Trottoarernas bredd

Bilhatare har i årtionden hävdat att det bara är dumt att bygga vägar och i synnerhet bättre vägar. För vägar skapar mer biltrafik och snart är det lika trångt igen. Jag har alltid hävdat att ökad trafik i så fall visar på ett tidigare uppdämt behov av transportmöjligheter. Jag har försökt exemplifiera med kollektivtrafik som går med överkapacitet och för få resande vilket skapar underskott i dess ekonomi. Men de förstår inte problemet, för då man höja skatten och tvinga alla betala för att dölja politikernas felsatsning. Förståelsen för vägens idé som transportled går dem helt förbi.


Efter inspiration av ett inlägg av Magnus Jönsson på Fri Debatt har jag insett en förklaringsmodell som kanske dessa dödgrävare kan förstå. Om man breddar trottoarerna, skapar det fler fotgängare då? Om man inte breddar så mycket kanske flanörerna ökar så att det till en början verkar som breddningen i sig skapat fler fotgängare.


Men om man breddar trottoarerna så mycket att gatan helt försvinner, blir trottoar? Då visar det sig i de flesta fall att det blir ganska tomt på det som då kallas för gågata. Avlägsnandet av bilar från gaturummet har inte alls resulterat i fler fotgängare. Hur kommer det sig? Kan det bero på att det inte fanns något uppdämt behov?


I många svenska stadskärnor klagar både handlare och boende att det blivit så dött. De skyller på köpcentra utanför stadskärnorna. Visst, mycket av kommersen har flyttat dit, men undra varför? Kan det vara för att folk som handlar inte orkar bära allt de handlat från butiken och hem till dörren? Det transportbehovet löser de med den egna bilen, i synnerhet som de inte längre tillåts köra med bilen i centrum.


Istället för bilar och blomstrande kommers har centrum fått öde ytor, ekonomisk svåra affärslägen, knarklangare som rör sig fritt utan att besväras av polis, eftersom polisen patrullerar i bil på gatorna. Det hela blir en ond social spiral med förslumning av centrum. Kvar blir någon spelbutik, ett café, kanske pyntbod som säljer små dyra saker. Alla har det gemensamt att de säljer sådant som man inte alls tar med sig eller som inte är så besvärande att frakta med sig.

Här är några radikala förslag som jag tidigare lagt fram i polemik med KD i Kristianstadsbladet:
-Sluta se bilister som rena beskattningsobjekt.
-Ta bort koldioxidbeskattningen, både från fordonsskatten och från bränslet. Klimathotet är en bluff och måste avfärdas som beskattningsgrund.
-Förbjud farthinder. De orsakar skador och orytmiskt trafik.
-Öppna alla gator för trafik. När man gör allt fler stadsområden till slutna enklaver ökar trafiken exponentiellt på de få gator man kan passera till andra enklaver.
-Bejaka vägens idé, nämligen den att underlätta transporter av personer och gods.
-Stärk fotgängares skyldighet att se sig för och visa hänsyn när de beträder gatuområdet.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 svar på Trottoarernas bredd

  1. Dandersan skriver:

    Vårt grannskap har fått bredare trottoarer, på bekostnad av körbanan.
    Som cyklist så innebär detta att man skall välja mellan en smalare köryta eller en trottoar med höga kanter i varje korsning. Målat för cyklar på trottoaren men knappast mitt val.
    Därtill har man satsat hårt för att få ner hastigheten på bilarna. Detta genom omfattande utplacering av väggupp. Som tenderar att göra resa med bil obekvämare och som Cyklist får man se upp eftersom de envisas med att göra guppen över hela vägbredden.
    Inte konstigt att flertalet av bilarna är av SUV typ med goda köregenskaper i terräng.

    • Mats Jangdal skriver:

      Visst är det en självklarhet att bilisterna söker kompensera sig för en försämrad trafikmiljö.

  2. Stefan Eriksson skriver:

    Ja, nog är det konstigt, här hemma i “utanförsskogen” är strävan att få till en så slät väg som möjligt, medans innanför stadstullarna jobbas det för att få till en obekvämare körbana.
    Stad / land och skillnaden däremellan i ett nötskal.

  3. Ivar Andersson skriver:

    Kollektivtrafiken finansieras med 50% biljettintäkter och 50% skatter. Ändå tycker de flesta att biljettpriset är för högt men föreslår samtidigt högre skatt.

    • Mats Jangdal skriver:

      I många fall får man nog vara glad om det räcker med 50% skattefinansiering.

