Just in time

Varför är det då så nödvändigt med flexibla och rationella transporter? Svaret är enkelt. Dessa transporter skapar kundnytta. Varje gång Martin Timell eller Tina Nordström säger att det ena eller det andra är bra att ha hemma, går ett antal människor nästa dag till butiken för att köpa detta.

Då ska det finnas där nytt, färskt och redo att användas. Så är det med allt mer i vårt marknadsekonomiska samhälle. Efterfrågan ska mötas med den efterfrågade varan i exakt rätt ögonblick, oavsett om kunden är en privatperson, ett företag eller en offentlig förvaltning. I annat fall kanske det inte blir någon affär av alls.
För att kunna leverera rätt vara, till rätt pris, till rätt kund, i rätt ögonblick tar säljaren det bästa transportmedel han kan finna till sin hjälp. Nästan varje gång är det en vägtransport inblandad i leveransen. Vägtransporten är så överlägsen i flexibilitet att SJ, trots statliga bidrag väljer att köra buss på många sträckor, för att det är mer kostnadseffektivt. Statliga Green Cargo, före detta SJ Gods, går till och med ett steg längre. De lägger över så mycket som möjligt på väg, hyr in åkerier, köper åkerier med mera. Det sparar pengar åt dem samtidigt som det gör det möjligt att över huvud taget behålla en del kunder.
Just in time är här, inte för att stanna, utan för att fortsätta hålla ekonomin igång. Det hjälper inte att tycka illa eller bra om det. Det är en naturlig del i utvecklingen av våra samhällen. De samhällen som blir kvar är de som har förmågan att anpassa sig. Precis så som Darwin beskrev det, överlevnad av den bäst anpassade, inte den starkaste som alltför många svenskar tror. Dinosaurierna är döda för att de inte kunde anpassa sig. Låt inte vårt samhälle bli en dinosaurie.

This entry was posted in Trafik, äldre text and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.