De alternativa energilösningarna vindkraft och solel ger enorma mängder obrukbart avfall som är svårt eller omöjligt att återvinna efter deras korta livscykel. Varje livscykelanalys visar att dessa står för det största slöseri man kan tänka sig. Att de dessutom skapar svåra miljöproblem vid utvinningen av de sällsynta mineraler som krävs för att göra batterier och generatorer effektiva gör inte ekvationen bättre. Här exemplifierat år 2014 av användningen av Kobolt som till stor del utvinns av barn i Kongo. Batterier 42%, Magneter 5% och Katalysatorer 7% är i huvudsak motiverat av ”grön omställning” och torde utgöra ännu större andel idag.
EU-kommissionen har ”insett” att deras klimatpolitik kräver något som de inte har, inte kan leverera, mycket mer skog. Så det blir fler pålagor och större inskränkningar i skogsägandet framöver.
EU tror att gröna skatter kan rädda klimatet. De ska också få fart på ekonomin efter pandemin. Finns det någon som kan peka på historisk erfarenhet av att kraftigt ökat skattetryck resulterat i ökad ekonomisk aktivitet? Dessa två tankegångar måste rimligen stå emot varandra. Ökad skatt på CO2 för att minska aktivitet som resulterar i CO2 skulle till nöds kunna fungera som argumentation. Om det inte vore för att inbillningen att CO2 styr klimatet är falsk. Kombinationen med att ökad skatt samtidigt skulle kunna få fart på ekonomin måste dock vara långsökt.
Men flyget, flyget kan rädda ekonomin! Flyget kan nämligen beskattas i oändlighet, tror vissa. Nu ska flygbränslet beskattas vid alla flygningar inom EU. Aeroflot tackar och tar emot för alla flygningar de kommer få till Asien och Oceanien! Det gäller bara för EU-medborgare att ta sig så billigt som möjligt till en rysk flygplats, eller kanske rent av resa från en flygplats inom EU som Aeroflot trafikerar.
Eftersom Kalifornien och dess galne guvernör valt att förstöra de fina och välfungerande bevattningssystem som byggts upp under hundra år innan klimathotet lanserades, tvingas nu kaliforniska odlare till drastiska åtgärder vid torrår. Här är ett exempel (med sedvanlig journalistisk överdrift/feltolkning av vad de själva skriver) där mandelodlare avlägsnar de omogna mandlarna från mandelträden i hopp om att det ska spara så pass med vatten att själva träden överlever till nästa säsong.
Solpanelerna är kanske inte så stort avfallsproblem i Sverige jämfört med elbilar (egentligen elbilsbatterierna).
Svenska bildemonteringsföretag (bilskrotar) vet fortfarande inte hur de ska ta hand om en elbil, och batteriet som högst troligt är den främsta ekonomiskt betingade orsaken till att bilen lämnas för återvinning är farligt att hantera för en icke-elektriker, innehåller stora mängder direkt livsfarliga kemikalier, och självantänder lätt när det skadats och kan inte släckas eller oskadliggöras utan att sänkas ner i vatten, varav varje liter sedan måste skickas till destruktion till stora kostnader.
Men globalisterna har sjösatt sin hittills mest lysande affärsidé, att tvinga alla på jorden att byta till en dubbelt så dyr elbil, SAMT att bygga ut sina eldistributionnät, SAMT att bygga nya kärnkraftverk.
Att Europas och USA:s bilindustri är döende betyder inget, globalisterna bygger nya fabriker var som helst där det är billigt, men drar sig inte för att renommésnylta på gamla inarbetade västerländska märkesnamn istället för att kalla de kinsesiska bilarna Ching och Chong, typ det de egentligen heter.
Vi som inte har något val står med ytterligare ett existentiellt problem.
Om General Motors tidigare hade en vinst per såld bensinbil på 3 % och kan göra en elbil och få bidrag för det så vinsten blir 10 %, så kommer de att göra det.
Det är ungefär det som industrin ser i omställningen, höjda vinster genom bidrag, dvs. staten stjäl mer pengar ur våra plånböcker.
Gissa vilka som blir rikare och vilka som blir fattigare?
När jag lägger det globala puzzlet, kan jag se att några puzzelbitar handlar om att automatisera mer, vilket leder till folk som inte har något att göra, och de behöver försvinna på något sätt…
Några forskare hävdar att pandemi-vaccinerna kommer att minska medellivslängden med decennier.
