Skatteparadiset Sverige

Vad är det som gör att man nu föreslår en förändrad fordonsskatt för bilar, så att det inte längre är vikten som beskattas utan utsläppen av fossilt koldioxid? Ingen kan ju nämligen veta hur mycket koldioxid en bil kommer att släppa ut! Det avgörs av hur mycket bränsle bilen konsumerar, liter för liter. Det i sin tur avgörs bland annat av körsträcka och körsätt.

Om man vill komma åt utsläppen av fossil koldioxid finns det bara ett sätt att beskatta på ett rättvist sätt, vid källan, nämligen skatten på bränslet. Det vore ärligt mot såväl allmänhet som användare. Då får man dessutom med andra förbrukare såsom motorcyklar, fritidsbåtar, gräsklippare, snöskotrar, motorsågar mm.
Men förmodligen törs man av opinionsskäl inte uppträda ärligt i denna fråga. Finns det något parti som vågar vara ärligt på denna punkt och eventuellt riskera opinion åt endera hållet?
Det är förmodligen också så att om man skulle uppträda ärligt och beskatta bränslet om man vill minska koldioxidutsläppen, då skulle saken bli så uppenbar för allmänheten att kraven på rejäla satsningar på alternativa bränslen skulle bli mycket starka. Det skulle förståss kräva pengar och arbetsinsatser som regeringen inte är beredd att lägga på denna miljöfråga bara för att få röster. För det är väl så man ser det, som ett röstfiske.
I Sverige fungerar avundsjuka bättre än rättvisa. Beskatta motorstarka bilar som väcker avund men höj inte bränslepriset. Att effekten blir att ju mer man kör med den stora bilen, desto mindre roll spelar den högre fordonsskatten. Givetvis följer av detta att man inte heller får den miljöeffekt som man utlovat.

Det här inlägget postades i Trafik, äldre text och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.