Fråga till statsministern

I ett inlägg om våra myndigheters vandel och nödvändigheten av 460 stycken, kom nedanstående kommentar av Jan Andersson efter lite diskussion bland läsarna. Läsarna efterlyste ett genombrott som skulle kunna få politiker och politik rätt spår igen. Jans kommentar är så bra och så viktig att den får bli ett eget gästinlägg.

Jag tror att det blir bristen på användbara och rimligt dyra bilar. Elbilar är mycket dyrare än fossilbilar och i Norge har subventionerna minskat betydligt. Norska staten skall föra en grupptalan mot Tesla eftersom den populära Model S är den klart mest förekommande i allvarliga bilolyckor, kanske orsakade av ett känt fel i framvagnens hjulupphängning.

Tysk bilindustri har nyss förklarat sig bankrutt och att de aldrig kommer att kunna konkurrera med elbilar från Kina som bara väller ut på världsmarknaden från nya fabriker. Försvinner bilindustrin i Tyskland, innebär det förlust av 800000 jobb. Redan sålda tyska elbilar får andrahandsvärde noll, efterservicen blir svår. Och kineserna som tillverkar det mesta även i tyska elbilar kommer att se till att de egna märkena prioriteras.

Svenska personbilar (Volvo) kommer att möta samma öde, de är redan sedan flera år ägda av ett kinesiskt företag och som redan tillverkar flera modeller – i Kina.

Många kan inte ha en elbil därför att de inte har någon laddmöjlighet. Och framförallt, många som pendlar i en äldre fossilbil till ett lågbetalt jobb = många unga på landsbygden, måste sluta när fossilbilar förbjuds.

Kaos väntar hela EU, och jag tror inte att ens de mest vänstervridna där inser vad de har ställt till med. Räddningen är bara en – att fossilbilar tillåts parallellt med elbilar i evighet, och att tysk (och svensk) bilindustri får tillverka och sälja det de är bäst på, nämligen fossilbilar gjorda i Europa med europeiska komponenter, drivna av det överlägset bästa bränslet som är oblandad bensin och diesel utan rapsolja. Allt annat är otänkbart och kommer att kasta oss tillbaka till artonhundratalsstatus i hela Europa.

Om tysk och svensk bilindustri nu började tillverka en enkel fossilmotorbil som kunde säljas billigt, utan mycket elekronik, med manuell växellåda, bak- eller framhjulsdrift, med enkel robust inredning, men med en hyggligt stor motor på ca 200 hk, både sedan och kombi, skulle det bli en formidabel storsäljare. Nu tvingas många till begagnathallarna, men det kommer inte att fortsätta så länge till.

Sedan väntar en lågkonjunktur som inte Europa har sett maken till, om inte lögnen avslöjas nu. Klimatkrisen, om den överhuvudtaget existerar, är en bagatell jämfört med ett kollapsande samhälle. Kristoffer Hell har kompletterande uppgifter om Kinas produktionsförmåga. Vi har fler problem som spär på eländet, som invandringen. Är inte vårdkrisen nu ett tydligt tecken på att eländet redan har inletts?

Hallå Kristersson, är du vaken? Det är dags att se om huset Sverige istället för att sälja dörrar och fönster till Kina, EU, USA och Turkiet.

Det här inlägget postades i Aktuella övriga ämnen, Gästlistan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

21 svar på Fråga till statsministern

  1. Samuel af Ugglas skriver:

    I övergångsstadiet lär det bli TRABANT för hela slanten, man har t o m återlanserat Ingvar DDR Carlsson som ändrat sig och som har fått svårt för invandrare nu för tiden läser vi.

    • Jan Andersson skriver:

      Fördelen med Trabant är att man kan springa igång den med en hand på bakluckan, eftersom karossen är gjord av plast och motorn inte gör något motstånd att tala om. Jag vet, jag har gjort det en gång i Göteborg för trettio år sedan när ett ungt tjeckiskt par bad om hjälp…

  2. Glenn skriver:

    En vän som jobbar på Volvo med ”framtiden bilar” sa att det finns helt okey elbilar som därborta kostar 9 000 Euro. Många klankar ner på kinesisk kvalite men ……
    Hej då Europa.