Vet inte om det är en trend, men det börjar verka som att folk börjar känna fler som dött efter vaccination än de känner folk som dött av covid-19.
Varför skall de fattigaste behöva betala för att folk som tror och låter sig luras att en elbil hör framtiden till, idag kör ikring i en sådan. Socialisterna skryter och spottar oss andra i ansikte med skattesubventioneringen som bara berättar hur RIKA dom är.
SKAMLIGT!
Märkligt, men jag känner ingen i vår annars skröpliga bekantskapskrets som har känt någon biverkning alls efter vaccinationerna, och jag känner bara tre personer som haft covid, alla med familj, alla i yngre medelåldern och de hade feber 3-4 dagar och gick tillbaka till jobbet efter en vecka och allt var normalt igen. Barnen blev inte sjuka alls, och hustrun i ett fall blev inte sjuk heller.
Det handlar nog mycket om en allt mer osund livsstil, där hamburgare och pizza numera är stapelföda för alla yngre, kallad ”husmanskost”. Och att de flesta är snabba att ta ett piller (ibuprofen, acetylsalicylsyra eller paracetamol) så snart de känner ett lätt obehag någonstans, i stället för att låta febern trigga immunförsvaret och ta hand om virus på ett normalt sätt, som alla begrep sig på för femtio år sedan.
Och att nästan allt vi äter innehåller konserveringsmedel med mera som läkarna förgäves varnar för eftersom det belastar immunförsvaret konstant. Sötningmedlet i alla ”lightdrycker” är speciellt besvärligt att bryta ner, och fröbaserade frityroljor är olämplig föda redan första gången de används, och ännu mycket värre efter en vecka i gatuköket. Brända kanter på allt som är överhettat i stekpanna eller grill är cancerframkallande.
Att vaccinationerna tillkommit i huvudsak för att avlasta sjukvården och låta läkarna ta hand om alla sina normala patientgrupper igen hör jag ingen som påpekar. Att jag kan få covid men slipper fas två och respirator gör det möjligt att träffa folk igen utan att skicka dem till bårhuset är underbart och återställer livet till normaltillståndet.
För övrigt finns i min mobil en blodsyremätare av utmärkt kvalitet som varnar två dagar innan jag måste till akuten och ligga i respirator om blodsyrehalten sjunkit till riskabelt låg nivå (ca 80%, normalt friskt värde är 90-95%).
Mina tre norska grannpar i sommarstugeområdet som nu kommit tillbaka verkar att under karantäntiden ha åldrats tio år; de har blivit grå, krokiga och missmodiga om Norges framtid. Var det värt det?
Tänk så olika man kan se på samma sak.
Jag själv kan tänka mig att köpa ett begagnat bilbatteri.
Det är fullt funktionsdugligt om de så har runt 70% av maxkapaciteten kvar.
Koppla in det till egna solceller.
När jag väl klarar mig på egenproducerad el med hjälp av solceller och reservkraft då kan jag tänka mig att ringa till min elleverantör och säga att de kan ta och stoppa upp sina nätavgifter, moms och elcertifikat någonstans samt koppla bort mig från deras elnät.
Min elbil känns för övrigt extra rolig att köra de gånger jag tänker på hur mycket skatt jag slipper betala när jag kör med bilen.
Men detta är vad jag vill förstås.
Det blir ruskigt mörkt och kallt i februari om du inte också har ett rejält dieselaggregat på minst 10-15 kW. Vill du ha strömmen tillbaka får du nog betala en ny anslutningsavgift. Och om det inte är olagligt idag att säga upp elanslutningen så blir det nog snart det. Och elbilen…
Elbilsbatterier är inte att leka med:
Under pågående laddning av landslagskaptenen, Sebastian Larssons elbil, en BMW, började bilen att brinna. Röken var så kraftig att ett VMA utfärdades.
https://bulletin.nu/vma-utfardades-nar-landslagskaptenens-el-bmw-brann
En lastbil med hybridbilar i lasten började på fredagsmorgonen brinna på E4 utanför Linköping i höjd med Vikingstad
https://corren.se/nyheter/artikel/efter-dramatiska-lastbilsbranden-e4-fortsatt-helt-avstangd–folk-kliver-ur-bilarna/r2m1v1xj
Har inte sett det där på SVT riksnyheter, där det borde vara, med oroliga kommentarer om inriktning och utveckling.