    • Mats Jangdal skriver:

      Källa cyklistbloggen alltså. De verkar inte ha kollat om kupéutrymmet har blivit större. Där har det framkommit kritik mot att framför allt hörnen tak-dörr kommit närmare huvudet på de åkande. För att man söker minska luftmotståndet.
      Att bilarna blivit något större har nog främst med krav på krocksäkerhet att göra.
      Jag har för länge sedan skrivit att det är rimligt att bilar i Sverige är större än i i södra Europa, för att vi allmänhet är lite större, för att vi halva året reser med tjocka vinterkäder, för att vi friluftsidrottar med egen utrustning, för att vi har sommarhus, osv. Bilen är alltså inte bara ett färdmedel till och från jobbet för en, det är en familjebil.
      Men av kostnadsskäl (skatter) är det få svenskar som har råd med flera bilar för olika ändamål.

      • Niklas skriver:

        Mats! När man ska ta sig fram med bil på gatorna, så är det bilens yttermått som är relevant. Bilens innermåtten är däremot helt irrelevsnt för medtrafikanterna.

        Å då cyklister, fotgängare och en välfylld kollektivtrafik kräver berydligt mindre utrymme per person än en bil med enbart chaufför, så är det väl rimligt att missgynna bilisterna i tätorten när vägutrymmet tryter.

        Jag menar att många (men långtifrån alla) bilresor kan ju faktiskt ersättas med andra färdmedel. Då blir det ju också mer plats för de absolut nödvändiga bilresorna i städerna.

  4. Jan Suhr skriver:

    I Stockholm lägger man 100 miljoner på en “Pendelbåt” som ska låta några hundra personer varje dag kunna åka “kommunalt” från sina öar in till tunnelbane station eller till city.

    Säg att det är 200 personer som nyttjar detta, jag har svårt att tro att det är många fler. I så fall blir kostnaden en halvmiljon per person och år. Är det 1000 personer som åker varje dag så blir det 100000 kronor per person.

    Allt för att de inte ska åka bil till jobbet i staden.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-far-pendelbat-80-nya-stopp-och-tatare-turer

  5. Mats Jangdal skriver:

    Källa cyklistbloggen alltså. De verkar inte ha kollat om kupéutrymmet har blivit större. Där har det framkommit kritik mot att framför allt hörnen tak-dörr kommit närmare huvudet på de åkande. För att man söker minska luftmotståndet.
    Att bilarna blivit något större har nog främst med krav på krocksäkerhet att göra.
    Jag har för länge sedan skrivit att det är rimligt att bilar i Sverige är större än i i södra Europa, för att vi allmänhet är lite större, för att vi halva året reser med tjocka vinterkäder, för att vi friluftsidrottar med egen utrustning, för att vi har sommarhus, osv. Bilen är alltså inte bara ett färdmedel till och från jobbet för en, det är en familjebil.
    Men av kostnadsskäl (skatter) är det få svenskar som har råd med flera bilar för olika ändamål.

  6. Göran skriver:

    Handlarna runt S:t Eriksplan i Stockholm räknade ut att varje parkeringsplats efter gatan var värd en miljon i intäkter för handlarna. Miljöpartiet tar bort parkeringsplatser och affärerna dör långsamt ut.

  7. Rikard skriver:

    Hej.

    Det är en sak bredare trottoarer definitivt orsakar, och det är fler trafikskador.

    Där en spandex & kevlar-kroppsmålad idiot på cykel plöjer ner barn, gamla eller plebejer av annat slag. Pedal i ryggslutet på litet barn i ca 20 km/h, det ger skador det. Styrstång i huvudet på barn, eller i njurtrakten på vuxna. Jodå. Plus Reinfeldt/Gardell-klonens kroppsvikt (såväl utseendemässigt som i åsikt och attityd och värdegrund tenderar denna velocipedernas übermensch att likna de två namngivna varelserna).

    Hellre fartgupp på trottoar och cykelbana än på väg.

    Och på temat fartgupp, Mats, då du bor i Skåneland om jag minns rätt: E65 i Ystad, där den är genomfartsled mellan köpladorna har inte fartgupp utan fallgropar. En ambulansförare jag språkade med före flytten uttryckte sig såhär, svordomar redigerade:

    “Jag skulle vilja ha dem som beslutat om det här i bilen nån gång, med benbrott.”

    Ambulansen brukar ju ha brått, av ej klimatanpassade skäl, och när bilens bägge hjulpar det ena efter det andra faller ca tjugo centimeter för att ambulansen kör snabbare än femtio (vilket kan vara av intresse för någon med infarkt, stroke, med mera) så har det en viss effekt på patienten. Och fordonet.

    “Det finns inte en bil med hela framlyktor eller framruta.”

