Maktkamp

När civilisationen blev bofast, jo jag räknar även jägare/samlare och nomader till civilisation, då behövdes administrativa centra för vissa juridiska och ekonomiska avtal. Dessa blev så småningom till städer. Innan dess hade man träffats på årliga och ofta säsongsbundna marknader för dessa göromål. Jokkmokks marknad är den äldsta av denna typ i Sverige.

De som styrde i städerna länkade av förmögenhet och makt till sig själva ifrån alla som var beroende av städerna för att stadfästa sina mellanhavanden. Till slut blev städerna så mäktiga att de började diktera alla villkor så gott de kunde, för alla även i det omgivande landet.

Hamnstäder blev på det viset naturliga maktcentra, med tiden även en del andra städer som låg vid korsvägar och vadställen. Den första teknologi som utmanade detta var telegrafen. Telegrafstationer där det tidigare inte funnits stadsadministration blev nya mötesplatser.

Det som definitivt gjorde utflyttning av kontakter och därmed makt från städerna till småorter och landsbygd var telefonen, tack till A. Bell och L-M-Ericson! Bilen gjorde naturligtvis mycket för att förändra och flyget ännu mer. Kom ihåg att det var lastbilen som för alltid ändrade svensk jordbrukspolitik 1932 när mejeritvånget infördes för att skydda de stadsnära gårdarna från den nya konkurrensen som mer avlägset belägna gårdar erbjöd.

Mobiltelefoner, datorer och internet är bara en fortsättning på detta hot mot central makt. Möjligen är det därför som globalismen nu är det senaste försöket att ligga steget före utvecklingen och allmänhetens berättigade krav på att få vara med och styra över sina egna liv. Globalisterna räknar med att deras samlade makt och avståndet till vanligt folk ska göra dem osårbara. Kanske också att deras förmögenhet tillåter dem att flyga mellan olika kontinenter hjälper till. Det är som bekant svårare att träffa ett rörligt mål.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 svar på Maktkamp

  1. Jan Andersson skriver:

    Bilen skulle det vara svårast att bli av med, då omöjliggörs all detaljhandel utanför storstäderna och även alla leveranser dit. När järnvägen kom, och inte bilen var uppfunnen än (1800-talet) var det runt de nya järnvägsstationerna som allt nytt byggdes upp, adress ”Järnvägen” var vanlig för alla som bodde och hade sin verksamhet i ”Järnvägshusen”.

    Men bilen måste bort enligt de klimattroende samhällsomstörtarna. Kan man inte bara förbjuda den tvärt, kan man göra användningen så dyr att ingen har råd, exakt det som pågår just nu. Det kommer också att bli svårt att behålla sin bostad, om politikerna får som de vill.

    Men Sverige är unikt, om S-partiet skulle införa obligatorisk avrättning av alla som inte kan påvisa utländsk härkomst skulle de få 90 % av rösterna. Finns det ett annat land som unisont motsätter sig avsättningen av en totalt misslyckad minister?

    Heder åt Volkswagen som storsatsar på mindre bilar utan fördyrande batterier! Vet de något som inte politikerna vet?

    • Thomas skriver:

      Jag har gång på gång försökt att förklara att ”Sverige har inte ministerstyre”, som ett av två länder i världen (Sverige och Finland)…
      Detta gör att det är Byråkratin som styr i Sverige (och Finland)..
      Vad befolkningen röstar på är helt utan intresse, då det är Byråkratin som bestämmer – Allt.

      Vad politikens aktiviteter då visar är bara en reflektion av vad som egentligen sker…
      Men vi är i detta land så fullständigt förvillade så att det är enbart immigranterna som inser hur det fungerar och de agerar därefter.
      När skall vi infödingar börja lära oss av immigranterna?

    • Thomas skriver:

      Att det är Byråkratin som bestämmer kan man inse bara genom att helt lätt studera vilken statlig utredning som helst, med förarbetet, det politiska beslutet och dess byråkratiska uppföljning…
      Hela denna cirkus avslöjar att det enbart, möjligen, är den fråga som blivit väckt genom politiska reaktioner som skapat utredningen, medan hela processen varit en byråkratisk funktion… som oftast då ökar den byråkratiska makten.
      Att fokusera på den politiska delen i processen blir då att missa det mesta av vad som sker….

  2. Thomas skriver:

    Färingasagan börjar med att berätta om den då tonårige bondehjältens första resa från Färöarna till Ystads marknad där han insåg att alla söp till så våldsamt att de inte visste vad de gjorde..
    Därmed återvände han till Färöarna som en rik ung man.
    Så dylika marknader har nog alltid funnits – även om nu inte Skåne var ”svenskt” på den tiden…

    Transportmedlet var en klassisk vikingabåt, en farkost som präglar hela Färingasagan, från början till slut. Idag seglar entusiaster till Färöarna, men det mesta på havsytan är stora plåtpråmar…

    På havsbotten under dessa båtar, från vikingatid till idag, finns det spår av mänsklig aktivitet, från tider som vi bara kan fantisera om…

    Att vi idag, när vi tydligen upplever en ”oljepeak” i realtid,(som kallas the Greta Reaset), kommer att bli varse enorma förändringar i det globala samhället, där troligen det liv som människorna som levde då Nordsjöns Doggerland var ett paradis – sett ur vår tids kommande elände…

  3. Jan Andersson skriver:

    En av mina chefer förr i tiden, samt ett av mina befäl under värnpliktstjänstgöringen hade en underbar förmåga att koka ner allt till ”ja” eller ”nej” egentligen grunden för allt konservativt tänkande. Blev det ”ja” sattes det full fart och när det var klart blev vi lediga. Blev det ett ”nej” tänkte ingen längre på det alternativet mer än fem minuter. Befälet träffade jag förra veckan, nu över 90 år men exakt lika klartänkt som för femtio år sedan.

    • Göran skriver:

      Idag fungerar det på sådant sätt att ett ja lite senare kan bli ett nej, så det blir inte många som sätter full fart vid ett ja.

      Blir det ett nej, då funderar alla på hur det kan subventioneras.

  4. Göran skriver:

    Problemet med att göra det dyrt att köra bil med högre drivmedelspriser är inte det primära problemet utan att allt annat blir dyrare. Säg något i samhället som inte har transport inblandat?

    Högre priser på allt, innebär även att alla bidrag och subventioner måste höjas, samtidigt som de som drar in pengarna blir färre. Fråga en politiker om konsekvenstänk och de kommer förmodligen att säga att det är ett ord de aldrig har hört talas om.

  5. Pingback: Maktkamp | ulsansblogg

  6. Samuel af Ugglas skriver:

    ”innebär även att alla bidrag och subventioner måste höjas”?
    Skall vi slå vad om att det ”socialistiska” VÅLDSMONOPOLET kommer att tagas i bruk fullt ut?

Kommentarer är stängda.