Fordonsskatten nästa?

Det är bra att Göran Hägglund tycker att fastighetsskatten skulle bort för att den var en skatt på ett fiktivt värde, utan relation till den nytta ägaren har av sitt innehav. Likadant är det med fordonsskatten. Den kostar lika mycket för en viss bilmodell oavsett hur mycket bilen används. Belastningen på vägarna beror dock på hur mycket man kör. Utsläppen från bränslet beror också på hur mycket och hur man kör. Eftersom fordonsskatten är relaterad till bilens potentiella utsläpp och belastning på vägnätet så blir även denna skatt djupt orättfärdig, För att använda ett uttryck som GH använde om fastighetsskatten.

Menar man allvar med sitt miljöengagemang och talet om att låta dem som släpper ut betala efter hur mycket de släpper ut, då är det dags att skrota fordonsskatten och ta ut allt via bränsleskatten. Med det vinner man även det goda att all förbrukning av fossila bränslen beskattas lika. Gräsklippare, fritidsbåtar och andra nöjesfordon som idag har skatterabatt på sina utsläpp, eftersom de inte betalar fordonsskatt, får även de betala efter belastning.
Att tvingas betala full fordonsskatt, som om man använde bilen varje dag, 365 dagar per år när man egentligen bara använder bilen för kortare resor 100, 50 eller 25 dagar per år, är också en orättfärdighet. Fordonsskatt betalas för varje påbörjad kalendermånad. Den som måste använda sin bil en gång varje månad får alltså betala orättfärdigt mycket för sitt bilinnehav. Det enda moraliskt riktiga är att betala för den påverkan man faktiskt gör med sin bil, inte för själva ägandet.

This entry was posted in Trafik, äldre text and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.