    För den som inte kört bil i Ystad kan jag rekommendera det som en övning – man har tydligen haft Lund som förebild. Trånga gator, kullersten, folk som går överallt utan uppsikt, och när större fordon, t ex brandkår skall fram… Småbyarna utåt kusten, som Borrby, Hammenhög, Gärsnäs och däromkring är lättmanövrerade i jämförelse – kan det vara för betlassens skull?

    Fast det har i alla fall blivit lättare att köra förbi både Lund och Ystad.

    För övrigt anser jag att bil nu är så dyrt att illegal framfart med oregistrerat fordon och smugglat bränsle är moraliskt försvarbart. Vad investeringskostnaden i en regelbunden transport från Österled vore vet jag inte, men finns kunder, bönder eller skogsbruk, så borde det ge snabb avkastning.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    • Mats Jangdal skriver:

      Har varit i Ystad flera gånger sedan 70-talet, hustruns morföäldrar och moster bodde där. Sista begravning för cirka femton år sedan.
      Nu var vi dit i somras, kände knappt igen mig. Höll knappt på hitta ut ur stan! Passerade de där fallgroparna, men var förvarnad så det gick bra. Vansinne är bara förorodet!

      Cykelmarodörerna får sig en skopa ovett med jämna mellanrum av stockholmstidningarnas krönikörer. Men de verkar inte läsa dagstidningar.

  8. Göran skriver:

    Varför detta hat mot cyklister? Jag cyklar med fördel när jag är i Stockholm, för att det helt enkelt är det snabbaste och smidigaste sättet att ta sig fram. Och jag kan som cyklist säga, att alla dessa djävla korkade bilister om inte bord ha körkort borde sättas i fängelse såsom de kör.

    Lugna nu ner er för jag tog i lite extra, för det är inte bara cyklister som kan vara idioter, utan även bilister och även fotgängare. Som bilist ser man korkade cyklister och som cyklist ser man korkade bilister. Och även som cyklist ser jag korkade cyklister vice versa.

    Kanske det inte är cyklisterna, bilisterna och fotgängarna som är problemet utan korkade planerare eller politiker? Många gånger är min undran om vissa planerare ens cyklar eller kör bil?

  9. Jan Andersson skriver:

    Exakt rätt tänkt i varje punkt.

    Hur många extra mil med hög energiförbrukning körs varje dag i t.ex. Stockholm för att hitta en parkeringsplats? Hur stort är produktionsbortfallet i Stockholm på grund av att personalen sitter halva dagen i en bil? Hur många skulle orka bära fyra matkassar och samtidigt åka kollektivt? Var gör man av kassarna i en överfull buss? Vem snöröjer och sandar varje meter av vägen mellan busshållplatsen och min egen ytterdörr? Vem håller upp paraplyn när det hällregnar?

    De stora köpcentren som växer upp utanför stadskärnorna har oftast löst logistiken på ett utmärkt sätt genom att erbjuda gratis parkering på generöst tilltagna ytor istället för löjligt höga parkeringsavgifter i staden och omedelbara dryga böter om man blivit försenad några minuter. Den som drabbats tänker: “En gång och aldrig mera, jag är väl ingen idiot heller?”.

    De stora köpcentrena erbjuder också större mångfald på ett mindre område än i stadskärnan, billigare priser, möjlighet till motion (!) för äldre på torra säkra golv, och mat och kaffe om man är ute och handlar länge.

    Jag erkänner villigt att jag i princip aldrig besöker min hemstads centrala delar längre, eftersom det alltid resulterar i ett hysteriskt letande efter en tillgänglig parkeringsplats. Situationen har blivit akut värre eftersom fler och fler rutor blivit förbehållna handikappade och elbilar, och dessa står nästan alltid tomma.

    Den traditionella parkeringsplatsens bredd räcker inte heller till numera när många bilar blivit bredare och fått tjockare dörrar som måste öppnas mer, och större backspeglar. Det händer ofta att vi måste backa tillbaka och välja en annan plats för att överhuvudtaget komma ur bilen, även på nyanlagda parkeringsplatser. Bilen är en av Sveriges vanligaste.

    Vägbulor är en styggelse eftersom de som buskör ändå inte bryr sig om dem. Men det är alla vi andra som måste bromsa och för att inte busköra ens i den tillåtna farten! Om hastigetsbegränsningen är satt till 40 km/h, varför kan man då inte få hålla den farten, utan dessutom tvingas bromsa till 20 km/h över vartenda gupp? Från min bostad till återvinningsstationen 2,5 km bort finns det enkel resa nio (9) gupp. Klagar man lokalt så kommer en storm av motkommentarer: farthindren är jättebra! Att det går åt dubbla bränslemängden dessa kilometer har de unga mammorna naturligtvis inte en susning om.

Kommentarer inaktiverade.