Golvad av teknisk ofrihet

Det är fullständigt otillständigt med kraven på alkolås i bilar. Det är en extra startspärr som ska öppnas genom en omständlig procedur där man ska blåsa i ett munstycke och sedan vänta på analys och klarsignal innan bilen kan startas. Trots alla försäkringar om att tekniken är pålitlig så är det ändock teknik som kan fallera och göra bilen obrukbar.

Jag har haft en bil med extra startspärr. På nyckelknippan satt en transponder som skulle sättas i en läsare för att ge klartecken att kunna starta bilen. Trots att den proceduren var betydligt enklare än med ett alkolås tog jag bort den eftersom den innebar ett onödigt irritationsmoment vid varje start av bilen. Det kommer garanterat att bli protester när alkolås blir vanliga och folk får se vilka besvär och problem de får.
Vidare kan den som verkligen vill köra bil berusad alltid finna vägar att lura ett alkolås. Så den emotsedda säkerhetseffekten är i hög grad inbillad.
I förlängningen riskerar vi också ytterligare en elektronisk pryl som kan förses med minne eller sändare för att kommunicera med centrala register. Den elektroniska övervakningen av våra förehavanden är redan ett allvarligt hot frihet och personlig integritet.
NTF har som ledord, Ansvar, Omdöme, Hänsyn. Med dylika tekniska anordningar fråntar man bilisten möjligheten att självständigt visa just ansvar, omdöme och hänsyn. Effekten blir att NTF:s devis kommer att tolkas som omyndighet, tanklöshet, samvetslöshet eftersom allt som blir tekniskt möjligt att göra också blir tillåtet att göra utan personligt ansvar. Det är väl inte en utveckling vi vill se i vare sig trafiken eller samhället?
Att de kollektivistiska maktfullkomliga sossarna vill ha det på det viset är knappast förvånande. Men varför har de frihetliga borgarna fallit i den fällan?

This entry was posted in Trafik, äldre text and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.