Pisa-raset för svenska 15-åringar

Dagens gästskribent är Christer Nilsson

Svenska 15-åringar tappar stort i OECD:s globala kunskapsmätning Pisa. Resultaten har rasat i matematik och läsförståelse och är tillbaka på bottennivån för tio år sedan. Chefen för Pisa (OECD), Andreas Schleicher, sätter direkt fingret på en sårig svensk skolpunkt: ”Ni har en majoritet av elever som säger att de inte lyssnar på vad läraren säger. Det är oväsen och oordning”. Jag tänker granska denna såriga punkt. Vid förra Pisa-mätningen 2020 fuskade utbildningsministern Anna Ekström (S) pinsamt med Pisa-resultaten och försökte ”trolla bort” invandrade elever som avsiktligt exkluderats från provet för att försköna siffrorna. När detta nu har rättats till så slår våra invandrarbarns dåliga svenskkunskaper igenom. Alltför många av dessa barn har dåliga kunskaper i att tala, läsa och skriva och bäddar för stök i klassrummet. Vilket naturligtvis direkt slår igenom i både matematik och naturvetenskap . Vilket i sin tur beror på den massinvandring vi haft under 2000-talet. Vilket i sin tur beror på att en allt större del av föräldrarna aldrig har hållit i en penna och inte kan läsa eller skriva. I sådana hem talas det inte svenska med barnen utan dari och pashto (Afghanistan), somaliska, tigrinska (Eritrea, Etiopien) och arabiska (Mellanöstern).

Lägg därtill att svenska skolor är starkt segregerade, även pedagogiskt. Barn till välutbildade föräldrar får välutbildade lärare i högre grad än barn till lågutbildade. I utanförskapsområdena härskar mångkulturen och i många klasser finns ibland bara en eller två elever med helsvensk bakgrund och där även läraren talar dålig svenska. Hur ska man då kunna lära sig bra svenska där? Taffliga och okunniga politiker har under årtionden skapat denna oordning, vilket kommer att stå Sverige dyrt i den globala konkurrensen länderna emellan. Framgångsreceptet lyder: behöriga, välutbildade, engagerade lärare med hög lön, mindre klasser, färre undervisningstimmar och kraftigt ökat stöd för invandrarbarnen. Dagens verklighet liknar däremot mest ett pedagogiskt självmål: De flesta kommuner går med kraftiga underskott och det sparas hårt in på skolans resurser vilket i sin tur beror på vad massinvandringen kostar. Totalt mellan 2015 och 2022 budgeterade regeringen svindlande 277,9 miljarder kronor för migration och integration. Jämför detta med pensionernas 41,8 miljarder och försvarets 76,5 miljarder kronor under samma period.

Några orsaker till svensk skolas tillkortakommanden:

1. Den bristande likvärdigheten.
2. Den skrämmande skillnaden mellan pojkars och flickors studieresultat, framförallt i läsförståelse. Flickorna ligger år före i könsmognad och dagens pedagogik är ständigt fokuserad på tala, läsa och skriva, vilket är extremt gynnsamt för flickorna och deras betyg.
3. Flykten från kunskapen – man tappade tidigt fokus på kunskapsmålen som skolans huvuduppgift.
4. De svaga skolledarna, då pedagogiskt kunniga började bytas ut mot ”räknenissar” och administratörer.
5. Oro och stök i klassrummet.
6. Avsaknaden av tydliga ledare i klassrummet med gedigna ämneskunskaper.
7. Den stora invandringen som har ställt orimliga krav på lärarens huvuduppgift att nå kunskapsmålen.
8. Överetableringen av friskolor med glädjebetyg och obehöriga lärare.

Christer Nilsson

 

P.S. Jag har tidigare, för flera år sedan, skrivit några gånger i frågan om svenska skolresultat. En del känns fortfarande relevant, några exempel. Om pojkar är olika flickorna och problemen var tydliga redan för 20-30 år sedan när svenska pojkar ändå redan var relativt jämställda flickorna, då är det inte underligt om skillnaden mellan pojkar och flickor blir ännu större när det kommer hit en mängd pojkar från vad som närmast kan liknas vid en machokultur. Jag nämner inte detta för säga emot Christer, mer för att komplettera bilden.
Mognad i debatten
Samhällets blinda fläck
Projekt pojke

Mvh, Mats

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen, Gästlistan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 svar på Pisa-raset för svenska 15-åringar

  1. Samuel af Ugglas skriver:

    ”Give me four years to teach the childrenand the seed I have sown will never be uprooted”- Vladimir Ilyich Lenin.
    Destroy the family, you destroy the country. The way to crush the bourgeoisie is to grind them between the millstones of taxation and inflation”. Vladimir Ilyich Lenin.