    • Göran skriver:

      Kinesisk kvalité är dålig. Bara under år 2023 kollapsade 118.000 hus. Kineserna kan inte ens tillverka betong som håller och även armeringsjärn som håller kan de tillverka.

      Jag har för mig att jag läste att 98.000 vattendammar riskerar kollaps. Dålig betong och armering.

      Senaste Huawei-telefonen höjs till skyarna, men de ligger tydligen två generation efter t.ex. Samsung.

      Kineserna är nog världsmästare på att kopiera eller stjäla andras produkter, men att hitta på eget är de dåliga på.

      Lite lustigt att kineserna uppfann krutet, men kunde inte komma på vad det kunde användas till, förutom fyrverkeri. Detta speglar lite den kinesiska innovationskulturen. Förbaskat dålig med andra ord.

      • Benny skriver:

        Göran du har nog läst på dåligt om Kina och krutet! De använde det i kanoner och som raketartilleri i krig! Och det här med kollapsade hus är inget unikt för Kina som dessutom är det land som lägger in flest patent i världen numera så man ska nog akta sig väldigt med att nedvärdera, det gjorde man med Japan också i början.

        • Göran skriver:

          Jag skulle nog vilja säga att jag var dåligt påläst om Kina.

  3. Göran skriver:

    Kineserna köper inte elbilar som galningar utan det är en trög marknad för elbilar även i Kina. Så gott som alla kinesiska elbilar som säljs i Kina är begagnade elbilar. Hur kommer det sig? Jo, det handlar om Kinas fasad. Elbilarna som tillverkas köps av Kinesiska staten, som sedan säljer elbilarna till elbilsförsäljarna där de får stå och ”rosta”. I princip är bilarna bara begagnade på pappret.

    Vad är det för mening med ovan. Jo, då kan Kina rapportera att de säljer elbilar som galningar. Alla elbilar som tillverkas säljs, vilket korkade motorjournalister i västvärlden godtroget rapporterar. Det går inte att lita på en enda siffra som kommer ut från Kina.

    • Jan Andersson skriver:

      Kineser är bevisat smartare än européer. De leker med oss och våra regler och lagar mot allt som kan sätta fart på arbetslusten. Filmen Sällskapsresan 1: ”Svenskarna åker inte TILL ett ställe; de åker FRÅN något”.

      Att starta ett företag i Kina innebär bara att man anmäler sig på ett statligt kontor som finns på de flesta större orter, för att få ett organisationsnummer.

      De är också väldigt många fler än oss, med cirka 160 gånger större befolkning. Vad vi gör eller inte gör struntar de fullständigt i, de bygger två nya kolkraftverk i månaden bara därför att de måste kunna föda sin befolkning. Fortfarande är en tredjedel av folket utfattiga bönder. Svenska viktigpettrar protesterar men det betyder noll och ingenting. Men vi kan svälta oss till döds för att sänka CO2 i luft marginellt, fast vi delar luftrummet med Kina.

      Det är uppenbart genomkorkat, men EU kan inte backa en millimeter.
      Hur länge ska Kina få skratta åt oss?

      • Göran skriver:

        ”Kineser är bevisat smartare än européer.” Politiskt kanske de är smartare, men när vi kommer till teknik är de inte det.

        Mycket av det vi vet om Kina är bara propaganda och en fasad, det som Kina vill att vi ska se vilket inte är verkligheten.

  4. Göran skriver:

    Länk i artikeln leder till en artikel med rubriken: ”Därför insisterar USA på att Kina är ett hot mot världen”.

    Jag skulle nog säga att Kina är inget hot mot världen utan det är västvärldens ledare som är hotet mot USA eller västvärlden. Vi i västvärlden är fantastisk duktiga på att hitta på lagar, regler och annat som drar ned produktionen i västvärlden och gör oss svaga.

