Hittills i år, tom augusti månad har fler personer omkommit i trafiken än under tidigare år med rekordlåga siffror. Att det kommer att svänga litet hit och dit är naturligt. Nu lyfts något tiotal fler dödade fram som en katastrof för trafiksäkerhetsarbetet. Uppenbart är att trafiksäkerhet engagerar.
Trafik och att den fungerar är alltså viktigt för oss i våra vardagsliv. Det man bör hålla i minnet då är att ingen har några rättigheter i trafiken. Alla trafikanter, från fotgängare till sportbilsförare och tradarchaffisar har endast skyldigheter.
Därför blir det fel när man, någon opinionsgrupp, partier, myndigheter eller andra, glömmer detta och börjar dela ut rättigheter (frikort mot skyldigheterna) till favoriserade grupper.
Just nu verkar många fotgängare tro att de har rätt att stövla rätt ut i gatan utan att se sig för och bilarna är skyldiga att stanna oavsett de kan eller ej. Är blindgångaren dessutom bortkopplad från världen genom att vara uppkopplad via ipod eller iphone, då har de inga bra odds i trafiken. Det har på senare år diskuterats krav på handsfree för bilförare. Men forskarna hävdar det inte är om man håller i luren eller ej som är avgörande för trafiksäkerheten. Det avgörande är att man har sin uppmärksamhet riktad mot annat än trafiken. Om det är korrekt så måste rimligen samma förhållande gälla för gångtrafikanter.
Fotgängare måste inse att de är trafikanter. Det står så i lagen. Redan från barnaår måste de få veta att de har samma skyldigheter som bilisterna. Det är snudd på medhjälp till (själv)mord att indoktrinera barn att de som fotgängare har speciella rättigheter i trafiken. Vi har alla speciell skyldighet att vara rädda om dem. Men det är en helt annan sak. Det ger inte dem särskilda rättigheter.