Biltokar

Det ska bli nya körkortsregler 2013. Man ska dels kunna få utökad behörighet att köra tyngre släp med sitt B-kort efter särskilt prov. Det ska inte motsvara BE. Men jag har inte sett något om hur det ska markeras i körkortet. Inte heller något om vad det på sikt innebär för behörighet BE.

Vidare ska reglerna för körkort C, tung lastbil, ändras. Delvis kommer de att likna reglerna för motorcykel, körkort A, med en successiv ökning av behörigheten år för år efter uppkörning. Tills man når full behörighet. Lite knöligt och inte alls någon garanti för bättre förare.

Det mest uppseendeväckande är dock att samtliga yrkeskörkort ska gälla endast i fem år. Sedan måste man ha en godkänd läkarundersökning innan man får förnya körkortet! Fem år! Redan vid 23 års ålder är det alltså dags för den första läkarundersökningen för den som tagit sitt körkort vid första möjliga tillfälle. Därefter alltså med fem års mellanrum så länge man vill behålla sin behörighet.
Man kan fråga sig varför man gör en sådan förändring när vi har världens säkraste trafikmiljö i Sverige? Vi är nere på 250-300 dödade per år i trafiken. Av dessa vet man att 100-150 är självmord. Hur de nya kraven på yrkeskörkorten ska kunna påverka det är mer än jag begriper. Om man dessutom ska låta icke yrkesförare få börja köra med tyngre släp efter sina personbilar är väl risken stor att vinsten på yrkessidan äts upp med råge på privatsidan.

Än märkligare blir detta när branschen skriker i högan sky att en stor del av yrkesförarna snart går i pension och nya inte utbildas i samma takt. Handlar det hela om att vill fördyra lastbilstransporter av vilseförda politiska skäl? Regeringen har lovat att minska krånglet för företagen. Här gör man tvärtom, helt utan anledning.
Om jag ska lista några tänkbara anledningar till att man vill införa detta krångel, ovanpå det krångel man redan infört med YKB, digital färdskrivare och snävare körtidsregler, så kan dessa nämnas:
Det finns en miljöopinion mot lastbilar.
Det finns en klimatopinion mot lastbilar.
Det finns en trängselopinion mot lastbilar.
Det finns en rädsla för lastbilar hos svenssonbilister.
Det finns en lönsamhetsbrist i de offentligt subventionerade rälsbundna transportmedlen.
Det finns en finkulturopinion mot lastbilar, där man inte vill se nyttoaspekten.
Man ska inte glömma Nollvisionens alla exponentiellt ökande absurda konsekvenser när man närmar sig noll.

Mitt förslag blir istället att vi inför krav på läkarundersökning för alla som ska väljas till Riksdagen. Nej, inte kroppsligen. De måste kunna visa att de är mentalt friska och kapabla att följa ett logiskt resonemang. Det ska de göra varje gång de ställer upp i val.

Det här inlägget postades i Trafik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Biltokar

  1. B Holmgren skriver:

    Mycket skarp och bra analys – och slutsats!

Kommentarer inaktiverade.