    Det finns en mupp i USA som propagerar för socialism och producerar korta videos med ”sanningar”. En sanning är att företag flyttar från USA till Kina för att tjäna mer pengar. Jag tror nog att de flyttar för att överhuvud taget kunna existera på grund av höga kostnader i USA. Klart de vill tjäna mer pengar, vilket är en förutsättning för ett företags existens. Ett sätt att tjäna mer pengar är att minska kostnaderna.

    • Jan Andersson skriver:

      Kina är världsledande på elbilsmarknaden, dessa märken är de vanligaste och finns i Sverige, I listan nedan finns inte Polestar med, som är ett svenskt märke fast bilarna tillverkas i Kina. Volvo har sedan flera år tillverkat minst två av sina ”svenska” modeller i Kina.

      MG (fem modeller)
      Lynk & Co (en modell, bygger på Volvos CMA-plattform, ägs av Geely och Volvo) Cars)
      BYD (tre modeller, tvåa i världen efter Tesla i antalet producerade bilar)
      Nio (tre modeller)
      Ora (två modeller)
      Hongqi (en modell)
      Xpeng (två modeller)
      Aiways (en modell, snart två)
      Skywell (en modell, även busstillverkare i Kina)
      Zeekr (två modeller, snart tre, designcenter i Göteborg)

      Eftersom jag håller till nära Norge så har jag nog sett alla dessa bilar i verkligheten. I Norge har elbilar blivit vanliga därför att de varit hårt subventionerada av staten och inte dyrare i inköp än motsvarande fossilbil. Dessutom har de inte behövt betala ”bompeng” dvs. en dryg avgift för att åka på de bästa vägarna, i vägtunnlarna eller på broarna. De med fossilbil kan få betala bortåt 7000 NOK i månaden för att få utnyttja en genväg. Och i Oslo kostar det 200 NOK i timmen att parkera bilen, men elbilar har stått gratis. Det finns också över tvåtusen gratis elstolpar efter Oslos gator.

      • Göran skriver:

        Subventioner i Norge. Om Norge burkar sägas: Europas sista kommunistland.

        Hur många batteribilar hade det funnit i Norge utan subventioner?

        Vad kunde Norge ha haft om inte norska företag hade plundrats på pengar för att ges till dysfunktionell verksamhet?

        • Jan Andersson skriver:

          Norges största problem är att ekonomin är överhettad på grund av de jättelika statliga intäkerna från olja och naturgas, med tre gasledningar på havsbottnen från ishavet bara till Storbritannien, samt ett stort elöverskott från sina vattenkraftverk. Så det har nog bara varit bra att lätta litet på inflationstrycket.

          Men en vanlig Ola Nordman har inte sett annat än att allt snabbt blivit dyrare på kort tid. Därför står de i kö vid svenska bensinmackar efter årsskiftet, och därför åker de till Sverige för att handla livsmedel, brus och starköl. Priset på livsmedel är generellt 45 % av det norska, och för fint kött och alkoholhaltiga drycker 30-35 %. Välkommen till något av Strömstads två stora Systembolag, ofta med långa kassaköer.

          • Göran skriver:

            Det går nog att säg att norska politiker har hanterat oljeinkomsterna klantigt.

  5. Göran skriver:

    När företag åker omkring i batteribilar får ni fundera på hur mycket mer priset på en produkt eller tjänst kostar dig. Mig bär det emot att anlita sådana hycklande företag.

    Kan man inte säga till ett företag: Jag ska köpa er produkt om ni ”tar avstånd från klimatkrisbluffen”.

    • Jan Andersson skriver:

      Det kan jag hålla med om men det finns en aspekt på elbilsägande som vi fossilfreaks inte insett än: jag såg nämligen att det var ovanligt mycket norska besökare med nästan bara elbilar vid ett svenskt stort shoppingcenter nära norsk gräns en torsdagseftermiddag…

      Vilka har möjlighet att åka och shoppa livsmedel med mera en torsdagseftermiddag i en ny elbil? Jo, småföretagare. De har bilen skriven på företaget, och laddar bilen på firmans bekostnad under dagarna.