    Håller socialisternas hat oss andra vid LIV?
    Människors glömska är socialistens effektivaste vapen för att ödelägga ett välmående samhälle. Välstånd fördärvar man lätt i glömskan.

  2. Jan Andersson skriver:

    Det har blivit en hysteri över ämnet som skapar sina egna problem: matematik. Jag är ingenjör och borde älska matte, men tyvärr, förutom trigonometri, reguladetri och potensräkning har jag inte haft minsta nytta av övrig matte. Anledningen är mycket enkel, det finns i verkligheten inga exakta storheter. Och om underlaget som jag ska räkna på ändå är uppskattat eller gissat, så kan väl jag också uppskatta och gissa? Den viktigaste kunskapen inom matematiken vore att lära sig att värdera underlaget man har fått, och inte lägga ner tid och arbete på att jaga exakta tal som ändå aldrig kan verifieras.

    • Benny skriver:

      Kan väl hålla med att matematik är överskattat för de flesta yrken! Beräkningar av resistans i kablar, hur många ampere som matas ut, inkommande spänning och att dimensionera efter detta kan man klara med gymnasiematematiska kunskaper. Det mesta andra av matematik man lärt sig har man förträngt eller glömt…

    • Mats Jangdal skriver:

      Matematik är oerhört viktigt för patienter! Läkare och sköterskor som inte kan räkna ut rätt mängd av ett sprutpeparat är direkt farliga.
      Jag har också glömt massor av matte, vilket är synd i sig, men det är bra kunna minnas att det finns matte som kan lösa det jag eller någon annan söker svaret på.

      • Göran skriver:

        Räkna ut sprutpreparat gör de väl med någon app idag, men det är bra att ha en kunskap så man åtminstone kan förstå om appen räknade rätt eller inte, dvs. om det verkar vettigt. Det går ju alltid att slå in fel värden.

        • Jan Andersson skriver:

          Vi som bara hade en räknesticka till hjälp var tvungna att räkna ut storleksordningen i skallen, eftersom räknestickan bara gav tre relevanta siffror (läraren sa två) utan att man visste om svaret var t.ex. 0,314, 3,14, 31,4 eller 314. De var nyttigt, för när räknedosorna kom läste man bara av svaret och var noga med den ”höga precisionen” som man fick när man t.ex. delade 10 med 3 = 3,33333333 fast det bara var gissade närmevärden.
          Galen matte!

  3. Göran skriver:

    ”Svenska 15-åringar tappar stort i OECD:s globala kunskapsmätning Pisa.”

    Det är icke etniska svenska 15-åringar som drar ned resultatet.

  4. Göran skriver:

    ”Framgångsreceptet lyder: behöriga, välutbildade, engagerade lärare med hög lön, mindre klasser, färre undervisningstimmar och kraftigt ökat stöd för invandrarbarnen.”

    Så, vi ska upprepa något som vi redan har försökt med utan att uppnå några positiva resultat.

    Detta att alltid hjälpa invandrare på bekostnad av svenskar. Ska vi ha ett fungerande land, är det etniska svenskar det ska satsas på. För den delen behöver de ingen satsning för de klarar sig ändå, men det ska fan inte tas några pengar ur deras plånböcker för att ges till invandrare. Håll staten och politiker borta från etniska svenskar så får vi ett fungerande land.

  5. Göran skriver:

    ”2. Den skrämmande skillnaden mellan pojkars och flickors studieresultat, framförallt i läsförståelse. Flickorna ligger år före i könsmognad och dagens pedagogik är ständigt fokuserad på tala, läsa och skriva, vilket är extremt gynnsamt för flickorna och deras betyg.”

    Spelar roll. Pojkarna eller männen kommer ändå alltid vara de som bygger hus, bygger vägar, tillverkar och lagar bilar, uppfinner prylar, är entreprenörer, startar företag och så mycket mer.

    Tjejer eller kvinnors högre utbildningar leder bara till att de mår psykiskt sämre och lever större delen av sina liv olyckliga.

  6. Göran skriver:

    Sverige är byggt på gymnasieingenjörer: 2-åriga och 4-åriga. Tänk att det gick att bygga Sverige utan högre utbildning.

  7. Mats Jangdal skriver:

    Här kommer en länk till en debattartikel med nästan motsatt reflektion mot den Christer gett.
    https://samnytt.se/omogna-pojkar-och-lydiga-flickor

Kommentarer är stängda.