landsmän i storstäderna.

          • Samuel af Ugglas skriver:

            Dom kanske kunde lösa rovdjursplågan för oss övriga på landsbygden. Vi väntar bara att den förste ”asylanten” fångar den första vargen i en fotsnara, undrar vad som händer?

          • Thomas Gunnarson skriver:

            Jag kan inte tänka mig det. Då måste det vara människor som är självgående… Alltså typiska ”norrlänningar”. Man behöver ju inte vara född i Norrland för att vara en typrisk ”norrlänning”, eller?

      • Per skriver:

        Om det som Thoralf Alfsson skriver på sin blogg stämmer så är det enorma kostnader som väntar för kommunerna, och oss infödda skattebetalare, då det som idag spräcker kalkyler både här och där rör migranter som kom till Sverige under 2012 och 2013.

        Hur kommer då kostnaderna bli när 2015 års all time high av ”högutbildade” slår igenom i arbetslöshets, socialbidrags, brottsstatistik mm?

  2. Thomas Gunnarson skriver:

    Då jag köpt en ”ny” bil, en begagnad en som drar 0,2 liter mindre per mil än den gamla, så tackar jag för högre bensinskatt. Det bara bevisar att jag har gjort en bra affär….

Kommentarer är stängda.