      Det kan vara en försumbar elkostnad jämfört med den vanliga om det rör sig om t.ex. en mekanisk verkstad med maskiner, flera svetsverk och eluppvärmning i stora lokaler. Firman betalar till och med laddboxarna avsedda för ”besökare”. Det kan också vara ett sätt att rekrytera duktig personal, de gamla motorvärmaruttagen ändras till laddboxar och ingen skattmas följer upp sådant eftersom det inte går att bevisa vilken som har parkerat var.

      Att andrahandvärdet betyder mest för totalkalkylen har även många elbilsköpare insett, och därför är Tesla det vanligaste märket och kanske det enda som är säljbart begagnat efter tio- eller femtontusen mil. På min fritidshusgata finns två norrmän och en svensk med vita Tesla 3, samt
      en norrman med en Polestar, fyra av åtta möjliga.

      Och man kan fundera på varför så många europeiska elbilar fortfarande har grillen kvar, med ”gallret” bara utbytt mot en plastskiva. Det måste bero på att tillverkarna enkelt kan återgå till fossilmotorer igen den dag elbilseran är över. Det måste nog ses mest som ett rop på hjälp eftersom de inte kan konkurrera med Kina nu.

      • Göran skriver:

        Kalkylen för nya bilar är att andra-hands-värdet ska överstiga resterande amorteringar på bilen.

        Jag undrar hur det fungerar för elbilar? Andra-hands-värdet för elbilar sjunker snabbare än för petroleumbilar.

        Hur fungerar det även för leasingbilar?

        • Jan Andersson skriver:

          För tjugo år sedan var värdenedskrivningen för en leasingbil mycket liten i början av en leasingperiod, försumbar första året, där för att folk skulle behålla sina leasingbilar hela leasingperioden (tre år) och inte byta bil ”för tidigt”. Det blev stora problem om man krockade och totalskadade bilen, som då värderades av försäkringsbolaget med ett avsevärt lägre belopp, nämligen ett lågt räknat marknadspris. Det var inte ovanligt att ”någon” skulle betala mellanskillnaden till leasingbolaget (helt enligt det kontrakt man signerat men inte läst) med kanske 90000 kr.

          Vem skulle betala? Firman man jobbade på eller en själv, vilket var orimligt med den tidens löner eftersom man skulle ut med ett halvårs nettolön… Och firman betalade inget om man inte ägde företaget själv…

          Jag har ett svagt minne av att Volvo istället skrev av restvärdet till det verkliga och man slapp att åka på sådana kostnader – men till en högre leasingavgift.

  6. Göran skriver:

    El till batteribilarna? Hur ska vi få el till batteribilar och klimatprojekt? Sverige nuvarande regering ska utreda i 2 år och 11 månader var det kan byggas kärnkraftverk m.m. Slutdatum på utredningen är 31 december 2026. Vad fan ska utredaren göra? Sitta på spanska solkusten och dricka pina colada?

    Den nuvarande regeringen kommer således inte att starta byggandet av nya kärnkraftverk under sin regeringstid. Vid nästa val är samhällsförstörarna socialdemokraterna tillbaka vid makten. Vi får nog omdefiniera vad paradigmskifte betyder.

    Vi kommer förmodligen inte ha något nytt kärnkraftverk i drift förrän tidigast år 2040. Ironisk, så kanske vi inte behöver något nytt kärnkraftverk då eftersom det inte finns något behov: Sverige har inga företag kvar längre.

    Roligt att det svenska näringslivet inte säger något.

    Det enda vi kan trösta oss med är vi får se en samhällskollaps likt det romerska riket i realtid. Alltid något. Spännande? Bättre lär det inte bli hur mycket vi än diskuterar det, så det kanske är bättre att diskutera vad man ska göra i stället.

    • Jan Andersson skriver:

      Nog en ganska trolig utveckling av kärnkraft i Sverige. Inget jag kommer att satsa ett öre på. Kanske ingen annan heller, så det måste läggas på skatten. Varför inte dra en ny stamlinje från Norge till Sydsverige? Kan tydligen läggas på havsbottnen…

      • Göran skriver:

        Vad jag har hört så är Norge inte så intresserade av att lämna ”balanskraft” till Sverige.

Kommentarer är stängda.