Navelskådande sjukvårdsbyråkrati

En utredning gjord av självaste socialstyrelsen visar att hundra tusen svenskar skadas i vården varje år. Det bekräftar väl utomordentligt tydligt att jag har rätt när jag kritiserar svensk vård för att ta för lätt på kvalitetsarbetet. Utredaren, Johan Carlson, tycks instämma och menar att sjukvården måste förbättra sitt system för egenkontroll. Det är hans slutsats. Hans enda slutsats.

Men hallå! Vart tog kundperspektivet vägen? Vart tog frågan om dokumentation, upprättelse och kompensation för de skadade vägen? Ska sjukvården bara få fortsätta behandla sina kunder som viljelösa kollin? Som okunniga, ja närmast omedvetna om sig själva? Som råvaror i sjukvårdens byråkratstyrda fabrik?
Jag tror att säkerhets- och kvalitetstänkandet går mycket fortare och får mycket bättre resultat om patienterna, kunderna får mer makt. Om vi få värdera insatserna. Om vi får rätt att kritisera det som är fel. Om vi får ställa krav på behandlingar, på förbättringar och på ersättning när vi blivit under- eller felbehandlade. Det är den blåslampa sjukvården behöver i arslet. Det vore mycket effektivare än en byråkratisk kommentar i marginalen, begravd i arkiven.

This entry was posted in Aktuella övriga ämnen, äldre text and tagged , , , . Bookmark the permalink.